Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Recentment, vaig tenir l’ocasió d’impartir diverses activitats a la SteamConf Barcelona, una trobada per a la comunitat educativa centrada en l’aprenentatge STEAM (per les sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), que va tenir com a principal seu el campus de la Ciutadella de la UPF. Un dels temes que va generar més interès entre el professorat va ser l’ús de la intel·ligència artificial (IA) generativa a l’aula, sobre el qual es va abordar un taller immersiu sobre Aprenentatge Basat en Projectes per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Al taller, una de les activitats amb major número d’inscrits, els participants van experimentar un exemple sobre com utilitzar eines d’IA generativa en diverses fases de la realització d’un projecte, com si fossin estudiants.
L’aprenentatge basat en projectes és un dels mètodes d’aprenentatge que pot generar entorns educatius més participatius, col·laboratius i reflexius que els models tradicionals d’ensenyament de transmissió unidireccional i exclusivament cognitiva. Alhora, és fonamental que els diferents nivells educatius vagin incorporant el treball de les competències clau per a la sostenibilitat, amb la finalitat de contribuir a l’agenda mundial d’educació 2030. El taller immersiu va voler contribuir a aquests dos objectius de gran rellevància, però sospito que, en gran mesura, la gran demanda d’aquesta activitat té més a veure amb les expectatives sobre les propostes d’ús de la IA generativa. I és que la comunitat educativa està realment preocupada i ocupada per entendre els efectes de la IA generativa, com mostra la gran presència del tema als mitjans de comunicació i la gran quantitat de xerrades i accions formatives sobre això dirigides al professorat, especialment des de l’aparició del XatGPT a finals de 2022. Aquest notable interès s’estén a l’àmbit acadèmic, on preval la preocupació per la insuficiència d’estudis amb evidència sòlida sobre el tema i els potencials efectes de la IA en l’educació i les seves implicacions ètiques.
La comunitat educativa està realment preocupada i ocupada per entendre els efectes de la IA generativa
Al taller de la SteamConf vam treballar sobre segur. Vam proposar dos casos en què la IA de generació de text pot ser clarament útil en processos d’aprenentatge actiu i en l’aprenentatge basat en problemes. Fer una revisió de les respostes generades per la IA -que poden ser imperfectes, esbiaixades o incompletes, però alhora aportar aspectes no considerats per la persona-, en comparació amb les pròpies permet treballar l’anàlisi crítica.
D’altra banda, les IA generatives, a causa del seu funcionament, són especialment bones per a la revisió gramatical, ortogràfica i d’estil dels textos. Això facilita una retroalimentació immediata per a la millora de l’escriptura. Així doncs, tant els defectes i limitacions com les bondats de la IA es converteixen en una oportunitat per a l’aprenentatge de competències clau (en el cas d’aquest taller, sobre sostenibilitat).
Aquests exemples mostren que la interacció profitosa de l’humà amb la IA requereix esforç, especialment en contextos d’aprenentatge. Així doncs, seria simplificador i erroni pensar que l’ús de la IA es tradueix en un estalvi de temps. El seu ús exigeix repensar les metodologies d’aprenentatge, sobretot si volem que tingui un impacte positiu en l’educació.