Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Grup de recerca en educació a Menorca i bones pràctiques

    Grup de Recerca en Educació (Pilar Benejam, Pere Alzina, Anselm Barber i Nel Martí)març 13, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns mesos un grup de persones, professionals de l’educació, conscients dels problemes de qualitat que presenta la docència a Menorca i del moment de desànim generalitzat i, a vegades intencional, que vivim, ens vam constituir en grup de recerca per cooperar amb els professionals dels nivells educatius  bàsics preocupats pel tema. La intenció és procurar concretar quins són els problemes més rellevants que cal considerar, i aportar coneixements i experiències per trobar respostes que puguin millorar l’afecció dels alumnes per l’escola i identificar les causes i els possibles remeis  de l’estrès i pèrdua d’il·lusió de molts mestres i professors. No es pretén esmenar ni substituir a ningú, es tracta d’ajudar donant veu als qui treballen i coneixen els centres docents.

    Ja sabem que cap vent ajuda a la barca que no sap cap a quin port navega, i aquests són els nostres fars. Volem formar els futurs ciutadans per ser membres d’una societat verdaderament democràtica i equitativa, i consideram que una bona formació per a tots els futurs ciutadans és la seva condició de possibilitat. Ho resumim en quatre punts:

    1. La democràcia reconeix la dignitat de tota persona humana i açò demana cuidar del ple desenvolupament de la personalitat de tots els infants i joves, perquè tots tenen el dret i el deure d’exercir com a ciutadans amb coneixement, criteri, llibertat i responsabilitat. De la formació dels ciutadans depèn la salut de la democràcia i la qualitat del benestar comú.
    2. La bona educació, com la democràcia suposa la pràctica d’una convivència basada en el respecte per la diversitat, la pràctica del diàleg, la participació i la responsabilitat.
    3. Entendre que ensenyar educant és un acte de respecte i d’estimació dels docents  pels alumnes, per damunt de modes i tendències conjunturals que fan oblidar l’essencial.
    4. La rellevància social de l’educació suposa el reconeixement del valor de tots aquells que eduquen que sempre han de tenir veu en les qüestions i problemes referents a la seva tasca. I que han de comptar amb els mecanismes adequats per a l’autocrítica i la recerca permanent.

    Per totes les raons exposades, convidam la comunitat educativa a participar en les accions que relacionades amb tot açò emprendrem i especialment en una jornada que es convocarà en els pròxims mesos per reflexionar de forma col·lectiva sobre la situació actual de l’educació, i pensar i proposar accions a curt i llarg termini. La jornada està pensada per a les persones que coneixen què representa ensenyar i educar en el món d’avui, a les que entenen la rellevància social de l’educació, la seva complexitat, les seves limitacions i que, tanmateix, saben la satisfacció i l’esperança que dona fer camí treballant amb els nostres infants i joves. En aquest marc volem recollir experiències innovadores que ens permetin avançar.

    Connectar experiències crea un teixit dens d’oportunitats

    Algunes de les pràctiques educatives del dia a dia dels centres i de moltes entitats són d’un molt bon nivell, superior a allò que pretenen les ordres i els currículums oficials. L’aplicació a la realitat del saber dels professionals i dels entorns de col·laboració a vegades resulta molt més instructiu que les pàgines i pàgines de doctrina formal. S’hi combinen la ciència, l’experiència i la creativitat d’un o més educadors. Són testimonis vius de didàctica i bona pedagogia ben reals.

    Per açò el Grup de Recerca en Educació ha demanat a tots els centres, col·lectius i institucions que ens remetin aquests bons exemples de pràctiques, perquè les volem analitzar, fer-ne una base consultable i divulgar-les perquè siguin conegudes i es puguin replicar adaptades a altres situacions. Una font d’inspiració. Connectar experiències crea un teixit dens d’oportunitats. Facilita la feina en nivells alts d’aprofitament.

    L’objectiu és crear un mena d’atles didàctic i pedagògic actualitzable que sigui un recurs potent per a l’illa

    El context actual de canvis de fonaments, objectius i recursos en l’educació exigeix fer-ne una digestió ben feta i plasmar tanta teoria nova en situacions d’aprenentatge reals que tenguin bons resultats. Després d’un temps prudent de revisió, avaluació i correcció es converteixen en oportunitats interessants que ajuden a aprendre, al llarg de diferents cursos.

    Escampats per la nostra illa hi ha casos excel·lents de bona educació, tant en centres com en entorns socioeducatius, constitueixen un saber desaprofitat perquè no es generalitzen prou. És un capital educatiu valuós. En el passat, l’evolució de la qualitat educativa va ajudar-se i molt d’aquestes bones pràctiques que s’escampaven per mitjà del Moviment de Renovació Pedagògica. La nostra intenció és recollir-los i ajudar a que multipliquin els efectes a la resta de l’illa. L’objectiu és crear un mena d’atles didàctic i pedagògic actualitzable que sigui un recurs potent per a l’illa.

    Per açò només cal explicar-les breument i enviar-nos-les (perejaumealzinasegui@gmail.com).

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bones pràctiques educació Menorca opinió Recerca recerca educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Arrenca el Saló de l’Ensenyament amb més serveis d’orientació
    Next Article
    Actualitat
    A punt de tancar el cas contra els docents de Sant Andreu per l’1-O
    Grup de Recerca en Educació (Pilar Benejam, Pere Alzina, Anselm Barber i Nel Martí)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}