Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Escoles que materialitzen les innovacions educatives: set exemples

    João Françamaig 14, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els responsables del projecte "A les places!" de l'Ajuntament de Granollers a la presentació de Debats d'Educació en Acció / @ismaelpalacin
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per celebrar els 10 anys del projecte Debats d’Educació, impulsat per la Fundació Jaume Bofill i la UOC, els organitzadors han decidit donar-li la volta i no convidar experts internacionals en la matèria, com fins ara en el seu acte. “Volem ara donar la veu als experts que tenim al nostre voltant. Les persones que en el seu dia a dia, volent-ho o sovint sense saber-ho, treballen pel canvi educatiu, i sobretot, que ho fan col·laborativament”, expliquen.

    Així, van fer una crida d’experiències d’innovació per al canvi educatiu amb la que han recollit més de setanta projectes en centres educatius. Una petita mostra s’ha presentat aquest dimarts a l’auditori del MACBA i la recollim a continuació. Ismael Peña-López, responsable de coordinar el projecte, proposa prendre-se-les com un punt de partida: “Us convidem a explicar les coses que feu, a compartir aquestes experiències i enriquir-vos entre vosaltres”, ha dit.

    Companys que fan de guies a noves cultures

    En un entorn amb estudiants d’orígens diversos, qui millor que ells mateixos per promoure la multiculturalitat? A l’institut La Garrotxa d’Olot alguns estudiants de 3r d’ESO participen en un projecte en el que visiten el país d’origen dels seus companys –que es retroben amb familiars anys després d’immigrar– i elaboren un documental sobre l’experiència. “Així desenvolupen capacitats audiovisuals alhora que comprenen el fet migratori i es converteixen en multiplicadors dels valors que treballen”, explica una professora.

    L’escola al servei de les entitats

    “Les entitats culturals tenen una oferta d’activitats educatives, però això no ens serveix, el que fem és anar allà i preguntar què necessiten. Ells, sí”, explica Jordi Calvet, de l’Institut Quatre Cantons del Poblenou. El seu projecte de Treball Globalitzat de Proposta Externa consisteix en que els estudiants duguin a terme projectes que es puguin materialitzar amb col·lectius culturals.

    https://www.youtube.com/watch?v=m5f9YUtXqx4

    Estudiants que assessoren en tecnologia

    “Quan deies que obrissin l’ordinador i anessin al llibre digital s’aixecaven més mans que quan explicaves una equació de segon grau”, comenta Maribel Benito, de l’escola Joan XXIII de L’Hospitalet. Els professors demanaven un tècnic informàtic a l’aula per resoldre els problemes i dubtes diversos que apareixien a l’aula. La solució que van trobar? Crear el rol d’experts TIC perquè els estudiants amb més habilitats informàtiques poguessin assessorar els docents i els seus companys.

    https://www.youtube.com/watch?v=Gp3TftFHi8Q

    Educar a l’espai públic

    “No saps perquè l’arquitecte estava orgullós, l’urbanista ho veia clar, però després aquella plaça és grisa i no compleix la seva funció”, lamenta Senén Roy, de l’Ajuntament de Granollers. Amb el projecte A les places han volgut educar diversos agents educatius de la ciutat i finalment han treballat amb un institut on els estudiants de batxillerat artístic han ideat un artefacte perquè hi interactuessin els nens en una plaça.

    https://www.youtube.com/watch?v=hrmML-x0R7g

    Aplicar la tecnologia al canvi social

    Com evitar l’èxode de les famílies autòctones de les escoles amb alta densitat d’estudiants nouvinguts? A la UdG proposen portar-hi propostes educatives engrescadores a través de la tecnologia. “Ensenyant-los a programar, els estudiants aprenen a ser creatius, treballar en equip i a ser crítics amb el que passa al seu voltant per esdevenir agents del canvi”, explica Eduard Muntaner, que replica a una escola de Salt i una de Girona un projecte d’integració que va iniciar a l’Índia.

    Aprendre creant una empresa

    A l’Escola Pia de Granollers els estudiants de l’assignatura d’empresa al batxillerat aprenen amb la pràctica: han creat Sweet Sefed, una empresa (simulada), que es dedica a l’elaboració de xocolates, pastissos, galetes i magdalenes. Amb aquest projecte han pogut submergir-se en tots els àmbits d’una empresa i fer nòmines, gestionar stocks, treballar el màrqueting, …

    https://www.youtube.com/watch?v=M4MY2gCJ1mA

    Una fira educativa

    “Intentem que el coneixement sigui el màxim d’innovador però també ha d’encaixar la teoria amb la pràctica”, diu Montserrat Pedreira, professora d’educació infantil a la Fundació Universitària del Bages. Per això fa tres anys que les estudiants de l’assignatura de coneixement del medi organitzen una fira per a infants de 0 a 6 anys en la que poden adquirir coneixements i solucionar problemes experimentant.

    El web dels Debats d’Educació en Acció recull desenes d’experiències educatives més que també es poden consultar en vídeo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Luz Rello: “Com més aviat detectis la dislèxia, abans desenvoluparàs estratègies compensatòries”
    Next Article Educació física, bona eina per treballar l’educació emocional dels alumnes
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}