Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Educació física, bona eina per treballar l’educació emocional dels alumnes

    Neus Giménez Turmaig 14, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació física no només ajuda a treballar l’educació emocional dels alumnes, sinó que és el millor mitjà per fer-ho, segons les aportacions dels experts en aquesta temàtica. Per què? Bàsicament perquè els aprenentatges que es retenen i perduren en el temps són aquells que van lligats a una emoció i això, es produeix amb major facilitat si els aprenentatges són vivencial, segons Rafael Bisquerra, autor del llibre Educación Emocional y Bienestar (2000) i gran divulgador de l’educació emocional. I quina és l’única matèria eminentment pràctica i vivencial? L’educació física.

    Quan juguem, les emocions sorgeixen de manera espontània i natural. Per què no abordar des del joc  l’educació de les emocions? Per què no ajudar l’alumnat a posar nom a aquella revolució interna que succeeix en el seu interior constantment?

    Hem de fer entendre a l’alumnat que és absolutament normal sentir, i sentir tot tipus d’emocions. Que no ni han emocions bones ni dolentes, que totes ens ajuden, ens donen informació sobre nosaltres mateixos.

    També, podem donar un pas més enllà. Podem passar del sentir a la regulació de les emocions. Durant el joc les emocions s’escolten molt més alt, per allò, hem d’ensenyar a l’alumnat eines per gestionar la seva ira, la seva ansietat, la seva por, tant habituals quan juguem, per poder tornar a un estat de tranquil·litat i harmonia.

    En aquesta línia, avui està absolutament demostrada la relació entre les emocions i la salut. Se sap que la repressió emocional genera malalties. L’educació física és el mitjà ideal per alliberar aquestes emocions, creant hàbits de vida saludable, no només a nivell físic, sinó també a nivell emocional.

    Quan parlem de regulació emocional, existeixen dues vies. Una via més motriu que fa referència a pràctiques d’elevada intensitat com podrien ser jocs, córrer, saltar, nedar, etc. I una via més suau, com serien les pràctiques de respiració i relaxació (que formen part del bloc de continguts d’activitat física i salut, de la matèria d’educació física.) Avui, se sap que aquestes pràctiques contribueixen a desenvolupar capacitats com l’atenció, l’observació, la imaginació, la percepció, la memòria, la concentració, així com la prevenció de l’estrès, l’ansietat, la tensió emocional, entre d’altres com recull el lllibre Relajación en el aula. Recursos para la educación emocional (2011), de Luis Gonzáles López . Aquestes pràctiques de quietud són l’activitat ideal per tancar la sessió d’educació física.

    Al llarg la meva pràctica com a docent, estic veient com els alumnes són capaços d’extrapolar aquests aprenentatges emocionals que fan a la classe d’educació física, a la seva vida quotidiana. Quin regal millor podem fer a un alumne que donar-li eines per a la seva vida? Quin millor regal que poder aprendre tot això a l’escola i finalitzar la seva formació amb autonomia emocional? Són aprenentatges que afectaran totes les esferes de la seva vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Capacitat d'atenció educació emocional educació física imaginació Luis Gonzáles López memòria Percepció Pràctiques de quietud Prevenció de l'estrès Rafael Bisquerra Regulació emocional Relaxació Tensió emocional
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escoles que materialitzen les innovacions educatives: set exemples
    Next Article
    Actualitat
    Records de les escoles d’estiu
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Anàlisi
    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    maig 14, 2025

    Reportatge
    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}