Tot just aquest curs 2013-2014 el departament d’Ensenyament ha intervingut 96 centres educatius amb greus problemes de fracàs escolar, però les conseqüències d’aquests treballs ja es comencen a notar aquest mateix any, en els resultats de l’avaluació de competències bàsiques de sisè de primària, que s’han presentat aquest divendres. L’aplicació de les denominades auditories pedagògiques, que han de servir per diagnosticar l’origen dels mals resultats i solventar-los, han començat a donar els seus fruits abans inclús de saber-se quines són les solucions que proposen.
Segons els resultats de les proves externes de la Generalitat, la nota de català, per exemple, dels alumnes d’aquests centres passa de 53,1 punts el curs 2013 a 62,6 punts en l’actual curs. Un augment de 9,5 punts, molts superior a la millora generalitzada de la resta de centres, que és de 5 punts -de 65,4 a 70,4 punts de mitjana. En les altres matèries avaluades -castellà, matemàtiques i anglès- el creixement és molt similar. El més espectacular és el de matemàtiques: de 58,9 punts arriben als 71 enguany, el quposa un increment 6,3 punts superior a la resta d’escoles catalanes.
Però com s’explica aquesta progressió? Les auditories pedagògiques, que serveixen per identificar quines són les causes que porten a alguns centres a tenir un 30% de l’alumnat que no assoleix generalment les competències bàsiques, tot just s’han començat a aplicar aquest curs. A més, ni tan sols s’ha donat encara resposta a les demandes dels centres, sinó que l’auditoria ha passat la fase de diagnòstic compartit -entre els professionals del centre i els auditors- i, de cara al proper setembre, la Generalitat haurà d’intentar complir amb els requeriments de les escoles.
La consellera ha explicat aquest fenomen argumentant que la sola intervenció de la Generalitat és un factor “motivacional” per als equips docents dels centres, que “s’han sentit acompanyats” en la seva tasca, segons ha explicat Rigau. Això i la formació i assessorament que se’ls ha ofert composarien la palanca que ha servit per a millorar el seu rendiment, en opinió del departament d’Ensenyament.
Pel que fa a aquestes 96 escoles, Ensenyament ja ha avançat algunes de les demandes que els han fet arribar i que en molts casos, segons Rigau, se satisfaran. Més dotacions de personal, la possibilitat de perfilar places, materials i informació, canvis organitzatius i alguns carrecs nous -com una persona que controli l’absentisme- seran algunes de les mesures que farà possible Rigau en algunes d’aquestes escoles.
Millora generalitzada amb desigualtats encara manifestes
Els resultats globals de competències bàsiques a Sisè de Primària, presentats aquest divendres, reflexen una lleugera millora del rendiment dels alumnes catalans respecte del curs passat. Els més de 70.000 nens i nenes que han estat avaluats presenten notes mitjanes al voltant del 75 punts en català i castellà, i de 81 i 75 punts en matemàtiques i anglès, respectivament. Aquests resultats són entre 2 i 5 punts superiors als del 2013, segons la matèria.
El nombre d’alumnes que presenta un nivell baix també ha decrescut -excepte en llengua castellana-, però en alguns casos, com en l’anglès, segueix estan per sobre del 15% del total, un volum de fracàs superior a l’objectiu que s’ha fixat la Generalitat de cara al 2018.
Les desigualtats afloren quan s’analitzen els resultats en funció de l’entorn socioeconòmic i cultural dels centres. Així, el fracàs dels centres de complexitat alta es troba entre el 25 i el 30% -un de cada quatre suspèn, com a mínim-, mentre que en els centres d’entorns més favorables els suspensos queden per sota del 10%. També en l’àmbit del fracàs destaca que les escoles públiques el pateixen molt més -el doble, aproximadament- que les privades.