Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els pactes impossibles

    Jaume Funesnovembre 3, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Acabava octubre amb les reivindicacions del dia mundial de lluita contra la pobresa i amb la presentació d’un nou informe (Report Card 12) del Centre de Recerca d’Unicef, que aquesta vegada ens parla de La infància de la recessió. Les entitats del Tercer Sector van recordar que, després de quatre anys de debat al Parlament, ja comença a ser hora de fer un “Pacte contra la pobresa”. Unicef Espanya pressionava per a que es posi en marxa un veritable Pacte per la Infància (en algun moment fent referència al Pacte per la Infància de Catalunya o al Pacto de Toledo per a les pensions).

    En considerar els efectes que provoquem quan empobrim la infància, acabava pensant en l’escola i en la reducció dràstica d’oportunitats i possibilitats educatives que la pobresa de la família i de la comunitat crea en les seves vides escolars. Però ja parlarem més endavant de pobresa i educabilitat. Ara, voldria escriure sobre els “pactes” que es reivindicaven, tot recordant les múltiples vegades que es repeteix la necessitat d’un pacte també per a l’educació.

    Però, per què no són possibles determinats pactes? (O es firmen pactes com el d’infància de Catalunya que no obliguen a res). Si tothom és compassiu amb el pobre, a tothom li fa pena un infant que plora i la majoria creu que l’escola ha de ser de tothom, per què no són possibles els corresponents pactes socials i polítics? Per què tot just arribem a comprar alguna “loteria” benèfica per sentir-nos bé? La resposta és senzilla: ni les visions de la realitat, ni els interessos, ni els objectius dels diferents grups de la societat tenen gaires punts de coincidència en aquests temes. Tan sols quan sembla que tot se’n pot anar a en orris, també pels que tenen poder i diners, arriben els acords inevitables.

    Per què no és possible un pacte per reduir els efectes de l’empobriment? Perquè això significa acordar que cal reduir la desigualtat. Aquells que tenen i volen conservar només accepten reduir els seus guanys si detecten el perill de perdre més quan la societat entri en crispació. Un pacte contra la pobresa tant sols és possible si es comparteixen, en alguna proporció, ideals de justícia, aspiracions d’igualtat, reconeixement per a tothom dels drets humans.

    Pactar, veritablement, a favor de la infància tampoc és massa possible. Hem de compartir que es tracta de ciutadans infants i no de menors, que són primers també en el pressupost, que és il·legal empobrir-los deixant les seves famílies sense recursos, que tenen dret a persones adultes preocupades per ells i elles, que protegir-los no vol dir segregar-los de la comunitat, etc. No és possible el pacte perquè una societat desigual, diuen, ha de tenir infàncies desiguals, que s’esforçaran i faran mèrits per reeixir si no depenen de les ajudes públiques.

    Llei educativa darrere llei educativa diverses veus invoquen un pacte per l’educació, que no és possible. Tant sols quan les estadístiques internacionals projecten una foto desagradable del sistema, en mig d’una relativa vergonya, venen les presses per pactar una millora… de les xifres.

    D’entrada, no es pot pactar perquè allò que uns i altres esperen de l’escola està en les antípodes. ¿És possible trobar un punt d’acord entre qui considera que l’escola ha de reproduir i mantenir les desigualtats socials i qui considera que l’escola ha de ser una font d’oportunitats per a no perpetuar la desigualtat? Just quan escric aquestes ratlles el pedagog de capçalera de la conselleria escriu a un diari: “Quan discutim sobre itineraris escolars seria bo començar reconeixent que ja existeixen dos itineraris de fet: el dels que assisteixen regularment a classe i el dels que no”. Difícilment podem fer pactes que no passin per la voluntat de construir una escola en la que hi càpiga tothom (ja discreparem en tot cas sobre el com). No és possible un pacte educatiu renunciant a que l’escola ofereixi més oportunitats a qui menys en té a casa.

    Podem pactar que a l’escola cal aprendre les magnituds proporcionals però no podem renunciar que sigui l’escola de la societat informacional. Hem d’acordar que a l’escola no es pot adoctrinar. Però no podem renunciar a que sigui el lloc del pensament científic. No és possible un pacte basat en la renuncia a ensenyar a pensar. Etc.

    En la nostra realitat actual sembla que alguns pactes són imprescindibles i, alhora, inevitablement impossibles. L’extracció social, els diners i el poder encara condicionen la dosi mínima d’humanitat i fraternitat que hauríem de compartir i no compartim. És aquí on són els desacords que fan impossibles els pactes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Si no tinguéssim escoles infantils
    Next Article
    Actualitat
    El dret a decidir als Consells Escolars: comença el procés electoral
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}