Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Exploradors de neurones: buscant el codi en el cervell

    Concha Catalán – Diario Turingdesembre 3, 20147 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jaime de la Rocha, doctor en Física al capdavant del grup de dinàmica de circuits corticals (Hospital Clínic de Barcelona)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat a Diario Turing

    La població mundial ha superat els 7.000 milions. Si comparéssim persones a neurones, necessitaríem més de catorze planetes Terra per poblar un sol cervell. No només metges, biòlegs i químics estudien el nostre òrgan més complex. La neurociència recorre també a les matemàtiques, la física o les ciències de la computació per explorar aquest fascinant univers.

    Es coneix a quina zona del cervell es codifica la informació de cada àrea sensorial gràcies a mapes elaborats a partir de l’estudi de lesions o tumors que revelen on s’ubiquen habilitats determinades. Per exemple, en l’escorça auditiva primària es processa la informació auditiva i en el lòbul occipital -a la part posterior del cap- es processa la informació visual.

    Se sap també que les neurones s’especialitzen. Per exemple, en el camp visual, hi ha neurones que identifiquen línies horitzontals i altres, línies verticals; altres, angles; altres, cares; altres, conceptes com a full o arbre … També es parla de les més complexes, com la ‘neurona de l’àvia’ (‘grandmother cell’), que reuniria no sols la imatge de la nostra àvia sinó la seva veu, el record d’alguna cosa que ens va regalar, el seu perfum i tot el que associem amb ella.

    La investigació de dos tipus de neurones especialitzades en cartografiar la nostra posició en un cert espai conegut ha merescut aquest any el Premi Nobel de Medicina. La meitat del premi va ser per a John O’Keefe de l’University College London, per descobrir les neurones de lloc (‘plau cells‘). S’especialitzen en certes parts de l’espai -el sofà, el racó del telèfon, etc- i el cartografien com si es tractés de petits rajoles , encara que no únics, perquè cada neurona participa en mapes de diferents llocs. El seu equip les va detectar col·locant un ratolí en un espai circular. Cada vegada que passava per un lloc concret, es podia observar com s’activaven determinades neurones. Després el posaven en un laberint i en cada fragment de l’espai s’activaven certes neurones, sempre les mateixes.

    L’altra meitat del premi se’n va anar a una ciutat de 180.000 habitants, a 500 quilòmetres al nord d’Oslo. El va compartir la parella formada per May-Britt i Edvard I. Moser, que dirigeixen l’Institut Kavli de Neurociència de Sistemes a Trondheim, per descobrir altres neurones encara més complexes: les que organitzen l’espai en una mena de quadrícula de tres línies a 120 graus cadascuna de les altres (‘grid cells‘).

    Registrant l’activitat cerebral d’un ratolí, van observar que en passar per una intersecció concreta se li disparava una neurona determinada, codificant també l’espai però de forma diferent. Neurones que s’activen en quadrícules amb distàncies de 5 cm passen informació a altres amb distàncies de 50 centímetres. No van ser descobertes abans en part perquè no se solen utilitzar espais tan grans en els experiments.

    A l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), al costat de l’Hospital Clínic de Barcelona, hi ha també una Àrea de Neurociència de Sistemes. Es contempla el cervell com una màquina que rep informació mitjançant els sentits i la computa, coordina i processa. Jaime de la Rocha, doctor en Física al capdavant del Grup de dinàmica de circuits corticals, ens ha obert una finestra a les seves investigacions. “Cada neurona es comunica rebent impulsos de les altres i alhora emetent altres,” explica. “N’hi ha d’excitatòries i d’inhibitòries: unes l’acosten al llindar en què ella mateixa envia un impuls i altres l’allunyen d’aquest llindar. Podem comparar la neurona a una variable matemàtica. Quan arriba a aquest llindar emet un impuls, una mena de guspira elèctrica. Després es reinicia i segueix escoltant les altres.”

    Per elaborar models d’activitat neuronal, estableixen un paràmetre de temps, registren el número u quan la neurona arriba al llindar i zero quan no. “Així podem analitzar la seva activitat com un llenguatge binari,” afegeix De la Rocha, “u quan es dispara i zero quan no: zero, zero, zero, zero, zero, u, zero, zero, u, zero…”

    Buscant el codi

    Les neurones mai estan en silenci, s’activen contínuament de forma molt aleatòria. Cadascuna emet al voltant d’un impuls per segon. “No hi ha un patró d’activitat rítmic ni una estructura temporal clara,” explica amb paciència el neurocientífic, “però sí segueix certes regles. Parlem d’un procés estocàstic [successió de variables aleatòries]”.

    Per exemple, quan escoltem un estímul sonor, música per exemple, les neurones del sistema auditiu comencen a activar-se més, a emetre més impulsos. Hi ha neurones especialitzades en tons aguts, tons greus, etc. Els codifiquen i transmeten la informació del so d’unes a altres. Aquesta seqüència temporal de zeros i uns la registra l’equip de l’IDIBAPS col·locant elèctrodes a l’àrea auditiva d’un ratolí i presentant sons per a tractar de descobrir aquesta relació abstracta entre els impulsos neuronals i els diferents sons. És l’anomenat codi neuronal, del qual coneixem algunes coses encara que en la seva major part segueix sent un enigma.

    Les neurones no descansen

    Tal com explica De la Rocha, mentre el ratolí té els elèctrodes connectats al cervell, l’ordinador registra els impulsos que emeten simultàniament entre deu i cent neurones pròximes entre si, mitjançant una xarxa d’elèctrodes similar a un circuit imprès elèctric. “Tot i així, és una fracció minúscula de neurones i no és fàcil desxifrar el seu codi,” afirma.

    L’emissió d’impulsos de cada neurona no s’atura mai, ni tan sols quan es anestèsia a l’animal o durant les diverses fases del son. Però a diferents estímuls s’activen neurones diverses, es produeixen diferents freqüències d’emissió d’impulsos i s’estableixen connexions en xarxa diferents. Els experiments consisteixen per exemple, en emetre determinats sons més aguts o més greus seguits de conseqüències positives o negatives, i registrar com es reflecteix això.

    Ara bé, l’experimentació amb animals ocupa la menor part de la investigació del Grup de dinàmica de circuits corticals. Es destina molt més temps a analitzar les dades registrades a l’ordinador per intentar trobar patrons d’emissió o relació entre les xarxes neuronals. Aquí és on la matemàtica, la física, la informàtica tenen tant a aportar. L’anàlisi de com a les xarxes neuronals s’originen diferents patrons d’emissió d’impulsos es realitza mitjançant programació amb el programari Brian Simulator. Aquest programa serveix per facilitar el desenvolupament de simulacions de xarxes de neurones, un procés habitual en l’àrea de la neurociència computacional. Escrit en Python, empra diverses llibreries científiques i de gràfics. Brian utilitza diversos mètodes d’integració i qualsevol pot instal·lar-lo en el seu ordinador per simular el comportament d’una xarxa neuronal segons els paràmetres que s’introdueixin.

    A l’IDIBAPS estudien en concret com es presenta l’expectativa que alguna cosa succeirà, com les neurones conserven la memòria que alguna cosa succeirà segons una experiència anterior. Volen saber com s’emmagatzema en el codi neuronal del ratolí l’experiència de sentir una petita descàrrega després de sentir un to determinat.

    El ratolí actua igual que els humans. En la nostra constant percepció de la realitat, ja sabem que succeiran moltes coses, o estem esperant que succeeixin. Integrem les nostres prediccions amb els estímuls sensorials que rebem en un procés inconscient que forma part de com interpretem la realitat.

    “La nostra investigació és molt concreta,” sosté De la Rocha. “Per què el ratolí s’espanta en tornar a sentir aquest to, encara que després no es produeixi la descàrrega? Com ​​es registra aquesta associació?”

    “El cervell és un univers enorme. Uns ho explorem entrant pel nord, estudiant mecanismes de comunicació neuronal, i altres entrant pel sud des de la medicina, la biologia, la química.” I conclou: “Però tots somiem amb que els resultats de la nostra investigació algun dia serveixin per curar malalties com l’esquizofrènia, l’epilèpsia o l’alzheimer.”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cervell IDIBAPS neurologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Amour fou
    Next Article
    Actualitat
    El Diari de l’Educació a la ràdio de la Universitat de València
    Concha Catalán – Diario Turing

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    1 de cada 5 joves mira TikTok més de 2 hores diàries

    gener 7, 2025

    Anàlisi
    L’escola del mar

    desembre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}