Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Malabars i equilibrisme a l’aula: el circ arriba a la universitat

    Actualitat
    Malabars i equilibrisme a l’aula: el circ arriba a la universitat

    Carmen Reinamarç 16, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Circuni, l'Escola de Circ a la Universitat de Còrdova, ensenya tècniques circenses com a eines pedagògiques. (Foto UCOcultura)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Les matemàtiques es poden ensenyar amb números de circ. Els jocs malabars poden servir per desenvolupar tècniques pedagògiques. El sentit del ritme es pot exercitar a través de la música circense i l’equilibrisme ajudar a la concentració del professor. Són exemples dels continguts que els alumnes de la Universitat de Còrdova poden aprendre a partir d’ara a Circuni, l’Escola de Circ a la Universitat que acaba d’arrencar a la Facultat de Ciències de l’Educació.

    Els futurs mestres -encara que també està obert a qualsevol altre estudiant de la universitat cordobesa- tindran l’oportunitat d’aprendre tècniques del món del circ per utilitzar-les després com a eines pedagògiques a les aules. Els seus professors són pallassos professionals, els Germans Moreno –Pepe Ciclo i Guili-, que porten dècades com a professionals del circ i ara són els docents d’aquests universitaris.

    S’obre així una iniciativa pionera al món universitari on, de moment, ja hi ha una quarantena d’alumnes que han començat els tallers de Circuni a primers d’aquest mes de març i desenvoluparan el seu aprenentatge fins a finals de maig. “El nostre plantejament és donar als alumnes eines pedagògiques que com a professorat puguin aplicar després a les aules”, explica Pepe Ciclo, un dels docents.

    “Es tracta de poder desenvolupar una educació diferent, més lúdica per als petits, on les tècniques del circ serviran tant a nivell cognitiu com motriu i com a element socialitzador”. I així, els estudiants universitaris aprendran “com desenvolupar des del punt de vista pedagògic” els jocs malabars i amb el diàbolo, l’equilibri a través de monocicles i xanques, jocs aeris i acrobàcies.

    “Tot això servirà per buscar un àmbit cooperatiu i socialitzador entre els estudiants”, cosa que poden utilitzar com a eina de treball aquests futurs mestres. “Des del joc, tots aquests ensenyaments es poden aplicar a diferents aspectes en una aula, des de les matemàtiques al sentit del ritme o les pròpies tècniques pedagògiques”, assenyala aquest pallasso docent.

    Unió d’arts escèniques i activitat física

    El circ es postula així com una eina d’aprenentatge per a futurs docents, a partir del que els professionals anomenen “circ nou”, una tendència en la qual més enllà de “la imatge del circ tradicional que la majoria tenim en ment com un art que passa de pares a fills”, ara es reuneixen diferents arts escèniques com la música, la dansa o el teatre amb el món de l’activitat física -gimnàstica esportiva, gimnàstica rítmica, etc.-, formant un tot”.

    I és amb aquesta última tendència circense amb què “s’obren les portes al món educatiu”. Pepe Ciclo explica que “a nosaltres ens interessa la inserció del circ a l’escola dins de l’educació física”, com una forma d’unificar diferents blocs de continguts en una sola unitat didàctica que uneixi les habilitats motrius, l’expressió corporal, jocs, esports, oci i esbarjo.

    És una cosa nova a la Universitat al nostre país però no en el nostre entorn. “Aquí en molts àmbits s’entén el circ com una cosa de segon lloc dins de la cultura i no se li dóna la rellevància que sí que té en altres països com a França o Alemanya on hi ha carreres i diplomatures universitàries”, explica Pepe Ciclo.

    La seva obstinació, ara, és aconseguir que en els tallers d’aquesta Escola de Circ a la Universitat de Còrdova es desenvolupi “un ensenyament integrat i global” a través dels números circenses que “suposen un desenvolupament personal per a l’alumne en tots els àmbits: afectiu, social, motor i cognitiu, doncs, en opinió d’aquest professional, “no es tracta només d’aprendre diferents tècniques, sinó que a més aquest aprenentatge suposa una millora en diferents aspectes personals com l’expressió corporal, el treball de la cooperació, el desenvolupament de la creativitat, la millora de l’autosuperació, la constància en les diferents tasques, el coneixement del propi cos i la millora de l’autoestima”.

    I és que a partir d’ara, a la Universitat de Còrdova, pilotes, diàbolos, plats xinesos, monocicles, xanques, els pallassos o la globoflèxia han deixat la carpa del circ per treure-li el màxim partit a les aules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    circ
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El motor del creixement: la curiositat
    Next Article
    Opinió
    Adoctrinament neoliberal en els centres educatius?
    Carmen Reina

    Related Posts

    Actualitat
    Educateca (16): Llibres sobre educació per al Nadal del 2025

    desembre 19, 2025

    Reportatge
    “We are English” o com aprendre anglès fent de youtuber des d’una escola de Nou Barris

    novembre 19, 2025

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.