Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Malabars i equilibrisme a l’aula: el circ arriba a la universitat

    Carmen Reinamarç 16, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Circuni, l'Escola de Circ a la Universitat de Còrdova, ensenya tècniques circenses com a eines pedagògiques. (Foto UCOcultura)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Les matemàtiques es poden ensenyar amb números de circ. Els jocs malabars poden servir per desenvolupar tècniques pedagògiques. El sentit del ritme es pot exercitar a través de la música circense i l’equilibrisme ajudar a la concentració del professor. Són exemples dels continguts que els alumnes de la Universitat de Còrdova poden aprendre a partir d’ara a Circuni, l’Escola de Circ a la Universitat que acaba d’arrencar a la Facultat de Ciències de l’Educació.

    Els futurs mestres -encara que també està obert a qualsevol altre estudiant de la universitat cordobesa- tindran l’oportunitat d’aprendre tècniques del món del circ per utilitzar-les després com a eines pedagògiques a les aules. Els seus professors són pallassos professionals, els Germans Moreno –Pepe Ciclo i Guili-, que porten dècades com a professionals del circ i ara són els docents d’aquests universitaris.

    S’obre així una iniciativa pionera al món universitari on, de moment, ja hi ha una quarantena d’alumnes que han començat els tallers de Circuni a primers d’aquest mes de març i desenvoluparan el seu aprenentatge fins a finals de maig. “El nostre plantejament és donar als alumnes eines pedagògiques que com a professorat puguin aplicar després a les aules”, explica Pepe Ciclo, un dels docents.

    “Es tracta de poder desenvolupar una educació diferent, més lúdica per als petits, on les tècniques del circ serviran tant a nivell cognitiu com motriu i com a element socialitzador”. I així, els estudiants universitaris aprendran “com desenvolupar des del punt de vista pedagògic” els jocs malabars i amb el diàbolo, l’equilibri a través de monocicles i xanques, jocs aeris i acrobàcies.

    “Tot això servirà per buscar un àmbit cooperatiu i socialitzador entre els estudiants”, cosa que poden utilitzar com a eina de treball aquests futurs mestres. “Des del joc, tots aquests ensenyaments es poden aplicar a diferents aspectes en una aula, des de les matemàtiques al sentit del ritme o les pròpies tècniques pedagògiques”, assenyala aquest pallasso docent.

    Unió d’arts escèniques i activitat física

    El circ es postula així com una eina d’aprenentatge per a futurs docents, a partir del que els professionals anomenen “circ nou”, una tendència en la qual més enllà de “la imatge del circ tradicional que la majoria tenim en ment com un art que passa de pares a fills”, ara es reuneixen diferents arts escèniques com la música, la dansa o el teatre amb el món de l’activitat física -gimnàstica esportiva, gimnàstica rítmica, etc.-, formant un tot”.

    I és amb aquesta última tendència circense amb què “s’obren les portes al món educatiu”. Pepe Ciclo explica que “a nosaltres ens interessa la inserció del circ a l’escola dins de l’educació física”, com una forma d’unificar diferents blocs de continguts en una sola unitat didàctica que uneixi les habilitats motrius, l’expressió corporal, jocs, esports, oci i esbarjo.

    És una cosa nova a la Universitat al nostre país però no en el nostre entorn. “Aquí en molts àmbits s’entén el circ com una cosa de segon lloc dins de la cultura i no se li dóna la rellevància que sí que té en altres països com a França o Alemanya on hi ha carreres i diplomatures universitàries”, explica Pepe Ciclo.

    La seva obstinació, ara, és aconseguir que en els tallers d’aquesta Escola de Circ a la Universitat de Còrdova es desenvolupi “un ensenyament integrat i global” a través dels números circenses que “suposen un desenvolupament personal per a l’alumne en tots els àmbits: afectiu, social, motor i cognitiu, doncs, en opinió d’aquest professional, “no es tracta només d’aprendre diferents tècniques, sinó que a més aquest aprenentatge suposa una millora en diferents aspectes personals com l’expressió corporal, el treball de la cooperació, el desenvolupament de la creativitat, la millora de l’autosuperació, la constància en les diferents tasques, el coneixement del propi cos i la millora de l’autoestima”.

    I és que a partir d’ara, a la Universitat de Còrdova, pilotes, diàbolos, plats xinesos, monocicles, xanques, els pallassos o la globoflèxia han deixat la carpa del circ per treure-li el màxim partit a les aules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    circ
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El motor del creixement: la curiositat
    Next Article
    Opinió
    Adoctrinament neoliberal en els centres educatius?
    Carmen Reina

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025

    Opinió
    Llibertat educativa o caos assegurat: la consulta lingüística que destrossa el sistema educatiu valencià

    març 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.