Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El telèfon mòbil a peu d’aula: de la dependència a la independència

    Evaristo Gonzálezfebrer 18, 20168 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un alumne utilitza el mòbil a l'institut Barres i Ones de Badalona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El paisatge actual dels espais públics i privats està omplert de pantalles i càmeres que enregistren, transmeten, ajuden, controlen i funcionen com a grans fonts d’informació. L’etnografia urbana està molt mediatitzada per dispositius, sobre tot mòbils, amb els que convivim diàriament. Ens permeten interactuar per aportar i rebre informació, estimular les relacions socials, contribuir a la dinàmica econòmica i dinamitzar tecnologies que no paren de renovar-se.

    El paisatge urbà, familiar i personal canvia i s’adapta a noves realitats que interioritzem i adoptem ja com a normals. Hi ha estadístiques que afirmen que és un ritual consultar WhatsApp i les xarxes socials més de 150 vegades al dia, amb diagnòstics diversos i alguns no massa bons. Els últims càlculs diuen que dediquem dues hores diàries a consultar la missatgeria i les xarxes socials, la majoria des del telèfon mòbil. Segons el darrer informe del RACC, un de cada quatre conductors admet que fa servir el telèfon molt habitualment mentre condueix. Per no mencionar el fet d’escoltar en espais públics intimitats diverses, l’avís constant de l’entrada de nous missatges, el no apagar els dispositius quan t’avisen amb insistència o no caldria perquè és un fet obvi, el continu trànsit de selfies, gravacions de veu, i tot sense pensar a on s’arxivaran les nostres petjades digitals, quina imatge digital deixem i com ens administraran els experts en l’anomenat big data.

    La dependència digital de quasi tothom va en augment i, per tant, ens hem de plantejar que predicar amb l’exemple és una bona forma d’educar, però una altra molt eficaç és introduir l’ús dels dispositius a les aules, entre d’altres raons perquè són unes eines molt potents que també han de servir per aprendre interconnectats i treballar bons hàbits i valors humans. Tots tenim la nostra part de responsabilitat en l’educació de les futures generacions, no només els professionals de l’ensenyament. Fa uns mesos vaig intentar crear expectació sobre el tema en aquestes pàgines amb l’article Si us plau, encén el mòbil quan entris a classe. La ‘independència’ del mòbil, segons el meu criteri, no és prohibir-los als espais d’ensenyament sinó fer-lo servir quan calgui i aportar criteris com per saber quan s’ha d’utilitzar i per a què i quan han d’estar en silenci o apagats, tenint en compte que és una eina personal, on sovint portem informació quasi imprescindible per a la nostra vida diària. El repte és anar més enllà i veure’ls com a tecnologies amb grans possibilitats de formar-se, i no solament entre adolescents.

    Una bona part del món adult els aportem exemples diaris sobre el seu ús. La sociologia relacional juvenil es mou amb noves eines o aplicacions –on ja hi són els adolescents–, catalogades com ‘estils de vida’ –per exemple Tinder–, i ningú els aporta el marc referencial que trobaran. Ho descobreixen per si mateixos des de l’ús i ja es reflexiona sobre els nous panorames. Moltes famílies estan preocupades per un suposat control (impossible) dels mòbils dels fills. Sovint, s’acusa als adolescents i joves d’estar tot el dia enganxats quan el que veuen és això entre la població més gran. Mentre, l’actualitat diu que cada vegada hi ha més estudiants que fan servir el mòbil per estudiar. Un objecte que en els seus orígens servia per parlar en temps real, ara ha canviat de funcionalitat i va derivant cap a la potenciació de les relacions socials, talls de veu gravada, en una passarel·la on l’important és veure i ser vist. Costums que també es poden reconduir i aprofitar en els centres docents per les seves possibilitats educatives. Us convidem a observar com estudien avui i s’ajuden de forma no presencial amb la tecnologia, tant en l’ensenyament obligatori, postobligatori i universitari.

    El Consell Escolar de Catalunya va aprovar el passat 4 de març de 2015 un document guia de gran valor: Les tecnologies mòbils als centres educatius, que el Departament d’Ensenyament va incloure en les normes d’organització dels centres educatius per al present curs escolar. Una aposta atrevida però molt necessària si volem que els centres educatius avancin al ritme dels temps actuals. Abans havia elaborat les competències digitals de primària i secundària. Després d’aquests encertats marcs teòrics, s’hauria de comprovar la seva efectivitat en la formació de l’alumnat per a la societat digital en un món connectat: es porten a terme les competències digitals? Es fan servir els telèfons mòbils (i ordinadors i tauletes) a les aules i, en cas afirmatiu, se segueixen les directrius del document esmentat?

    Siguem positius. Cada vegada hi ha més centres que s’impliquen i creuen en la tecnologia com important mediadora en el procés de l’aprenentatge. El mòbil dins d’un context i un projecte innovador més ampli i profund, evitant l’efecte de convertir-lo en una moda passatgera. Programes com mSchools ho demostren amb l’increment continu d’alumnes i centres participants. La qualitat dels treballs presentats als premis demostren l’alta implicació de professorat i alumnat. Exemples d’app en les quals estan treballant els nostres alumnes de l’institut Torre del Palau: apps que guarden la geolocalització del lloc a on aparques el cotxe, en offline; apps destinades a proporcionar informació saludable de dietes i rutines esportives als adoscents; apps ciutadana que identifica desperfectes o incidències a la via pública de Terrassa…

    La consolidació de l’ús de la telefonia mòbil a les aules arriba a d’altres camps. Cal fixar-se objectius, atrevir-se a experimentar i compartir els resultats amb altres docents interessats.. Estem segurs que hi ha experiències excel·lents i que s’incrementen any rere any. Des de la pràctica de la gestió del centre de treball, l’institut Torre del Palau de Terrassa, a més de participar en mSchools, aquest curs estem treballant amb una app informativa que descarreguen les famílies i professorat als seus mòbils o tauletes de manera gratüita. El professorat passa llista i efectua d’altres controls, com les activitats diàries de l’alumnat o incidències diverses, des del seu mòbil de manera ràpida quan comença cada classe, davant l’alumnat. Les famílies reben un missatge instantani tipus PUSH (semblant als de WhatsApp) en el seu dispositiu mòbil però només en dues franges horàries: una al matí i una altra a la tarda a hores concretes.

    Això significa fomentar la dependència del mòbil o aprofitar millor les seves possibilitats?

    Un centre educatiu públic que porta més de 18 anys utilitzant les TIC a les aules, que treballa amb ordinadors portàtils de cada alumne en tots els cursos de l’ESO, que té una wifi oberta sempre i que permet l’ús responsable –amb normes– dels telèfons mòbils a les aules pot ser un exemple més del repte: aconseguir la ja mencionada independència personal i responsable de la tecnologia mitjançant el seu ús, amb criteris propis. És cert que el nou alumnat al centre de primer d’ESO es troba amb una realitat que, d’entrada, els impacta: poden fer servir el seu mòbil. També passa el mateix amb el nou alumnat de Batxillerat. Però la situació es recondueix amb les actuacions constants del professorat i des de la pràctica a peu d’aula.

    Alguns periodistes i professorat d’universitats estatals i estrangeres que ens han visitat han preguntat què passava entre classe i classe i al pati. Si serien moments d’ús massiu del telèfon mòbil per part de tothom. Van ser convidats a observar aquests moments de forma lliure en tot el centre. La realitat els va xocar. És cert que van veure alumnes amb el mòbil però eren més els que parlaven entre ells al pati, jugaven a pilota o treballaven a la biblioteca. La llibertat i la normalització del seu ús i el treball d’hàbits demostren que aquesta idea o acepció personal de la paraula independència és possible i no des de la prohibició. També a vegades –molt poques– ens trobem amb conflictes derivats de converses via grups de WhatsApp o Facebook. La gestió de cada cas amb l’alumnat implicat els ajuda a reflexionar sobre les seves actuacions i conseqüències, amb l’aplicació si cal de les Normes de Funcionament de Centre. En algunes ocasions ens hem trobat amb alguna família que ha castigat el seu fill o filla un temps sense usar el mòbil. Una decisió que també els ha servit per reflexionar sobre els actes fets.

    El telèfon mòbil, per tant, és un altre dispositiu que cal incorporar a l’aula i que serveix per treballar el binomi llibertat i responsabilitat i també per aprendre des de qualsevol lloc. No és imprescindible el seu ús educatiu però ja forma part del funcionament del món: la vida és mòbil. Si volem evitar la dependència del dispositiu, eduquem en la independència de l’aparell amb criteris, des de la pràctica a peu d’aula.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    innovació INS Torre de Palau Mobile World Congress mòbils opinió TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat Valenciana retira les beques a estudiants d’universitats privades
    Next Article
    Actualitat
    Els municipis reivindiquen la seva capacitat de teixir comunitats educadores
    Evaristo González

    Exdirector de l'Institut Torre de Palau de Terrassa

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}