Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Valors europeus?

    Xavier Besalúmaig 9, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha uns valors europeus/occidentals, diferents d’uns valors africans, d’uns valors americans o d’uns valors orientals/asiàtics? Per a molts dels qui escriuen, dels qui ens governen i dels qui tenen obertes les portes dels mitjans de comunicació, semblaria que sí.

    El Renaixement europeu, que és també l’època de les grans conquestes intercontinentals, es va inventar directament un passat, una tradició feta a mida, que ha arribat fins avui i que parlava de tres grans ancoratges: Atenes (o la racionalitat enfront de la màgia, la superstició i la irracionalitat), Roma (o el dret i les institucions enfront de l’anarquia, el tribalisme i l’arbitrarietat), i Jerusalem (o la moral judeo-cristiana enfront de la llei del més fort, la injustícia i la barbàrie). Una invenció que no només prescindeix d’unes influències més que evidents (posem per cas Egipte), sinó que se n’apropia d’algunes de foranes (el judaisme, sense anar més lluny) i en maquilla moltes d’altres. Una invenció que obvia el pluralisme lingüístic, religiós, cultural, polític i ètnic d’Europa.

    De tot plegat en resulta una imatge d’Europa dipositària única dels atributs d’humanització, que s’adjudica la potestat de classificar la humanitat en funció d’aquests atributs i que, lògicament, es col·loca al capdamunt d’una escala que va de l’ésser humà complet, perfecte, a l’ésser humà que no es fa ni mereixedor d’aquest nom perquè estaria més a prop de la salvatgia, de l’animalitat, que no pas de la humanitat. En definitiva, es constitueix la doctrina de la supremacia europea o occidental, tan arrelada entre nosaltres i que tant mal ha fet al llarg de la història, perquè d’aquesta superioritat autoatorgada només se’n podria seguir o bé el prescindir de la resta de la humanitat, o bé el sotmetiment o l’extermini, o bé ajudar-la a acostar-se al model establert (via colonització, via conversió, via cooperació al desenvolupament).

    El segon moment fundacional d’Europa/Occident és la Il·lustració i una de les seves derivades, la Revolució francesa. Llibertat, igualtat, fraternitat, proclamaven els revolucionaris. Els drets humans i la democràcia parlamentària són fills també d’aquesta embranzida. És de mal gust recordar que, en nom d’aquests ideals, teòricament universals, els europeus van esclavitzar, explotar, deportar i assassinar milions de persones, formalment lliures, iguals i fraternes? És inoportú fer patent que les primeres democràcies excloïen pràcticament tothom (dones, pobres, estrangers, analfabets…), llevat dels rics? Resulta que els drets humans i la democràcia eren solament un artefacte jurídic, al servei d’uns determinats interessos; passa que drets humans i democràcia, convertits en ideologia al servei dels europeus, acomplien exactament la mateixa funció que, en el passat, s’havia fet en nom de la civilització o la religió vertadera. Són els ideals de la revolució francesa els qui estan a la base del classisme, del sexisme, del racisme, de l’homofòbia, del cientifisme, de la raó instrumental, segons la qual una finalitat desitjable justificaria uns mitjans abominables.

    Certament podem posar-nos d’acord en alguns valors universals: la llibertat individual per fer i decidir el que cadascú vulgui fer amb la seva vida; la llibertat dels pobles per decidir col·lectivament el seu present i el seu futur; la racionalitat crítica com a instrument primer d’aquestes llibertats i no com una finalitat en si mateixa, perquè és aquesta racionalitat freda i antihumana la que justament invocaven el nazisme i el comunisme, tanmateix invents ben europeus. Però afirmar que aquests són valors europeus/occidentals no seria sinó una mostra més de la doctrina supremacista.

    Resulta útil, quan parlem de principis i valors, la distinció que s’ha fet entre valors finalistes i valors instrumentals. Mentre els primers farien referència als grans ideals humans, als objectius existencials considerats indiscutibles, els segons serien més aviat les normes que guien els comportaments de les persones. Els valors finalistes tenen sempre un to generalista, discursiu, mentre que els instrumentals són els que s’apliquen en la pràctica quotidiana, els que regulen les actituds i les conductes efectives. Seria desitjable que entre uns i altres hi hagués una línia de continuïtat i coherència, però sovint no és ben bé així, sigui perquè aquells ideals són estrictament retòrics, sigui perquè la realitat té moltes punxes i no és fàcil traduir aquells valors a cada cas particular…

    Sense cap ànim de fer demagògia, no és pas universalisme i drets humans el que veiem a Europa en l’actual crisi de refugiats i immigrants, obligats a fugir dels seus països; més aviat hi veiem hostilitat, indiferència, egoisme, por i xenofòbia.

    Francament, hi ha valors que són senzillament humans i humanitzadors, que són propietat de la humanitat sencera. Voler apropiar-se’ls per part dels europeus és senzillament indigne; fer el contrari del que seria raonable esperar de l’aplicació efectiva d’aquests valors proclamats és una procacitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Síndic constata “greuge comparatiu” a estudiants catalans i andalusos pel retard de les beques
    Next Article
    Actualitat
    El Govern preveu estalviar 10 milions cada any amb la jubilació de professors universitaris
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}