Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Marcats per la ‘sele’

    Pau Rodríguezjuny 13, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eric Peña
    Èric Peña

    Una dècima et pot canviar el futur. Ho han escoltat, per boca de familiars i professors, més de 32.000 alumnes que a partir d’aquest dimarts s’enfronten als exàmens més determinants de la seva trajectòria acadèmica fins al moment: les Proves d’Accés a la Universitat (PAU), conegudes popularment com la Selectivitat. I ho saben bé alguns joves que cada any es queden a les portes de poder escollir la carrera desitjada, de poder estudiar allò que els entusiasma i –amb sort– d’accedir a la feina que volen.

    Ho sap perfectament l’Èric Peña, que amb una mitjana de 6,5 es va quedar a una dècima del 6,6 de nota de tall que es va fixar l’any 2009 per entrar als estudis d’INEF de la Universitat de Barcelona. “És una mica injust, jo podria ser un molt bon professor d’Educació Física, però l’anglès, per exemple, no se’m donava bé, i a l’examen vaig tenir un mal dia i em va condicionar molt”, recorda aquest jove de 26 anys. El seu desencontre amb la selectivitat no es va acabar aquell curs. Va estar tot un any treballant –de professor de judo– i preparant-se per repetir les proves. Arribat el dia, va aconseguir apujar la nota. “Però va ser l’any en què va entrar molta gent de Formació Professional i molt pocs de Selectivitat”, recorda. Un canvi en els criteris d’accés va provocar que aquell any graus com Educació o Infermeria quedessin ocupats per gent provinent d’FP. I l’Èric va tornar a quedar-ne fora.

    En algunes ocasions, els qui no poden accedir als estudis universitaris per la via pública, no fan per la privada. “Tinc amics que s’ho van poder permetre i van anar a Blanquerna. Ara ja treballen”, explica l’Èric, que el curs vinent acabarà els estudis d’Educació a la UB. Si no pot ser professor d’Educació Física a Secundària, almenys ho serà a Primària.

    La selectivitat no ho és tot –compta un 40% de la mitjana per a la nota de tall, l’altre 60% depèn dels resultats de Batxillerat–, però sí que és determinant. En una sèrie d’exàmens de tres dies (enguany són el 14, 15 i 16 de juny) es concentren uns volums d’estudi considerables. Els estudiants s’han de preparar almenys vuit assignatures diferents.

    Una quantitat d’apunts que no es poden interioritzar en un sol matí. Però a vegades la vida depara altres prioritats que no són els estudis. És el que li va passar a la Sandra Lázaro, que després de quasi dues dècades –ara té 44 anys– encara no ho ha oblidat. “La meva millor amiga acabava de tenir un accident de moto, va estar molt greu, a punt de morir”, recorda. Era la setmana prèvia a la Selectivitat. “L’únic que vaig fer va ser llegir-me els apunts al metro”, explica. I per dècimes va quedar fora de Ciències de la Informació a la UAB. L’únic camí per fer carrera en el periodisme audiovisual li va quedar barrat, i després de graduar-se en Fotografia, va estar anys dedicant-se a la publicitat. Fins fa poc no ha pogut reprendre el camí del fotoperiodisme. Ara és la fotògrafa d’El Diari de l’Educació, entre altres mitjans.

    La Sara Sánchez, segona per la dreta, en la celebració de final de curs de Batxillerat.
    La Sara Sánchez, segona per la dreta, en la celebració de final de curs de Batxillerat.

    I és que la Selectivitat pot marcar el futur immediat de molts joves, però no tota una trajectòria vital o professional. Molts dels qui veuen com les PAU els desvia del seu rumb desitjat, l’acaben retrobant. Alguns tan aviat com la Sara Sánchez. Ella era de les estudiants amb millor nota del seu institut a Montcada i Reixach, però es va quedar fora de Medecina per molt poc. Era l’any 2014, i hi va contribuir el fet que aquelles PAU siguin recordades per l’extrema dificultat de l’examen de matemàtiques.

    La Sara, que ara té 20 anys, va optar llavors per fer una FP de Grau Superior, Documentació i Administració Sanitàries, que té un any de durada. I va treure tan bona nota que, al juny, li va fer prou mitjana per entrar, ara sí, a estudiar Medecina a la Universitat Autònoma de Barcelona. “En aquell moment em va saber molt greu, però ara estic contenta d’haver passat per un cicle: he conegut gent més gran, ha estat una altra experiència, he fet feina més pràctica”, reflexiona. “Personalment valoro molt entrar a la universitat amb un any més: he tingut temps de valorar millor què vull, cosa que durant el Batxillerat és impossible, perquè l’únic que fas és matxacar-te a estudiar”, opina la Sara.

    Edu Roldán
    Edu Roldán

    L’orientació és molt escassa en una etapa en què els joves es troben probablement davant una de les decisions més significatives de la seva curta vida. Algunes converses a tutoria és tot el que l’institut els ofereix, a banda del suport que després es trobin a casa. Potser amb una mica més d’acompanyament l’Edu Roldan no hagués estat tan obsessionat amb Medecina. Ell també s’hi va quedar a les portes –”a set dècimes!”–, però no es considera marcat per la selectivitat. O potser sí, però en sentit positiu. “En realitat no era la meva il·lusió, no sé per què ho volia estudiar, potser perquè té molt prestigi”, recorda. Es va decantar llavors per Nanociència i Nanotecnologia a la UAB, però ho va deixar al cap d’un any per passar-se a Educació. “Em vaig adonar que si feia Nanotecnologia era per ser professor d’institut, que des de sempre he donat classes particulars i m’ha agradat, així que tant per tant me’n vaig anar a Magisteri per aprendre més a fons sobre el tema”, diu. Ara ha acabat Segon.

    El sistema d’ordenació dels estudiants que proposa la Selectivitat, segons l’Edu, “no acaba de ser del tot just”. “Hi ha moltes carreres a les quals hauries d’entrar per vocació, com la de Magisteri, almenys que tinguin un test psicotècnic o algunes preguntes relacionades amb el que després estudiaràs”, exposa aquest estudiant.

    Models d’exàmens, calma i a dormir d’hora

    Per encarar els exàmens sempre hi ha lloc per als habituals consells, que sovint transiten entre el sentit comú i les recomanacions pràctiques, com no oblidar-se el DNI –sense el qual no es pot accedir a la prova– o anar a dormir d’hora en comptes de quedar-se fins altes hores de la nit estudiant. “Els diem que han d’anar tranquils, segurs”, explica Teresa Casado, coordinadora de Batxillerat de l’Escola Pia Mataró.

    En les últimes setmanes els han recomanat que estudïin a partir dels models d’exàmens d’anys anteriors que hi ha penjats a la xarxa. Que provin d’ajustar el temps al de les proves. “Així es van acostumant a les condicions”, exposa Casado.

    L’altre gran dubte que assalta molts estudiants és si seleccionar dues o tres assignatures específiques, les que serveixen per apujar la nota fins a un màxim de 14 punts tenint en compte que només puntuen les dues millors. Què és millor? Agafar dues assignatures i estudiar-les bé? O agafar-ne tres i estudiar-les una mica menys a fons? La majoria escull la segona opció, diu Casado, “però a mesura que avancen les setmanes n’acaben deixant una de les tres de banda, encara que s’hi examinen igualment, per si de cas”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    INEF Magisteri medicina PAU2016 Selectivitat UAB UB
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Denuncien que un grup de recerca de la UB funciona com una secta
    Next Article
    Actualitat
    García Márquez, Capmany i queixes a l’examen d’economia: primera jornada de Selectivitat
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}