Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Menys escoles bressol allà on més es necessiten: desigualtats territorials en la primera infància

    Pau Rodríguezsetembre 21, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cada cop més municipis aposten per la tarifació social a les escoles bressol / © SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A Santa Coloma de Gramenet, un dels municipis més pobres de la província de Barcelona, només un 20% dels infants de 0 a 2 anys van a una escola bressol. A Sant Cugat del Vallès, el poble més ric, la cobertura d’aquesta etapa arriba quasi al 60%. Hi ha menys cobertura de llars d’infants allà on més es necessita. O, el que és el mateix, hi ha indicis que la política educativa de primera infància és “regressiva”, en paraules de Jaume Blasco, autor d’un estudi De l’escola bressol a les polítiques per a la petita infància, publicat per la Fundació Jaume Bofill.

    “La xarxa d’escoles bressol s’ha desenvolupat més en els municipis amb major renda i nivell educatiu i amb menor atur”, sosté Blasco. La desigualtat territorial afecta també a la relació de centres públics i privats. Sant Feliu de Llobregat, amb un 38,5% dels infants de menys de dos anys en llars d’infants públiques, quadruplica la cobertura de ciutats com Badalona (9,9%) o Blanes (12,7%).

    Això és especialment problemàtic, segons l’autor de l’informe, si es té en compte que l’escolarització entre els 0 i els 3 anys és especialment beneficiosa per als infants de famílies sense recursos. Fora de l’escola bressol, els seus pares i mares solen tenir més dificultats per garantir-los un entorn ric en estímuls i experiències.

    Cobertura de places en funció del nivell d'estudis i d'atur del municipi. / Elaboració FJB
    Cobertura de places en funció del nivell d’estudis i d’atur del municipi. / Elaboració FJB

    En general, l’informe evidencia que és en els municipis grans –les zones urbanes– on hi ha un dèficit de places més “greu”. La ciutat de Barcelona, tot i aconseguir que més de la meitat dels infants d’aquesta edat estiguin escolaritzats –molt per sobre de la mitjana–, només pot atendre el 56% de les demandes. Això vol dir que el curs 2014-2015 es van quedar sense plaça 3.000 sol·licitants.

    Passa al contrari en els municipis petits, exposa Blasco, on molts ajuntaments “malden” per no tancar escoles bressol que es van obrir la dècada passada i que, per la davallada demogràfica i els efectes de la crisi econòmica, no aconsegueixen omplir les seves places. En el conjunt de Catalunya cada any queden aproximadament un 10% de places a la pública sense ocupar.

    El Govern retalla el 50% de la seva aportació

    Aquesta desigualtat territorial, que suposa un greuge per a moltes famílies en funció del lloc on viuen, té el seu origen, segons l’estudi, en una política que s’ha limitat a regular i expandir aquesta etapa, sense dotar-la de coherència, i que a més s’ha vist agreujada per les retallades. Des del 2004 –any en què es va aprovar l’anomenada Llei de les 30.000 places– fins el 2015 s’ha duplicat el nombre d’escoles bressol públiques a Catalunya (de 422 a 883). Aquest impuls ha situat Catalunya per sobre de la majoria de comunitats autònomes i de la mitjana europea pel que fa a taxa d’escolarització als dos anys (un 44%), però no ha corregit les desigualtats que existeixen entre els seus municipis.

    No hi ha contribuït, ben al contrari, que la Generalitat hagi retallat dràsticament la seva part de finançament de les bressol: de 146,9 milions l’any 2009 a 71,6 en l’actualitat, poc més de la meitat. Aquesta tisorada, en un sistema que es finançava per terços (un terç la Generalitat, un terç els ajuntaments, un terç les famílies), ha suposat, a grans trets, que els municipis que han pogut han hagut d’augmentar la seva aportació, i la resta ho han confiat a la butxaca de les famílies. Les matrícules s’han encarit un 10% de mitjana. Que la despesa en petita infància hagi estat de les més retallades prova que “no ha estat una prioritat”, diu Blasco.

    Per fer front al desequilibri del mapa actual, l’estudi proposa d’entrada que el departament d’Ensenyament torni a assumir la part que li toca del finançament. Però afegeix altres recomanacions, com una “estratègia d’expansió selectiva” de la xarxa d’escoles –en funció dels municipis amb més necessitat–, o subvencions per accedir al sector privat a aquelles famílies que s’hagin quedat fora de la pública i no tinguin prou diners per pagar la matrícula de la privada.

    L’informe recull també que cada cop més municipis adopten algun tipus de tarifació social, és a dir, que les famílies paguen per trams en funció de la seva renda. O, si més no, altres han incorporat bonificacions i beques. En conjunt, a la província de Barcelona aquests pobles ja representen el 61% del total.

    I el 55% que no va a la bressol?

    Si un 44% dels infants de dos anys van a escoles bressol, què passa amb el 55% restant? Algunes famílies no hi accedeixen tot i sol·licitar-ho, d’altres consideren que no és necessari que els seus fills vagin a la bressol, alguns pares i mares a l’atur opten per quedar-se amb els fills a casa per raons econòmiques… La foto aquí és més difícil d’enquadrar. Però el que sí que constata l’estudi és que les polítiques de suport a aquest 55% de famílies “són gairebé inexistents”.

    “O et toca tot o no et toca res”, resumeix Blasco, en referència als sortejos per accedir a plaça. En aquest sentit, defensa que s’haurien de potenciar altres polítiques d’infància com els permisos remunerats de parentalitat.

    Aquest ha estat un dels motius –entre d’altres– que ha fet aflorar els últims anys iniciatives al marge del sistema per tenir cura dels infants: des de serveis d’espai familiars, on els pares i mares es troben per compartir dubtes i idees, fins a ofertes d’horari flexible per part del sector privat, passant per iniciatives com les anomenades mares de dia (educadores que es fan càrrec de grups molt reduïts d’infants, sovint a la pròpia llar). A aquesta diversitat d’iniciatives les uneix el fet d’haver proliferat al marge de la regulació vigent.

    En aquest sentit, l’estudi aconsella regular aquestes activitats almenys per garantir-ne uns “mínims de qualitat” i unes “condicions de funcionament”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    0-3 atenció a la diversitat Desigualtats equitat escola bressol Polítiques d'infància polítiques públiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Concentració de mestres a plaça Sant Jaume per reclamar substitucions des del primer dia
    Next Article
    Actualitat
    Repartir responsabilitats. Respostes saludables
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025

    Actualitat
    El 35% d’infants i adolescents estan en risc de pobresa a Catalunya

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}