Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Deures, menjar poc i pair bé

    Montse Rossetembre 27, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com que sóc una mestra progre, celebro que la federació de famílies CEAPA hagi obert sense embuts el debat dels deures. A veure si així ens aclarim.

    Crec que cal tenir temps per jugar lliurement, per avorrir-se, per compartir amb la gent, per moure’s molt. Considero contraproduent l’estrès a què sotmetem al nostre alumnat. No és bo que allò acadèmic, sovint abstracte, amb els seus valors de classe, d’ètnia i de gènere, envaeixi tot l’espai familiar i resti valor a la quotidianitat, a la diversitat, a la feina, a la cura, a allò concret. Sobretot estic en contra que els deures reforcin la desigualtat de classe, cosa que, en general, fan.

    Com que sóc una mestra entrada en triennis, discrepo, sense acritud, de la seva proposta de boicot als deures, també de la seva proposta de prohibició.

    Sovint he tingut pressions de famílies perquè no posava prou deures, i per això l’escola no tenia nivell. D’altres no volien deures oberts (entrevistes, enquestes, observació d’allò natural…), perquè després no sabien dir si el que m’entregaven estava perfecte: els agradaven més les multiplicacions llargues. Altres no en volen cap.

    No estic per batzegades, que ja les meves lumbars s’han fet grans. L’educació vol molt equilibri i molta humilitat. El que és humà és així, perfectible perquè és imperfecte. Lo mejor es enemigo de lo bueno.

    A falta d’alguna cosa millor, crec que alguns deures són bons; només alguns i si són pocs. Menjar poc i pair bé.

    Com que sóc antiga, crec que les persones tenim Drets perquè tenim Deures, en majúscula. Els deures, en minúscula, ens ensenyen alguna cosa d’això, i és bo que ho facin: responsabilitat personal, planificació i perseverança, metes a llarg termini, resiliència davant la dificultat o la frustració, estratègies d’estudi sense suport. Som subjectes de l’educació pròpia, sobre tot a mesura que ens fem grans. Compte amb tractar l’alumnat, i molt menys els seus progenitors, com a consumidors d’educació, que aquest món mercantilista ens pot portar a ximpleries com aquesta.

    El subjecte de l’educació és alhora singular i plural. La singularitat es nodreix del grup i el grup de l’individual.

    L’educació es fa amb persones que col·laboren. Que dolent seria que l’escola fos estanca. Hi ha deures que serveixen per donar valor a l’espai familiar, al veïnal, al treball, a les cures, a la cultura, a les dues-centes llengües i cultures que conviuen als nostres barris. Això és un tresor que ha d’entrar a l’escola perquè sigui menys classista, menys masclista, menys racista i molt més sàvia i més justa. Si no ho reconeixem, els excloem: carn d’abandonament escolar. El reconeixement funciona en els dos sentits. Quan la teva mare troba interessant això que estàs aprenent, ho aprens molt millor, no? No li ho neguem. Quina tristesa.

    Alguns deures serveixen per aplicar al món no escolar allò que has après a classe. Això els dóna sentit, valor i projecció. Que l’aprenentatge sigui significatiu és l’única manera que sigui aprenentatge. Altrament, les criatures tenen dos circuits paral·lels: a l’escola les coses cauen segons les lleis de Newton i a casa cau més de pressa la que més pesa. I les paral·leles només es creuen quan ens trenquem la crisma en una frenada. Pobre Newton, incomprès.

    Compte amb Finlàndia. No tenen gairebé gens de deures però llegeixen en família, llegeixen a les biblioteques públiques, llegeixen als centres comercials, llegeixen molt. Hi ha una correlació espectacular entre el nombre de llibres que es llegeixen una casa i l’èxit escolar de la seva prole. Els nens i les nenes que viuen en contextos lletrats es mouen molt millor per totes les escoles del món mundial. El tràfic de lectures entre la casa i l’escola és una palanca i un plaer compartit: molt més que deures.

    I finalment, no ens fem trampes al solitari.

    No val injuriar els deures escolars per fer altres tasques igualment redundants, acadèmiques i invasives, a més de cares. En sortir de l’escola, no puc fer deures perquè faig anglès, solfeig, i esport d’alta competició… Doncs quin negoci per al benestar de les criatures! Però dóna estatus. Ai, el que podem imposar als nens i nenes per una mica d’estatus!

    En el context de la LOMCE i les revàlides que no hem tombat encara, no val que el pijerío tingui deures i professor particular i la classe treballadora no tingui ni deures, ni ajudes, ni tennis, ni anglès a Irlanda, ni tan sols un carrer segur per jugar. M’emprenya, però els deures a preu fet, ratllant el que és inhumà, han situat Corea, Xangai, Singapur, Honkong i Taipei al capdavant del rànquing de PISA. Per davant de Finlàndia. Em va agradar l’expressió de William Deresiewicz: “L’educació d’elit produeix talossos excel·lents”. Amb estatus, això sí.

    No m’agradaria entrar en la guerra dels deures.

    S’ha obert el debat, doncs debatem aclarim-nos. Però arribem a acords i no maregem els xavals amb desautoritzacions mútues.

    És el nostre deure com a adults. Tenim deures.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ceapa Deures opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Ángel Martín: “A Colòmbia l’educació ha de ser clau en la reincorporació dels guerrillers”
    Next Article
    Actualitat
    Les universitats catalanes han perdut l’equivalent a un 23% del seu professorat en cinc anys
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}