Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quin paper han de jugar les institucions educatives en la societat que volem?

    Juana M. Sanchonovembre 17, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Connecto el contingut d’aquest article amb la pregunta plantejada en un panell sobre Societat del coneixement, diàlegs i desafiaments per a l’equitat, a les Trobades BCN 2016. Decidir sobre el paper de les institucions educatives davant l’aparició de nous agents, recursos, contextos i oportunitats d’accés a la informació per part de les persones, comporta una sèrie de qüestions interconnectades amb la línia de pensament explicitada en el meu article anterior.

    I ho estan perquè segons el nostre posicionament davant les dimensions del fenomen, ens inclinarem per una resposta o una altra. En el meu cas, començo problematitzant el caràcter prescriptiu de la pregunta del titular de l’article. Porto anys dedicada a l’educació, una activitat altament prescriptiva, però em costa utilitzar el verb “haver de”, sobretot de forma general i fora d’un context. En primer lloc, perquè com vaig aprendre de George Edward Moore, sovint caiem en la “fal·làcia naturalista” que, en síntesi, consisteix a equiparar fal·laçment el que considerem que “és bo” amb “allò desitjat”, amb “el que satisfà un desig” o “el que existeix necessàriament”. El que també ens porta a l'”il·lusionisme legislatiu i/o acadèmic”.

    Massa sovint, a les anàlisis més o menys profunds i complexos els segueixen prescripcions tecnicistes i simplistes que no només no les milloren, sinó que fins i tot poden contribuir a empitjorar les coses. En segon lloc, perquè les decisions sobre el que “ha de ser” solen estar massa allunyades del que és i les prenen persones que no només no les portaran a la pràctica, sinó que ni tan sols posaran els mitjans necessaris perquè altres les portin. Dit això, juntament amb altres estudiosos i educadors, considero que, així com la impremta va suposar una transformació fonamental en la forma de representar, emmagatzemar, divulgar i accedir al coneixement, i va tenir un paper crucial en la manera d’organitzar l’educació formal i en les maneres d’aprendre, les tecnologies digitals de la informació i la comunicació van començar fa temps una gran revolució en totes aquestes dimensions, ara per ara, amb conseqüències inexplorades.

    La realitat és que, a hores d’ara, les institucions educatives, inclosa la universitat, en general, semblen estar ancorades en el passat i tenir dificultats per crear el present i el futur, i fins i tot per entendre’l. Les multinacionals de la informació tenen posats els seus ulls en l’educació i desenvolupen i intervenen en projectes tant en el sector privat com en el públic, per garantir la pervivència del tipus de societat que estan contribuïnt a crear, a més de multiplicar els seus guanys.

    Avui la investigació i el desenvolupament que mouen el món, cap a llocs que semblen vedats per a una grandíssima part de la població –la bretxa entre la riquesa i la pobresa no sembla disminuir sinó augmentar–, no són a la Universitat, sinó en llocs com Silicon Valey. Un lloc des del qual es llança el missatge que: “La majoria d’universitats del món desapareixeran”, al que alguns afegeixen, des de fa temps, que les escoles també (cal pensar en l’eloqüent títol del llibre de Perelman de 1992, School’s out: hyperlearning, the new technology, and the end of education ).

    I s’emet perquè les empreses han començat a dir que el que es valora no són els títols que un té, sinó el que un sap fer. Per aquest motiu, per poder respondre a la pregunta del principi, el que jo els preguntaria a les institucions educatives seria ¿què és el que sabeu fer? Sabeu preservar el passat? Sabeu comprendre el present? Quin és el vostre paper en la configuració del present? Com contribuïu a la invenció del futur? Segurament, després de contestar-nos aquestes preguntes arribaríem a la conclusió que el seu paper ha de ser totalment diferent. Però la decisió de quin “hauria de” ser, depèn de la visió del món cap a on vulguem anar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els 7 reptes de futur de la formació de persones adultes
    Next Article
    Actualitat
    L’eix moral de l’aprenentatge servei
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}