Tots els centres educatius catalans, públics i concertats, hauran de tenir una comissió dedicada a la prevenció i seguiment dels casos d’assetjament escolar. Aquesta és la mesura més visible del Projecte de Convivència dels centres educatius de Catalunya, aprovat aquest dimarts per la Generalitat i fet públic per la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz. El Govern pretén que en els propers tres anys totes les escoles de Catalunya hagin integrat un pla de convivència al seu projecte educatiu.
La comissió de convivència, ha detallat Ruiz, haurà de ser la responsable de fer la “planificació, aplicació i seguiment” del pla del centre contra el bullying, i haurà d’estar formada per un o més professionals de l’escola. “En funció de si el centre és més o menys gran, haurà de decidir si té un o més referents; pot ser un per etapa”, ha afegit la consellera, que en més d’una ocasió ha explicat que la concreció de cada projecte dependrà de les necessitats que detectin els centres.
La consellera ha recordat que Ensenyament ha posat a disposició dels centres un aplicatiu informàtic –a mode d’enquesta– que ajuda a fer un diagnòstic del clima escolar. Són unes 1.700 escoles les que n’han fet ús, a hores d’ara. A més del diagnòstic –tant de la convivència al centre com al seu entorn–, cada projecte haurà de plantejar indicadors d’avaluació i protocols d’intervenció en cas de conflictes.
L’anunci de la Generalitat coincideix en el temps amb la presentació d’un pla molt similar, en aquest cas elaborat pel Ministeri d’Educació. Es tracta del Pla Estratègic de Convivència Escolar 2016-2020, que el ministre Íñigo Méndez de Vigo presentarà a les comunitats autònomes precisament aquest dijous. El pla contempla mesures com l’existència d’un referent a cada centre encarregat de la convivència escolar.
Fins ara, la iniciativa més coneguda del Ministeri per fer front a l’assetjament escolar havia estat la posada en marxa d’un telèfon d’atenció gratuït. Es calcula que al voltant d’un 10% dels escolars pateix bullying de tipus greu.