Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La meitat de l’alumnat d’ESO afirma sentir ansietat davant els exàmens

    Pablo Gutiérrez de Álamoabril 19, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La meitat dels estudiants sent ansietat abans dels exàmens cc by-sa dcJohn348 (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De l’informe PISA se’n poden extreure milers de conclusions. L’OCDE, a més d’analitzar les dades de competències de l’alumnat, així com la seva possible relació amb el seu estrat socioeconòmic, també posa el focus sobre el benestar de noies i nois a l’hora d’enfrontar-se als estudis.

    De fet, el relacionat amb l’escolar és un dels principals indicadors, diu l’OCDE, d’insatisfacció per als joves a Espanya. I com més hores dediquen a l’estudi, més freqüent és l’ansietat. Segons les dades que va recollir en PISA 2015, presentades aquest dimecres a Madrid, aquest nerviosisme és superior en els centres on noies i nois estudien –dins i fora de classe– més de 50 hores setmanals. En aquests centres els alumnes estan més preocupats, 11 punts percentuals més. Així, el 48% dels estudiants de 15 anys –edat dels participants a PISA– sent “tensió” quan es prepara un examen (la mitjana de l’OCDE és del 37%), i el 67% se sent una mica “ansiós” fins i tot quan porta bé la matèria (mitjana del 55% a l’OCDE).

    En la presentació de les dades, Andreas Schleicher, màxim responsable de PISA, ha assegurat que aquesta ansietat no respon tant al fet que hi hagi moltes tasques escolars, sinó al tipus de treballs que es planteja als estudiants. “Els deures haurien de complementar el que es fa a l’escola, no ser-ne un substitut. Haurien de ser experiències d’aprenentatge diferents. Per exemple, si ensenyo la gravetat, que els alumnes facin algun experiment a casa”, ha exposat.

    En aquest sentit ha afirmat Schleicher que els docents a Espanya creen un bon clima i en general intenten ser justos al proposar les mateixes tasques a tot l’alumnat, tot i que això possiblement no ajudi a que l’ansietat sigui menor, ha matisat. “Potser es puguin canviar aquests mètodes per fer que no hi hagi aquests nivells d’ansietat, amb entorns més col·laboratius”, ha proposat.

    Les noies pateixen més

    Si es desagreguen les dades d’ansietat, les noies destaquen, lamentablement, per patir més que els seus companys. Mentre que en el cas dels nois de baix rendiment el 60% se sent molt tens a l’hora d’estudiar, en el cas d’elles el percentatge creix fins el 69%. A l’altre extrem, entre les noies amb més bon rendiment a PISA 2015, el 92% es preocupa per les qualificacions. Això sí, explica l’informe, el suport de les famílies redueix aquesta tensió.

    Destaca també l’OCDE el grau de sentiment de pertinença de l’alumnat als seus centres educatius. Tot i que no troba diferències significatives entre noies i nois, sí les troba en funció de l’origen de les i els estudiants. L’alumnat d’origen immigrant de primera generació sent menys pertinença (17%) que el natiu (9%), però –matisa a OCDE– el de segona generació (12%) té uns nivells més propers als dels i les noies nadius. L’organització internacional ho atribueix a una bona política d’integració i destaca, al seu torn, que Espanya ha estat un dels països de més acollida en l’última dècada.

    Més assetjament, menys sentiment  de pertinença 

    Aquest és un altre dels punts als quals fa referència aquest informe. Als centres en què hi ha més assetjament, més del 10% de les noies i nois diuen patir-lo, i obtenen 21 punts menys de puntuació de mitjana en Ciències en PISA que en els centres on menys del 5% de l’alumnat diu haver patit assetjament entre iguals.

    Segons fonts de l’OCDE, a Espanya l’assetjament escolar, que sol mesurar-se relacionat amb la violència –és a dir, amb els casos més greus–, està al voltant del 3%. Una xifra baixa. Però es demana atenció més gran en l’assetjament relacionat a l’aspecte psicològic. Schleicher ha incidit en la necessitat que hi hagi una major sensibilització en els centres cap a aquest tipus de comportaments: “Cal conscienciar els estudiants i als docents”, ha dit.  Segons el responsable de PISA, aquest tipus d’assetjament genera “un clima de por a l’escola, i afecta la víctima, els seus companys i fins i tot l’assetjador”.

    Sembla haver-hi relació, a més, entre la implicació de les famílies en el procés educatiu i l’assetjament. Els qui no senten aquesta ajuda de les seves famílies en les seves dificultats estan dues vegades més sotmesos a una exposició freqüent a qualsevol tipus d’assetjament. I és clar, les situacions d’assetjament incideixen negativament en la percepció que nois i noies tenen no només de les seves vides, si no de la seva relació amb l’institut. El 28% dels assetjats asseguren no estar satisfets amb les seves vides; el 35% declaren sentir-se aliens al centre educatiu. Aquests percentatges, en el cas d’alumnat que no ha estat assetjat, descendeix al 8% en els dos casos.

    Nen ric, nen pobre

    Els alumnes que pertanyen a les famílies més benestants econòmicament tendeixen a afirmar que estan més satisfets amb les seves vides, segons l’estudi. Només el 7% informa que no ho està. En el cas de les famílies més pobres, el percentatge de les i els nois descontents es duplica. El mateix passa amb els que declaren estar molt satisfets amb les seves vides. En el cas dels que més tenen, el seu nombre és 11 punts percentuals més gran que entre els que menys tenen.

    En una línia relacionada, els nois i noies de famílies amb més problemes econòmics practiquen menys esport en el seu temps lliure. Segurament perquè ho facin en activitats extraescolars que no poden pagar.

    Menció a part necessita la dada sobre els esmorzars. El 19% de les noies no esmorzen abans d’anar a classe. El percentatge és d’un 11% en el cas d’ells. A més dels possibles problemes físics que això pugui suposar, al mateix temps, l’OCDE estableix una relació entre això i les dades de satisfacció amb la vida. En una escala de 0 a 10, els que no esmorzen estan un punt menys satisfets amb la seva vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    PISA 2015
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El paper de les emocions en la jornada escolar
    Next Article
    Opinió
    Sant Jordi i els llibres en vuit pensaments juvenils
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}