Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educar per l’emancipació: una conversa entre Gayatri Spivak i Marina Garcés

    Victòria Oliveresoctubre 19, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Marina Garcés i Gayatri Spivak a la Biennal de Pensament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Acadèmica d’alt nivell, professora de la prestigiosa universitat novaiorquesa de Columbia. Alhora, implicada en l’educació popular del lloc on va néixer i creadora d’escoles de primària que encara coordina en una de les zones rurals més pobres de l’Índia, Bengal Occidental.

    És Gayatri Spivak, filòsofa i teòrica literària, qui va conversar dimarts amb una altra filòsofa, Marina Garcés. Davant de l’escenari muntat a la plaça Joan Coromines, més de 2000 persones – sobretot joves – van escoltar atentament el diàleg organitzat per la Biennal del Pensament. I és que, com va recordar la filòsofa catalana, un debat sobre educar per l’emancipació genera gran interès en “un lloc amb una tradició molt activa i rica de pedagogia crítica i popular” com Barcelona.

    Spivak va explicar que ella només és una professora assalariada, i com a tal, servent dels seus estudiants, tant a Nova York com a Bengal Occidental. “Construeixes ponts entre dos extrems de l’activitat educativa i fas que els dos espais interactuïn”, va dir-li Garcés. La filòsofa índia va explicar que per a educar el més important és escoltar i conèixer als alumnes, i això és igual en qualsevol context.

    Quan comparava les seves experiències educatives, l’activista marxista, feminista i postcolonialista deia que la societat ha creat problemes als infants que l’educació no està resolent. És el que ella anomena el “dany cognitiu”, i en va posar exemples dels dos entorns diametralment oposats on treballa.

    A Columbia, els seus alumnes són capaços d’analitzar, comentar i argumentar el seu punt de vista quan se’ls posa davant d’un text, però en canvi “són incapaços d’obrir-se i llegir”. A les escoles rurals, en canvi, el mal “és que no saben fer funcionar el cap, perquè han estat entrenats per a ser mà d’obra manual”, explicava Gayatri Spivak.

    Educar en drets i responsabilitats

    Per a Spivak és realment greu que la privilegiada casta hindú – a la qual ella pertany – hagi “destrossat la ment” dels anomenats intocables – la casta més baixa – perquè ara són incapaços de recordar i concentrar-se, però també de distingir quan voten. Per això, la filòsofa índia intenta “formar una pedagogia per fer entrar els més pobres en la democràcia, perquè votin”. Els ensenya que no només es tracta de reclamar drets sinó també d’exercir responsabilitats.

    Gayatri Spivak no va obrir aquestes escoles rurals per “anar a fer el bé”, ja que ho troba “un sentiment feudal”. El 1986 li ho van demanar un activista indi de classe mitjana quan la va veure parlant amb els infants sobre errors ortogràfics en els seus noms i escrivint sumes i restes amb un bastó a terra per a nens a qui “ningú es prenia seriosament”. Al cap de vint anys, un terratinent va destruir les primeres escoles per demostrar qui tenia el poder, però ella no es va aturar i ara treballa en cinc escoles més a prop de la frontera.

    Gayatri Spivak a la Biennal de Pensament | Foto: Victòria Oliveres

    Ella sent que està “pagant el seu deute ancestral”, el de la seva casta. A les aules d’aquests centres vol que s’hi ensenyi el currículum nacional perquè considera que aprendre a “cantar i ballar és un luxe en una zona rural”. Ella intenta que els seus alumnes tinguin una base per entrar al sistema “des d’on el puguin sabotejar”.

    Aquesta no és una tasca fàcil. Per això, quan treballa amb els seus equips docents els diu que és millor ensenyar per aquells que són menys bons, perquè la resta ho entendran de totes maneres. També diu que cal ensenyar més enllà de la memorització i fer que els alumnes siguin capaços de retornar-nos allò que els ensenyem. “Si imita el que jo faig, ho hem perdut”, diu Spivak.

    Entrenar la imaginació

    A l’altra punta de món, a l’aula internacional de Columbia, “l’educació és un fetitxe”, explica la filòsofa índia. Els alumnes que té en aquesta universitat – on va ser la primera dona no blanca en aconseguir-hi plaça de professora – els seus alumnes estan disposats a ajudar però no saben el que significa l’ajuda per als altres perquè no tenen imaginació.

    Entrenar la imaginació és un dels reptes primordials per a Gayatri a l’hora d’educar. No utilitza paraules grandiloqüents per definir-la: és la capacitat de pensar en alguna cosa que no està aquí. “Podem tenir tot el coneixement, accés a tota la informació, però què passa quan ens falla la imaginació? Ens manquen els vincles”, explicava Spivak.

    Ella pensa que els seus alumnes de la universitat nord-americana també necessiten ajuda, com els de l’Índia. En aquest cas, però, “perquè l’idealisme digital els fa completament ignorants pel que fa al treball intel·lectual”. La filòsofa creu que “el món digital és molt potent” però que el seguim utilitzant “amb una mentalitat del 1920”. Però cal pensament crític per afrontar el desafiament digital, diu Spivak.

    Els molts ensenyaments de Gayatri Spivak venen acompanyats també de molts errors, explica. Per això encara se sorprèn quan el que intenta implementar en el món educatiu funciona. “Quan venen els èxits penso que alguna cosa bona hauré fet, encara que no sé què és”.

    Marina Garcés a la Biennal de Pensament | Foto: Victòria Oliveres

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cccb imaginació índia Marina Garcés
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quin paper ha de tenir l’escola avui? El treball cooperatiu com a solució
    Next Article
    Opinió
    La dimensió educativa dels canvis socials: aprenentatges, comunitat i cicles de vida
    Victòria Oliveres
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}