Fa uns anys, Cristina Búcar, fundadora del portal Activitum.cat, va fer un gir a les seves classes de física, moguda per la idea que si volia que els seus alumnes assolissin aprenentatges significatius havia d’ensenyar-los com era ser un científic en la “vida real”. Així, va dissenyar un itinerari de recerca al laboratori de batxillerat amb el model “flipped classroom”, i el va recolzar en propostes educatives de centres de recerca, empreses i recursos online publicats per universitats. Mentre buscava aquests materials es va adonar de la quantitat de recursos que hi havia dispersos a la xarxa. “Em va sorprendre el gran valor que tenien i que fossin tan difícils de trobar” recorda Búcar. D’aquí neix la idea del Portal d’Activitats Escolars de Catalunya, un pont que connecta els docents amb tota mena d’entitats culturals o socials, centres de recerca, universitats o empreses que organitzen activitats o experiències educatives.
És una via de doble sentit. Per una banda, “es tracta de facilitar als professors l’accés a tots aquests recursos que afavoreixen l’aprenentatge actiu, contextualitzat i cooperatiu”, explica la creadora d’Activitum. Per l’altra, “a la major part d’entitats que organitzen activitats educatives els costa molt arribar al docent i d’aquesta manera poden exposar les seves propostes directament a l’interessat”, afegeix Búcar, la qual remarca que“nosaltres no fem d’intermediaris en cap cas, els docents contacten directament amb les entitats organitzadores de l’activitat. És gratuït per a tothom”. Activitum es presenta com una iniciativa sense ànim de lucre promoguda per docents i per a docents. Rep al voltant de 140.000 consultes al mes i el seu manteniment es finança gràcies a les subvencions i, en menor mesura, la publicitat.
Alumnes bocabadats o alumnes badallant
“El 95% dels alumnes asseguren que aprenen més quan fan activitats fora de l’aula, es diverteixen i experimenten, i així és més fàcil que creïn coneixement a partir de la seva pròpia experiència”, assegura Búcar, que cita l’estudi Alumnos boquiabiertos o alumnos bostezando (Anne Bamford, 2016).
Activitum acaba de complir 3 anys de vida i ja recull 2.500 activitats educatives organitzades per 700 entitats d’arreu de Catalunya. El cercador permet buscar per paraula clau, per localitat on es du a terme l’activitat, per competència que es vol treballar, per etapa educativa i/o per tipus d’activitat. Òbviament, no cal omplir tots els camps, sinó que ajuden a refinar la cerca. Un cop feta la cerca apareix un ventall de possibilitats, cadascuna de les quals té una fitxa amb la descripció de l’activitat, àrees de coneixement i competències que es treballen, horaris, preus, dades de contacte, etc.
“Les activitats publicades al portal tenen un gran valor pedagògic –afirma Búcar–. Es poden trobar propostes de tots els nivells educatius i tots els àmbits i en formats molt diversos, incloses activitats gratuïtes que es desplacen al teu centre. Volem fomentar les propostes educatives que eduquen en valors i també aquelles dirigides especialment a centres educatius de màxima complexitat, on les famílies tenen dificultats per cobrir les despeses d’una sortida”.
El repte: incrementar l’oferta i avaluar-la
En aquests tres anys, Activitum ha guanyat el premi Joves Emprenedors Socials de la Youth Action Net i el premi d’idees innovadores per a reptes socials. També ha estat reconegut pel departament d’Educació i els Centres de Recursos Pedagògics com una eina de gran utilitat per als docents. A més d’Educació, compta també amb el suport del Departament de Cultura i la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital, així com de la Diputació de Barcelona, Esade i la Fundació Bofill. Actualment estan desenvolupant, conjuntament amb Serveis Educatius del Departament, un mètode d’avaluació de les activitats per tal que el docent pugui tenir una idea més ajustada de la qualitat didàctica de cada proposta.
“Des d’Activitum animem els docents a expandir els límits de l’aula i aprofitar els valuosos recursos que tenen al seu voltant. És un dels objectius del programa marc d’innovació de la UE Horizon2020, especialment en l’àmbit científic: apropar la investigació als centres educatius per fer la ciència més atractiva i despertar vocacions”, diu Búcar.
L’equip sempre busca noves entitats i propostes educatives interessants per incorporar al catàleg, així com voluntaris per ajudar-los a classificar-les correctament i avaluar-les. Les entitats poden registrar-se i publicar les seves propostes molt fàcilment i els docents utilitzar el cercador per ajustar la cerca a les seves necessitats. Un veritable recurs per a una educació més oberta i connectada amb l’entorn.