Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El valor de l’educació: el factor que ens aproparà a Finlàndia

    Aprenent x Educargener 23, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Aprenent x Educar
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Aprenent x Educar

    És dijous 29 de novembre, són les 8.20 del matí i més de 1.000 estudiants d’entre 7 i 16 anys entren a Vasa Övningsskola. Encara és fosc i tant els alumnes com les més de 100 mestres que treballen a l’escola van entrant i deixant les seves botes, manyoples i abrics als penjadors prou sofisticats per guardar tota aquesta indumentària. Avui, també hi entrem 9 visitants arribades de Catalunya expectants per descobrir què es cou a les aules finlandeses, aquelles de les quals tant havíem sentit a parlar.

    Passarem dos dies a Vasa, una ciutat de la costa oest de Finlàndia, visitant el centre en el qual una de les integrants del nostre grup ha estat treballant durant uns mesos. L’escola ens obre les portes amablement, i ens convida a aprendre i compartir estones de conversa i debat sobre educació, que no poden, de cap manera, deixar-nos indiferents.

    Sens dubte, Finlàndia té un sistema educatiu qualificat durant molts anys com un dels més exitosos. El país inverteix al voltant d’un 7% del PIB en educació (comparat amb un 3% a Espanya). Una escola pública de qualitat on els serveis bàsics són gratuïts per a tothom, les allunya del fenomen de la guetització que s’està vivint a Catalunya i que fa créixer cada dia més la iniquitat educativa. Defensen un model estàndard i un currículum de base que dóna unitat al conjunt del sistema i que, a la vegada, promou el desplegament cap a l’autonomia dels centres.

    Entrem a les classes i ni professores ni alumnes se sorprenen: és ben habitual per elles la presència de més d’un adult a l’aula. Finlàndia té escoles creades i pensades per ser escoles formadores de futures mestres. La que visitem n’és una. En aquests centres les mestres reben formació per tutoritzar l’alumnat en pràctiques, i aquest passa un mes cada curs de la formació universitària a l’escola observant i fent intervencions. Avui, dos estudiants en pràctiques fan la classe de música amb alumnes d’11 anys. Quan acaben, el professor els dedica bona estona a donar-los feedback. Les docents que fan de mentores tenen un temps reservat per compartir què ha funcionat i què no, i com poden millorar. L’acompanyament és, doncs, consistent i organitzat. L’escola formadora va coordinada amb la universitat, i les tutores són plenament responsables de la seva doble tasca educativa dirigida no només a les alumnes, sinó també a les estudiants en pràctiques.

    Les nou visitants tenim la sort de poder observar diverses classes amb alumnes d’edats diferents. Ens sorprèn la calma i el silenci que hi ha a les aules –també el que hi ha, en general, pel carrer–. Un silenci marcat, creiem, pel tipus de societat, però que a les aules ens resulta insòlit. Aquest clima contrasta amb algunes aules catalanes, on el caos controlat també esdevé un bon entorn d’aprenentatge.

    Parlant amb el director del centre i el coordinador pedagògic, ens expliquen que la relació que tenen les famílies amb l’escola es defineix per la gran confiança d’aquestes cap a les professionals i cap a la institució educativa en si. Això fa que la paraula i l’acció de les mestres estiguin dotades d’un gran respecte i, a la vegada, fa que les famílies entrin poc a l’escola. Aquesta confiança, però, no és pas a cegues. La societat sencera confia en les mestres, en la formació que han rebut i en la tasca que fan. I hi confien perquè també atribueixen un gran valor a l’educació, que es reflecteix en les polítiques educatives i en la concepció del sistema educatiu en general. El benestar i l’estabilitat en les polítiques educatives passen per sobre d’interessos partidistes i conformen una concepció del sistema educatiu com a una necessitat bàsica.

    L’administració, els centres mèdics, els serveis socials de la zona i, fins i tot, els teatres o museus estan connectats a l’escola i hi treballen en estreta col·laboració. La ciutat sencera valora l’educació i té la concepció que, com bé diu el conegut proverbi africà, “per educar un infant es necessita tota una tribu”. Justament aquest és, en el nostre parer, un dels èxits millor aconseguits pels finlandesos i que, de ben segur, en podem aprendre: la confiança que tenen cap a l’educació com a eina transformadora.

    Arriba el nostre últim dia a les aules finlandeses i reflexionem sobre tot el que hem viscut. Constatem un dels punts clau que fa Finlàndia un país pioner en educació i societat: les mestres creuen que la seva tasca és essencial en la vida dels infants, i les famílies i altres agents socialitzadors respecten la professionalitat de l’escola i donen suport i valoren la feina de les mestres.

    La nostra breu experiència a Finlàndia ens ha permès fer només l’anàlisi d’una realitat concreta, però, amb la boca petita, volem traslladar el missatge esperançador i positiu que ens enduem. Ja ho deia Mandela: “l’educació és l’arma més poderosa per canviar el món”. Tornem de Finlàndia amb el convenciment que Catalunya està desenvolupant unes pràctiques pedagògiques actives i revolucionàries. Estem vivint un moment de renovació i transformació educativa, i l’estem vivint –majoritàriament– amb una mirada optimista, crítica i esperançadora. S’està fent molta i molt bona feina des de diferents indrets del país per tal de repensar el model d’escola actual i reflexionar sobre si aquest s’ajusta i dona resposta als reptes de les alumnes que la conformen. Per tal, però, que tot aquest esforç i revisió profunda doni els seus fruits, ens cal tornar cap a la valoració de l’educació des de tots els àmbits. Cal que les professionals que ens dediquem o ens dedicarem en un futur a la docència, creguem en la gran responsabilitat que tenim i ens sentim recolzades per la societat. Tornem de Finlàndia esperançades i convençudes que, quan tota la societat confia i valora l’educació, llavors sí, l’educació es converteix en l’arma més poderosa per canviar el món.

    Firmen aquests article: Judit Barberà, Violeta Caballol, Núria Cots, Mònica Espona, Laia Ferrús-Vicente, Lluís Terrado, María Rodríguez, Marta Perich i Martina Pujal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Del Raval a la universitat per quedar-s’hi
    Next Article
    Actualitat
    La força de Vox amenaça la lluita contra la violència masclista
    Aprenent x Educar

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}