Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    Joan Domènech

    Ni estigmes ni silencis: defensar l’Institut Escola La Mina és defensar l’educació pública

    Joan Bidart Andorra
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » ‘La última lección’ i ‘La tragedia de Peterloo’

    Opinió
    ‘La última lección’ i ‘La tragedia de Peterloo’

    Jaume Celamaig 30, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘La última lección’

    La última lección, del director Sébastien Marnier, és una pel·lícula estranya, que té moltes interpretacions. Una fusió de gèneres: thriller amb història amb mestre i alumnes i fenòmens misteriosos, que no tenen una explicació racional, si més no en els primers moments.

    El marc on passa tot és una escola privada situada en un espai idíl·lic. A la primera seqüència, i després de contemplar un tros de cel i escoltar uns estranys sorolls que et fan pensar que el perill ve de l’espai exterior, d’una visita d’habitants d’altres planetes, un professor puja dalt d’una cadira i salta per la finestra. Commoció entre els seus alumnes però amb una reacció molt freda i sorprenent per part d’un petit grupet.

    Arriba un nou professor que ha d’afrontar els senyals que ha deixat el suïcidi viscut. Aleshores sabem que aquella classe és molt especial; està integrada per nois i noies d’altes capacitats, que són admirats i envejats per la resta de l’escola, altres alumnes amb qui no sempre mantenen unes bones relacions, tot i que el misteri de tot plegat és per què aquest grupet de talentosos entrenen amb brutalitat els seus cossos fins arribar a situacions límit.

    El professor observa què fan i va descobrint un món pertorbador que li reclama alguna mena d’intervenció. Un món d’una enorme estranyesa que li pot provocar alguns desequilibris emocionals incontrolables.

    La pel·lícula, quan s’acaba, ens dóna una clau interpretativa. Tot plegat queda emmarcat dins un món que anem destruint i aquests alumnes preveuen què pot arribar a passar si no frenem algunes de les nostres actuacions. Una clau apocalíptica i una resposta ecològica, però aquesta lectura no és pas l’única.

    El que més valoro és que mentre la veus el teu cervell es va omplint de preguntes, de preguntes molt diferents i que a poc a poc vas descobrint la denúncia que amaguen les seves imatges. El cinema té moltes funcions. Una d’elles és advertir-nos, reivindicar el caràcter profètic. Doncs aquesta és l’ultima lliçó que rebem.


    ‘La tragedia de Peterloo’

    S’ha estrenat l’última pel·lícula de Mike Leigh, que ens recrea la lluita que van viure les classes menys afavorides de Manchester, l’any 1819, per aconseguir millores econòmiques i el dret a vot.

    El director, a qui devem joies com Vera Drake, Secrets i mentides o Another year, ens mostra dues realitats oposades. Per un costat la classe obrera i les seves estratègies de lluita, amb un paper rellevant de les dones. Per l’altre, els grups que tenen el poder en nom d’un rei despòtic que no dubten a enviar la cavalleria i els soldats per reprimir una manifestació pacífica. L’ombra de la revolució francesa és allargada i fa por.

    El director filma moltes converses, moltes estones de tensió dialèctica entre els grups enfrontats i entre els que pertanyen al mateix grup i que no pensen exactament el mateix. Un cop ja ens hem familiaritzat amb el fons polític i coneixem representants concrets de cada part, conclou l’obra amb la recreació de la manifestació i la violència exercida pels grups del poder, una violència que no té cap justificació. I al final, una breu escena amb una parella reial que ja toca fons, podrida fins al punt més profund de les seves miserables i immorals entranyes.

    Una reflexió històrica que ens aboca a pensar en el nostre present. Les bones lliçons sempre ens fan present el present. I cadascú que pensi el que bonament pugui.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tanca Griselda, una escola cooperativa i segregada del barri de Sant Antoni
    Next Article
    Actualitat
    Competència multa amb 34 milions d’euros 33 editorials de llibres de text i l’associació que les agrupa
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025

    Opinió
    Tinc dos anys i estic cansat

    juny 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}