Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Memorial de la Shoa formarà mestres catalans en l’ensenyament de l’Holocaust

    Redaccióoctubre 30, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els consellers i el director del Memorial de la Shoa, en la firma de l'acord
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La firma del protocol de cooperació ha tingut lloc aquest matí a l’Espai Memorial Democràtic. Segons informa el Departament d’Educació en un comunicat, les actuacions que s’acordin en el marc d’aquest acord, previst inicialment per a tres anys, “estan adreçades alumnes i docents d’educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, atès que la Segona Guerra Mundial i l’Holocaust formen part del currículum oficial de Catalunya”. I, especialment, afegeix, als de Batxibac, la doble titulació de baccalauréat i de batxillerat, perquè tenen com a matèries específiques la Llengua i Literatura Franceses i la Història de França, on és clau l’estudi de l’Holocaust.

    A banda de poder disposar dels recursos pedagògics del Memorial de la Shoah, el protocol té com a objectius “organitzar actuacions que contribueixin a sensibilitzar la comunitat escolar catalana de la importància de l’ensenyament, la memòria i la recerca sobre l’Holocaust i els genocidis; reforçar les sinèrgies en matèria de reflexió pedagògica; i enfortir la formació contínua dels docents catalans en aquesta qüestió”.

    D’acord amb aquests objectius, es vol promoure una formació anual a Catalunya per a docents catalans sobre l’ensenyament de l’Holocaust; la realització de viatges de formació per a professorat i personal tècnic en l’àmbit de la memòria democràtica a les instal·lacions dels museus i espais de memòria gestionats pel Memorial de la Shoah; la preparació de materials pedagògics, i la difusió d’exposicions itinerants concebudes per la institució.

    Memòria històrica

    Durant la benvinguda a l’acte de signatura, Josep Bargalló ha refermat el compromís del Departament d’Educació de tirar endavant polítiques de memòria històrica a les aules: “Volem ajudar a fer justícia perquè cap víctima no quedi a l’oblit i per acostar-nos, cada dia una mica més, al món de justícia, de pau i llibertat que desitgem”. En aquest sentit, ha manifestat la necessitat d’ajudar a aquelles generacions que no van poder recuperar la memòria i ha assegurat que és per això que “el sistema educatiu ha d’abraçar la memòria històrica perquè és una eina per a construir una nova ciutadania, una nova societat formada per ciutadans lliures i compromesos, clau per a l’educació de les generacions futures”.

    El titular d’Educació ha recordat Lluís Companys i a la resta de republicans catalans que van ser deportats des de França. També s’ha referit “als moments més durs de la guerra del 1936, que va comportar que molts ciutadans de les Terres de l’Ebre s’haguessin d’exiliar”. De fet, el passat mes d’octubre ambdós departaments van presentar el projecte «Portes de la memòria. De la Batalla de l’Ebre a la deportació dels camps nazis» una iniciativa per apropar als alumnes d’ESO i batxillerat l’experiència dels ebrencs que van viure la guerra i l’exili.

    Per la seva banda, la consellera de Justícia ha manifestat que “la memòria de l’Holocaust té, imprescindiblement, una tasca preventiva. Que vol dir mantenir enceses les alarmes per evitar tota repetició, encara que sigui parcial, del que va passar. Actes com el d’avui i col·laboracions com les que formalitzem amb aquest conveni estic segura que ens donaran eines per seguir continuar encara més fermament reforçant la pedagogia, l’educació i sobretot la nostra memòria”.

    El Memorial de la Shoah

    Shoah és el terme hebreu utilitzat per a referir-se a l’Holocaust, el genocidi dut a terme pel règim nacionalsocialista del Tercer Reich d’Alemanya sobre els jueus i altres pobles entre els anys 1933 i 1945. El Memorial de la Shoah és, segons la nota d’Educació, “una institució única a Europa que té com a finalitat transmetre, estudiar i ensenyar la història d’aquest genocidi. Compta amb un museu i un centre d’arxius sobre la qüestió. A més, és un espai de trobada pensat tant per als historiadors, els investigadors i els formadors, com per als alumnes d’escoles i d’instituts”.

    “L’estudi de l’Holocaust és avui en dia un deure europeu comú que pretén contribuir a la prevenció de les matances en massa i els crims contra la humanitat, i promoure els valors de la tolerància i de la solidaritat. Per tant, aquest estudi es considera necessari en l’educació per a la pau i la ciutadania de l’alumnat”, conclou el comunicat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació holocaust Josep Bargalló memòria històrica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Per què ha costat tant treure el cadàver de Franco del seu mausoleu?
    Next Article
    Actualitat
    En quina mesura afecta al normal funcionament del curs l’acumulació de processos electorals?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}