Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pin parental, no gràcies

    Jaume Martínez Bonafénovembre 19, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Campanya de Vox a favor del 'pin parental'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Campanya de Vox a favor del ‘pin parental’

    Un partit polític d’extrema dreta ve impulsant una campanya anomenada “pin parental” en la qual reclama als directors dels col·legis “solicitud de información previa y autorización expresa”, per poder desenvolupar continguts curriculars sobre “cualquier materia, charla, taller o actividad que afecte a cuestiones morales socialmente controvertidas o sobre la sexualidad…”. El temor d’aquests hereus de les essències de Don Pelayo és que el fill o la filla “puedan ser adoctrinados en la ideología de género”.

    No dedicaré una sola línia a argumentar sobre l’enorme impregnació ideològica dels curricula escolars. Les anàlisi sobre els continguts en els llibres de text vénen mostrant que l’arquetip viril, la mirada eurocéntrica, els models socials consumistes, les economies desenvolupistes, insostenibles i antiecològiques, el clericalisme, o una interpretació restrictiva de la sexualitat, entre molts altres vectors ideològics motrius del patriarcat i el capitalisme, estan presents en els textos escolars. Presències sobre les quals el partit que lideren uns senyors que van a cavall ni s’ocupa ni es preocupa.

    No obstant això, la inquietant proposta d’aquest partit conservador m’ha provocat el record d’un emblemàtic projecte curricular al Regne Unit durant els anys 60: l’Humanities Currículum Project. Precisament aquella proposta curricular que liderava Lawrence Stenhouse, en contra del que es proposa ara per l’extrema dreta, assumia que l’escola ha de prendre a les seves mans l’estudi, la discussió i l’anàlisi de les qüestions humanes controvertides. La idea central d’aquest projecte curricular era que els temes controvertits han de ser tractats en classe des del diàleg reflexiu i l’ús de documentació, fonts primàries i secundàries, que ens ajuden a comprendre la divergència, protegint els diferents punts de vista de l’alumnat.

    El meu estudi de l’HCP i de l’obra de Stenhouse em va ajudar a preguntar-me sobre el sentit del coneixement seleccionat en el currículum, sobre les polítiques d’aquesta selecció, i sobre les possibilitats que obre o tanca en un sentit emancipatori. Sempre he qüestionat la parcel·lació curricular i una forma predissenyada i empaquetada del currículum que allunyava al subjecte aprenent –però també al subjecte docent– de la seva experiència particular, de les problemàtiques viscudes en el quotidià, i que feien més difícil l’anàlisi, la comprensió integral i la lectura crítica de l’experiència viscuda. La proposta de Stenhose, basada en centrar-nos en els assumptes humans que preocupen a cada moment, ajudava precisament al fet que sent preocupants i d’actualitat, ens pugueren dotar de competències per a la seva comprensió, democratitzant la institució escolar al conrear un coneixement crític que ens ajude a millorar la societat.

    En el nostre context, l’Humanities Currículum Project va ser conegut a mitjans dels anys 80 durant les diferents polítiques de reforma curricular que es van intentar. Li acompanyava la idea que el professor havia de convertir-se en un investigador del currículum i problematitzador de la seva pròpia pràctica. A allò no se li va fer molt de cas i s’ha continuat hegemonitzant en el currículum la fragmentació disciplinar i el llibre de text. No obstant això, hi ha professores i professors que continuen impulsant el debat, el diàleg constructiu, facilitant que l’aula puga convertir-se en un laboratori de ciutadania democràtica. No ho tenien fàcil abans que arribaren aquests senyors a cavall. Però ara, amb aquestes ocurrències del “pin parental” hauran de generar noves estratègies per continuar treballant amb l’alumnat el pensament reflexiu i crític. Al cap i a la fi, entrenament en trobar alternatives a la burocràcia autoritària en tenim de sobra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Set pel·lícules per commemorar els drets de la infància a dins i fora de l’aula
    Next Article
    Actualitat
    Bolívia, una altre transició pendent a América Llatina
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}