Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació i assetjament: coeduquem?

    Joan M. Gironadesembre 10, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Feixisme i violència van de la mà. En l’àmbit polític trobem un ampli sector de partits que eviten parlar de les tres greus segregacions: classes socials, ètnies, gèneres. Alguns fins i tot neguen l’evidència de la seva existència. Malauradament ho hem vist en les darreres campanyes electorals i en la pràctica diària d’aquests autoanomenats polítics.

    Els partits no viuen fora de la realitat (encara que ho sembli sovint), viuen dins la societat i s’estableix un intercanvi mutu d’influències. Incideixen en l’opinió pública i alhora reforcen o reformulen les seves proposicions en funció del que expressa una part important de la població. S’alimenten mútuament: el seu èxit dependrà de les propostes que facin: és més fàcil animar-se amb idees o ideologies conservadores de l’ordre establert, del statu quo, que esforçar-se per transformar la realitat. És més fàcil mantenir el poder masculí i marginar els immigrants. Tot canvi progressista implica una obertura de mires, una actitud i disposició a córrer riscos, a sortir de la zona de confort, com diem actualment. Per això, les proclames antifeministes o antiimmigració tenen acollida i són repetides, i a voltes augmentades, per alguns sectors socials.

    Per què es donen més actituds anti estrangers, anti joves nouvinguts, anti dones de totes les edats, anti persones LGTBI? Sembla que s’hagi obert la veda, sembla que s’hagi donat carta blanca als que pensaven així però no s’atrevien a manifestar-ho perquè les persones d’esquerra estaven més presents davant l’opinió pública i als espais de relació i convivència. No és balder parlar dels polítics actuals i de les seves ideologies. Representen una part significativa de l’entorn en què ens movem.

    I podem preguntar-nos: Davant i enmig d’aquesta situació què fem als centres escolars?

    Ben cert que l’educació és quelcom que implica tota la societat. Hi ha multitud d’espais i de persones on s’educa infants i adolescents. Joves i adults continuem educant-nos dia a dia, al llarg de la vida. Al voltant del món de l’ensenyament i l’educació es parla sovint dels abusos i assetjaments soferts per les criatures;  unes actuacions que tenen continuïtat fora de les escoles, a l’àmbit familiar i a altres instàncies (lleure, esport…) Infants, adolescents, dones grans i petites, persones amb orientacions sexuals minoritàries, LGTBI, les pateixen.

    Val la pena reflexionar sobre tot el que hi ha implicat

    Ens preocupem molt, i fem bé, de les metodologies, de la innovació als centres escolars, de posar l’alumnat al centre del procés d’aprenentatge. ¿Ens preocupem també en la mateixa mesura de conèixer els infants o adolescents i el seu entorn sociofamiliar? Potser és més important, fins i tot, per ajudar els seus aprenentatges i evidentment per avançar en la seva educació.

    Podríem pensar que amb l’escola mixta que tenim, descomptant les greus excepcions d’escoles d’elit que segreguen per sexe, ja hem aconseguit dur a terme coeducació. Diria que estem un xic allunyats d’haver-ho assolit. Si la societat és patriarcal o masclista és molt difícil que l’escola coeduqui, malgrat sigui mixta formalment. El model masculí dominarà als centres escolars i patirem aquesta situació.

    Vegem: ¿Els currículums prescriptius (que no cal seguir-los, clar) estableixen la igualtat o hi ha un cert biaix? ¿La presència de les dones s’equipara a la dels homes en tots els camps del coneixement? ¿A l’hora de tractar l’alumnat mantenim la igualtat pretesa o dediquem més temps i atenció als nens que a les nenes? ¿Als patis es reparteix adequadament l’espai entre nois i noies? ¿Orientem els estudis futurs sense tenir en compte el gènere de l’alumnat? Tots aquests elements seran (són) el camp de cultiu de possibles abusos i assetjaments. Perquè sortint de les portes protectores dels centres escolars s’hauran d’enfrontar al món adult. Trobaran les segregacions al món laboral, les desigualtats a les feines de la llar, a la cura dels fills i filles…

    Mantenint la doble o triple xarxa escolar abonem les segregacions per classe social. Ajudem a mantenir la segregació de gènere. Amb la separació entre escoles públiques i concertades estem visualitzant que rics i pobres no són iguals, no mereixen el mateix ensenyament; que autòctons i nouvinguts no són acceptats en pla d’igualtat. Ens estranyarà que no hi hagi igualtat de gèneres? L’existència dels concerts a escoles privades i el pseudo dret a escollir centre són dos pilars que donen suport a la situació que hem descrit.

    Si acceptem a la pràctica diària les segregacions per raó de classe social, d’origen cultural… per què no acceptar la segregació de gènere? És una actitud de rebuig a totes les segregacions la que ens portarà a fer front a les desigualtats.

    No és cap sorpresa que un dels cavalls de batalla de les dretes polítiques sigui, com hem dit, negar les violències masclistes. Incideixen en un element bàsic: el paper de les dones, subordinat o igualitari: el moll de l’os de totes les desigualtats. Proposat i acceptat el seu paper subordinat és lògic afegir-hi les altres desigualtats i discriminacions: per raó d’ètnia o de classe social, també evidents arreu del nostre país i de tot Europa.

    Es parla, força i bé, de l’escola inclusiva. Es du a la pràctica? ¿Apliquem conseqüentment tots els valors que exposem als projectes educatius de centre? ¿Estem fent una autèntica educació intercultural que tingui en compte totes les diferències? ¿Es troben ben acollides totes les criatures sigui quina sigui la seva classe social familiar, la seva procedència, la seva orientació sexual? Si trobem un augment dels abusos i assetjaments no ho podem separar de tots els altres abusos per motius econòmics o culturals.

    Per apropar-nos a la igualtat hem d’aconseguir una veritable coeducació, que tracti amb equitat nois i noies, nens i nenes. Que respecti les opcions i orientacions sexuals de tothom. Que col·labori amb l’àmplia diversitat de famílies que s’apleguen a cada centre escolar. Així posarem grans de sorra, com ens correspon, en l’esforç global vers la igualtat. Així podrem avançar en la lluita necessària contra els abusos i assetjaments. Amb una escola coeducadora podrem oferir formació sexual i afectiva que animarà a conviure sense violència, en pla d’igualtat.

    Tothom és diferent: per sort, si no, la vida seria molt avorrida. Valorar les diferències, el bo i millor que tenim totes i cadascuna de les persones ens ajudarà a no discriminar ningú i avançar cap a la igualtat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Vint-i-quatre llibres sobre educació, collita del 2019
    Next Article
    Actualitat
    L’ecosistema educatiu local com un espai de personalització de l’aprenentatge
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}