Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola, la vida i la mort

    Jaume Celagener 19, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De tant en tant en Xavi i jo conversàvem sobre dues qüestions. La primera era sobre els fills. Jo en tinc tres. Ell també, però més petits, perquè jo estreno els setanta i ell és del 1971. Parlàvem d’educació. Un tema que ell coneixia prou bé perquè, a més, la seva dona, la Mònica, és mestra. I té altres membres de la família que també en son. L’altre tema de conversa era l’esforç que feia per fer-me entendre què repunyetes li passava al meu cotxe. Maldava per comprengués el problema i jo, que soc persona educada, me l’escoltava amb un somriure però ben convençut que quan hi ha un gran mestre i un deixeble que no té interès el resultat és clar.

    Fa uns anys li van diagnosticar un càncer. I en Xavi va decidir assumir que portava un polissó –així l’anomenava– dins del seu cos i que calia lluitar per a ell i per als seus. I va lluitar fins l’últim dia contra aquest polissó. Va mirar la mort cara a cara. Però no en va tenir prou amb aquest combat personal. Va saber que es destinaven molts pocs recursos per a la investigació del càncer infantil i va decidir iniciar un projecte que es diu “de l’hospital a la catedral”.

    Anar de la Vall d’Hebron a Santiago de Compostela en bicicleta. En Xavi, ja us ho podeu imaginar, era un gran esportista. I de l’Espanyol. Va organitzar dotzenes d’activitats ajudat per un grup d’amics i d’amigues, de pares i mares de les escoles dels seus fills, de clients del seu taller, de gent anònima d’aquest barri tan meravellós que es diu Gràcia… per recollir diners per a la investigació.

    I va publicar un llibre explicant la seva experiència d’home fràgil que s’enfronta a la mort i on reuneix els escrits per publicava en un bloc sobre el projecte perquè ell sabia que –i són paraules seves– “tot el que hem fet o construït queda en aquest món. La realitat és esperançadora i al mateix temps aclaparadora, per això no hi ha un llegat millor que deixar un món més solidari. Cadascú en les seves possibilitats”.

    En resum: un home bo. Generós i bo. Valent i bo. Que sempre et rebia amb un somriure i bo. Hi podeu posar qualsevol adjectiu, però sempre apareix que era una bona persona.

    El dia 17 va morir. Però la mort no té l’última paraula, perquè hi ha coses que queden aquí, amb nosaltres, que formaran part de la nostra carn i de la nostra pell i de les nostres llàgrimes, del nostre desig i del nostre somni i del nostre dia a dia. I haurem d’aprendre a passar per davant del seu taller amb tristesa, però un dia el veurem somrient a la porta, com sempre rebia els seus clients. Com sempre m’havia rebut.

    Però ara vull parlar de l’escola Turó del Cargol. L’escola on van els seus dos fills petits, l’Èric i en Biel. En Pau, el gran, fa secundària. La classe del seu fill mitjà va venir al funeral. Van estar tota l’estona al costat del seu company, com ho estaven els adolescents amb el fill gran. I van sortir a llegir un text preciós, commovedor, ple de significat i, sobretot, de sentit.

    I jo sé que darrera d’aquelles paraules hi ha una escola que creu que el currículum és la vida i que la mort forma part de la vida, que ens morim perquè estem vius, com afirmava Montaigne, i que per tant calia entomar la mort d’un pare de l’escola. Segur que a les aules van deixar espais perquè els nens i les nenes expressessin els seus sentiments, les seves pors. Temps i espai perquè ploressin, perquè poguessin manifestar que estaven tristos. Espais per la tendresa i la carícia. Per acompanyar qui inicia un dol, una pèrdua que és un esdeveniment.

    Tenim grans mestres, al nostre país, mestres que saben que han de fer seves totes les necessitats dels seus i de les seves alumnes, que han de fer mans i mànigues per ajudar-los a que entenguin que el sentit de la vida està, sobretot, en la capacitat d’estar al costat dels que pateixen. Mestres i famílies del Turó del Cargol heu fet el que us tocava fer. No heu fugit d’estudi, sabeu que l’escola és un espai per parlar del món, de veure, com canta el poeta, el bo que és tot. I la vida i la mort.

    Gràcies. Com a ciutadà i com a mestre us dono les gràcies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Des de la cultura, l’educació ens transforma
    Next Article
    Reportatge
    Debats del Congrés (I): la innovació genera incertesa, les xarxes la matisen
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}