Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Més enllà dels resultats, més enllà de les competències: eines per a la vida!

    Xavier Aragayabril 1, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge: Unsplash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tots els que som educadors estem tancats a casa, i els nostres alumnes a les seves. L’escola i la universitat estan tancades. La pandèmia del coronavirus ens ha sorprès profundament i ha posat de manifest que el canvi d’època que comentàvem els darrers anys és ja una realitat inqüestionable. Fins ara, tancats en el nostre dia a dia, no hem tingut temps d’aturar-nos, aixecar el cap i mirar més enllà. Però això ho podem canviar.

    Es clar que ara, aquests primers dies de confinament, cal fer el possible per traslladar al teletreball el que puguem de la nostra activitat educativa presencial per tal de garantir al màxim una continuïtat de treball, lectura, reflexió i aprenentatge que ens permeti que no es perdi el curs… Però, i després? ¿Podríem aprofitar aquesta aturada, que ens ha de garantir un xic més de temps per pensar, per reflexionar sobre el que hem fet fins ara i el que caldria fer de diferent en l’àmbit educatiu quan tornem a una nova normalitat docent? Anem a pams i, sobretot, no tornem a caure en els mateixos errors o inèrcies…

    Amb els alumnes a casa colpits per una situació estranya i inimaginable i sense haver fet una transició planificada, es posa més de manifest que mai la necessitat de fornir-los eines per a la vida i per poder viure plenament en un món en permanent canvi… No podem limitar-nos a transmetre’ls coneixements més o menys competencials i afegir-hi, quan tinguem temps, algunes activitats innovadores… A partir d’ara es tractarà de prioritzar i de capgirar el procés d’ensenyament i aprenentatge per fer que el coneixement d’un mateix, la fortalesa interior i l’equilibri mental, les preguntes i les experiències vitals, la creativitat, la cooperació i el treball en equip, amb els canvis que tot això comporta individualment i col·lectivament, siguin el nou eix del nostre projecte de transformació educativa. I sempre, més enllà dels resultats i de les competències: els hem de preparar per a la vida, els hem de fer viure la vida amb sentit! No podem continuar anant a remolc d’un món que canvia molt ràpidament i que no ens avisa.

    El fet d’estar en ple any 2020 ens pot ajudar a tenir una mica més de perspectiva. ¿On érem l’any 2010, ara fa ni més ni menys que 10 anys…? On érem pel que fa als plantejaments i a les activitats al nostre centre educatiu? Com hem avançat fins aquí? Segurament, en aquests últims deu anys hem parlat i hem fet molta innovació, hem après, ens hem flexibilitzat, ens hem equivocat… i probablement, ens hem estressat molt també, però no hem pogut avançar cap a un canvi profund…

    Però mirem una mica més enllà: ¿On voldrem estar l’any 2030, és a dir, d’aquí a deu anys? Quantes crisis com aquesta viurem en aquesta època? ¿Com haurà avançat la intel·ligència artificial i com la podrem incorporar a favor del nostre projecte educatiu? On ens haurà conduït l’escalfament del planeta i com estarem educant experiencialment d’una altra manera? ¿Com haurem superat el pensament simple basat en la transmissió de disciplines separades entre elles i haurem avançat decididament cap al pensament crític i complex basat en la interdisciplinarietat i la transdisciplinarietat? ¿Com haurem canviat la cultura interna de la nostra institució? Ens fa falta ser disruptius, avançar amb més ambició i somnis… Ens cal passar de la innovació a la transformació sense deixar-hi la pell… I per això ens calen noves reflexions, noves estratègies i metodologies del procés de canvi. Si continuem fent el mateix que fins ara, res no canviarà…

    #EsHoraDeTransformar

    No tenim gaire temps per fer-ho. Ho dèiem en un altre post fa pocs mesos: ens cal canviar de fase. No tornem a caure en l’activisme, encara que sigui virtual. Reservem temps per al més important, sobretot, els directius… Per part meva, estic escrivint i recopilant idees, reflexions i propostes en el blog del Xavier Aragay (www.xavieraragay.com), us convido a conèixer-les i a descobrir les experiències i propostes metodològiques que hi ha detallades. Com sempre, estaré encantat de rebre el vostre feedback: parlem-ne!


    Publicat originalment a https://xavieraragay.com/eshoradetransformar/mas-alla-de-los-resultados-mas-alla-de-las-competencias-herramientas-para-la-vida

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cursos i recursos gratuïts per acompanyar el confinament
    Next Article
    Opinió
    I no seria millor deixar les criatures una mica en pau?
    Xavier Aragay

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}