Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’escola de l’obediència, el silenci i la reproducció

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » I al setembre què? El valor de l’educació comunitària en el postconfinament

    Opinió
    I al setembre què? El valor de l’educació comunitària en el postconfinament

    Edgar Iglesias i Pere Solerabril 22, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Bona part de les qüestions que en les darreres setmanes ens hem interrogat en l’àmbit educatiu davant la situació extraordinària a què ens hem vist abocats, giren a l’entorn de garantir l’aprenentatge de l’alumnat. En la majoria d’aquests debats l’equitat n’ha ocupat un espai central ja que s’han fet palpables les febleses del nostre sistema educatiu i alhora s’ha fet evident que hi ha tasques i funcions que no es poden substituir. En aquesta mateixa direcció, pensem que caldria reorientar gran part d’aquests debats i fixar-nos en l’inici del nou curs, a partir de setembre, que de ben segur serà anòmal en molts sentits.

    Difícilment trobarem una altra etapa o moment històric com aquest, en què la finalitat del sistema educatiu no hauria de ser seguir generant massa aprenentatges i sí, provocar la mínima iniquitat possible. Fins i tot la FMRP de Catalunya ha emès un encertat i valent comunicat en què ens convida a treure’ns pressió. Si hi pensem, a partir del setembre som a temps de posar en pràctica unes condicions millors per seguir construint ecosistemes educatius rics en oportunitats educatives per al conjunt de l’alumnat.  Fem-ho en la mateixa direcció que apunten nombrosos informes internacionals a l’hora d’associar el desenvolupament de la inclusió educativa i l’equitat a la dimensió comunitària de l’educació.

    1/ La suma d’iniciatives multiplica els resultats, també en educació!

    Més que mai cal reivindicar la construcció d’ecosistemes educatius tot posant l’ull especialment en tres condicions:

    a) El processos educatius en lògica comunitària: no es tracta de promoure curses per veure qui obté (o proporciona) més èxit educatiu en una cursa acadèmica per arribar no se sap ben bé on. Els processos educatius, en tant que patrimoni col·lectiu, ens evidencien que escoles, entitats, alumnes i famílies comparteixen esforços i intercanvien coneixements com a condició per una major eficàcia i majors oportunitats d’aprenentatge.

    b) Visió col·lectiva de cada context educatiu: caldrà preguntar-nos de nou en quin punt són les necessitats educatives ja identificades i quins són els nous objectius que, per exemple, escoles i entitats hauran de compartir. No fer-ho ens pot dur al risc d’entrar en una febre d’estratègies educatives que assumeixin espais o funcions que no els pertoquen.

    c) L’ecosistema a través de nodes: no podem seguir permetent que hi hagi encara molts infants, adolescents i joves que participen d’activitats educatives en entitats de base comunitària (ja sigui fent suport acadèmic ja sigui en caus i esplais), fent-hi aprenentatges carregats de sentit per a la resta de la seva vida, i que en el centre educatiu no se’n faci ressò. Només des d’un treball coordinat, en xarxa i amb connexió entre les iniciatives diferents i propostes socioeducatives del territori, podrem fer un salt significatiu i afrontar millor el repte enorme del nou curs, amb complicitats compartides. L’escola es pot entendre com un node més en el mapa de l’aprenentatge articulat en la comunitat. Cada un dels nodes fa la seva funció i comparteix els mateixos infants i adolescents, però cada un des de la seva manera de concebre l’educació amb les seves eines i estratègies que li són pròpies. El conjunt de nodes i perfils educatius són necessaris i sumen (justament perquè tenen mirades i maneres de treballar diferents) i és des d’aquesta complicitat que arribem millor a la diversitat i al desenvolupament de la inclusió educativa. I per això necessitem proximitat, sintonia i reconeixement mutu.

    2/ Les crisis, sense ser desitjables, són oportunitats per aprendre i créixer

    Resulta necessari i molt pedagògic preguntar-nos, com a membres d’una comunitat educativa,  què hem après al llarg d’aquestes setmanes. El sacseig que ha suposat aquesta aturada ens convida inevitablement a realitzar alguns aprenentatges. Un primer aprenentatge té a veure a considerar que no es tracta de recuperar el temps perdut, sinó d’aprendre la lliçó i sortir-ne tots plegats persones una mica millors, més conscients de la fragilitat del benestar i de la importància de les relacions interpersonals, de la cura dels altres i de tot el que donem per descomptat.

    La crisi ens ha posat davant el mirall i ens ha fet adonar més que mai de qui som, què fem i també ens permet veure què no fem. Tal com Ana Ayuste i Jaume Trilla plantejaven en un article recent en aquest mateix diari, per fer front de manera eficaç a les desigualtats per mitjà de l’educació és necessita molt més que accions puntuals compensatòries en moments de crisi; es requereixen polítiques educatives sostingudes i molt compromeses que garanteixin la millor escola pública per a tots aquells infants que parteixen de les condicions socials i econòmiques més precàries.

    Un segon aprenentatge el podem fer a través de la gran obra col·lectiva de geografies humanes i musicals, que tenen lloc aquestes setmanes en molts balcons i terrasses. Necessitem ser i construir-nos a través de comunitats i projectes col·lectius. Davant els mesos que vindran els diferents agents educatius, tots ells, hauran d’organitzar-se i assumir el repte compartit que tenim. Esdevindran motors en les diferents comunitats educatives.

    3/ El suport comunitari com a xarxa que pot amortir les desigualtats

    Si pensem en clau de centre educatiu, és clar que en alguns moments hi haurà la temptació de resoldre el treball i les emergències sense massa reunions, trobades i contactes. Sabem, però, que anar ràpid no sempre és garantia d’èxit. Llavors ens convé recordar aquella dita que sentencia:  “Si vols anar ràpid vés sol, si vols arribar lluny vés acompanyat.” Caldrà pensar en tot l’argumentari estratègic a nivell comunitari per fer de les necessitats virtuts.

    Per exemple, tinguem en compte que a cada territori o municipi l’impacte haurà estat desigual, però segur que trobarem elements comuns. És a dir, els mestres, equips educatius, professionals en general, necessitaran més que mai sentir-se part d’una comunitat educativa. Hem d’identificar necessitats formatives comunes i formar-nos conjuntament dins entitats i escoles. Fem-ho també sempre que sigui possible convidant a participar a les famílies. No només farà que aprenguem junts davant els reptes educatius que es tenen sinó que ens enfortirem des de la relació interpersonal, pensant que els infants i joves no són només d’una escola o d’una entitat: els infants i joves són el patrimoni de la comunitat educativa.

     4/ Un major coneixement (reconeixement) mutu de la família i l’escola

    Finalment, no volem passar per alt que el confinament ens ha recordat –malgrat ja ho sabíem– el molt que ens necessitem. Ha posat sobre la taula que la relació família-escola no pot basar-se únicament en el respecte mutu. Cal alguna cosa més. Una relació constructiva, potent i dinàmica esdevé limitada si únicament la concebem sabent que hi som. Que aquests dies les famílies s’hagin convertit en agents educadors –com si no ho fossin sempre!– no vol dir que hagin de substituir la funció escolar. Al mateix temps, les famílies han pogut experimentar la complexitat de la tasca del professorat, no només acollint i tenint cura dels infants sinó sobretot essent capaços de motivar-los en un treball immens. Aprofitem aquest acostament i mirem de treure’n el màxim profit pensant en la dinamització del nostre ecosistema educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Gestionar el coneixement educatiu en temps de crisi
    Next Article
    Actualitat
    El professorat substitut trasllada la seva irritació a les xarxes socials
    Edgar Iglesias i Pere Soler

    Related Posts

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}