“L’estalvi s’ha imposat a la seguretat i el manteniment de les retallades, a la salut”. Aquests és el judici que fa el sindicat Ustec de les polítiques desplegades pel Departament d’Educació per garantir l’obertura dels centres educatius malgrat la pandèmia, segons han expressat tres dels seus portaveus (Eli Pericas, Anais López i Xavier Díez) en una roda de premsa que ha tingut lloc aquest matí. Segons han dit, malgrat estar d’acord amb prioritzar la presencialitat, “l’obsessió per mantenir els centres oberts, ni que sigui al preu de posar en perill la salut i la vida de la comunitat educativa, ha portat a modificar constantment els diversos protocols”.
Els dirigents sindicals consideren que el Departament d’Educació no ha fet cas a cap de les seves demandes i propostes en matèria de seguretat i prevenció, com reduir ràtios, millorar els equips de protecció, promoure la jornada continuada a la primària o substituir les oposicions per un concurs de mèrits. A això s’hi sumen altres reivindicacions històriques tampoc satisfetes, com la recuperació de l’hora lectiva extra que s’arrossega des de fa anys o la tornada a les condicions que els docents de l’escola pública tenien abans de la crisi financera pel que fa al nombre d’hores de presència obligatòria al centre.
Els delegats d’Ustec han estat especialment crítics amb el fet que no s’hagin fet proves PCR al professorat que ha estat en contacte amb els positius, només als tutors, “perquè això hauria implicat que molts més centres haurien d’haver tancat en no disposar de prou professorat”. “Cal recordar que, amb data 23 de novembre, hi ha 2.593 professionals que han donat positiu respecte a 25.823 alumnes, el que representa una sobrerepresentació del primer sector respecte del segon”, afirmen. Aquesta és la suma de tots els contagis registrats al sistema educatiu des del 14 de setembre. Avui hi ha 902 grups confinats (l’1,25%) de 636 centres (12,46%), unes xifres que se situen molt lluny del pic, quan a finals d’octubre es van registrar més de 3.500 grups confinats.
Ni contractacions ni substitucions
Pel que fa a política de personal, Ustec considera que el Departament d’Educació ha estat enganyant sistemàticament a l’opinió pública. En primer lloc, perquè no hi hauria hagut un increment de plantilla, sinó que la major part de les 8.000 i escaig noves contractacions en realitat correspondrien a professionals que havien perdut la plaça a finals del curs passat i que havien estat recontractats al setembre, una setmana abans de l’inici de curs. També constaten que no s’han cobert totes les baixes, ja que, malgrat que efectivament està havent-hi gairebé el triple de nomenaments de substituts en relació a l’any passat, un de cada quatre “no s’estan cobrint”.
Desglossades per etapes, especialitats i territoris, criden l’atenció algunes de les dades ofertes per aquest sindicat. Segons Ustec, a primària el 53,9% de nomenaments no es cobreixen, en el cas de l’especialitat de música aquest percentatge és del 12,7%, en la d’educació especial del 12,2%, i en el d’anglès del 10,8%. En el cas de secundària, les especialitats amb més nomenaments no coberts són, per aquest ordre, Llengua i Literatura catalana, Informàtica, Física i Química, Matemàtiques i Llengua i Literatura Castellana. Barcelona comarques és el servei territorial amb més nomenaments no coberts, tan a primària com a secundària.
“En resum, dos mesos i mig després d’iniciat el curs, es detecta un grau de fatiga creixent entre els professionals, acompanyat d’una irritació general per la pèssima gestió del Departament i que podria catalitzar en la necessitat de mobilitzacions”, diu el sindicat en un comunicat, en el que ja n’avança alguna, si bé deixa per l’any vinent, i en especial el mes de febrer, la “mobilització contundent”. Abans, aquest desembre es convocaran concentracions davant dels centres educatius els dimecres, una concentració el 3 de desembre a les 18h a la plaça de Sant Jaume, i es participarà en la concentració que el 12 de desembre ha convocat l’Assemblea Groga amb l’eslògan “Per uns centres educatius oberts i segurs. Davant la pandèmia garantim el dret a una educació pública”.