Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Programa de Millora i Transformació de les Illes ja camina

    Manel Perelló Beaudesembre 22, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    CEIP Cas Serres
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat mes de juliol explicàvem en aquest mateix espai del Diari de l’Educació el naixement del Programa de Millora i Transformació de centres de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears i ara, en aquest article, volem compartir el recorregut fet aquest trimestre, encoratjador, gràcies al compromís dels companys dels centres.

    Es van inscriure 109 centres (36 IES i 73 CEIP), provinents de les quatre illes (Mallorca, Eivissa, Formentera i Menorca), que varen quedar organitzats en dos grans grups amb objectius diferents: les xarxes d’Orientació (orientades a la gestió de canvi) i la xarxa de Fonamentació (orientada a fonamentar un projecte de centre ja consolidat). Dins el grup d’Orientació tenim 4 xarxes de CEIP a Mallorca, 1 a Eivissa-Formentera i 1 a Menorca (d’entre 5 a 9 centres cada una) i 3 xarxes d’IES. La xarxa de Fonamentació és única i compta amb 26 CEIP i 2 IES (que també van a una xarxa d’Orientació).

    Hem pogut realitzar, amb èxit d’assistència, participació i implicació dels centres, les dues primeres de les sis sessions telemàtiques previstes per a aquest curs, que tenen una durada de dues hores i mitja i a les quals assisteixen els directors i un membre de l’equip impulsor de cada centre. Les trobades de les xarxes d’Orientació són facilitades per dues assessores del Programa i la xarxa de Fonamentació per un facilitador extern i quatre assessores del programa. Hem fet servir dinàmiques que facilitin la participació i l’eficàcia de les trobades i pensades per ser fàcils de reproduir als centres.

    Així mateix, cada centre compta amb un assessor del Programa per fer-ne l’acompanyament a través de visites presencials, almenys trimestrals, i trobades telemàtiques sempre que siguin necessàries. La prioritat és facilitar l’ús dels recursos i eines necessaris per dur a terme el seu procés de canvi, transformació o fonamentació, així com posar-lo en contacte amb altres centres amb situacions o reptes similars amb qui puguin compartir experiències. El programa compta amb 3 assessors tècnics docents que estam a temps complet a la Conselleria i 9 docents a mitja jornada a un centre i mitja amb el Programa.

    Els compromisos, flexibles, que tenen els centres de les xarxes d’Orientació per a aquest curs tan atípic i imprevisible són: un compromís actiu de les direccions, comptar amb equips impulsors (adaptats a les condicions de l’actual context) que mantinguin un debat pedagògic que orienti el projecte de centre al marc educatiu de referència i comptar amb eines de gestió que permetin la millora contínua.

    Els compromisos que tenen els centres de les xarxes de Fonamentació són: consolidar i fonamentar el projecte educatiu propi, aprofundir en el marc educatiu de referència (propòsit competencial, pràctiques fonamentades, avaluació formativa i organització per a l’aprenentatge) a través d’un prototipatge i una lectura crítica d’una rúbrica de centre; i aportar agents del canvi i pràctiques de referència fonamentades per a esdevenir centre de referència educativa.

    Per reforçar els objectius del programa, molt especialment els de la visualització de la importància de la feina en xarxa i la unitat d’acció per aconseguir la millora del sistema educatiu, hem creat una xarxa a la qual ja estan apuntats 432 professors dels 109 centres.

    CEIP Gabriel Vallseca | Foto cedida pel centre

    Cal destacar que el Programa de Millora i Transformació de centres fa una convocatòria anual perquè qualsevol centre públic hi pugui entrar. Aquests centres, abans de poder formar part d’una de les xarxes, han de fer dos anys de formació. Actualment, tenim 23 centres al primer any i 8 al segon. També acompanyam 9 centres específics (conservatoris, escoles oficials d’idiomes, etc) i els 7 EAP de l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància, integrats en una xarxa. Tot plegat, el Programa compta amb un total de 149 centres i els 7 EAP.

    Cal esmentar un tema de gran valor estratègic. La Conselleria està acabant de dissenyar un Pla Coordinat d’Innovació, en què es treballa en la sinergia de les seves unitats. Per això, el Programa de Millora i Transformació de centres es desenvolupa en coordinació amb iniciatives del Departament d’Inspecció i d’altres serveis com ara el de Normalització Lingüística i Formació del professorat i el d’Innovació Educativa.

    No podem acabar sense destacar la gran lliçó de professionalitat que estan mostrant els equips directius i els equips impulsors dels centres. Cap pandèmia atura la seva dedicació en la preservació, tant com poden, del seu projecte educatiu i el seu compromís amb la millora del sistema educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona aposta per patis oberts, sostenibles i coeducatius
    Next Article
    Actualitat
    Falta de formació, estrès o sobrecàrrega de treball, entre els problemes de l’ensenyament digital
    Manel Perelló Beau

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}