Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Avantatges i inconvenients dels incentius salarials vinculats al rendiment dels estudiants

    Opinió
    Avantatges i inconvenients dels incentius salarials vinculats al rendiment dels estudiants

    Redacciónovembre 10, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Recentment ha rebut força atenció l’establiment de programes d’incentius salarials, anomenats merit pay o pay per performance (pagament per rendiment, PPR), per al professorat. El PPR consisteix en avaluar l’actuació dels docents mitjançant el rendiment dels estudiants i oferir un incentiu monetari als qui assoleixen nivells més elevats.

    Normalment, els nivells no es mesuren en termes de puntuació obtinguda (en un examen extern per exemple), sinó de “valor afegit”, és a dir, guanys en els resultats dels alumnes. Aquests guanys es calculen com la diferència entre el resultat obtingut en un examen i el resultat potencial estimat del propi alumne (en funció de les seves característiques socioeconòmiques i de resultats anteriors), o bé en comparació amb els resultats d’alumnes similars. Aquest “valor afegit” s’assigna al professor (individualment) o als professors d’un centre (si l’avaluació és col·lectiva, per centres) i dona dret a percebre l’incentiu.

    Aquesta pràctica existeix a diversos països i, especialment, s’aplica a nivell local i estatal als Estats Units. Catalunya acaba d’incorporar el PPR a la seva legislació (ORDRE ENS/330/2014, de 6 de novembre), de manera que es considera el rendiment dels alumnes com un dels factors d’avaluació del professorat, si bé no resulta imprescindible per assolir millores salarials.

    Val a dir que existeixen sistemes de PPR que inclouen elements que vinculen només parcialment l’avaluació del professorat amb el rendiment dels estudiants, de manera que també es dona cert en l’actuació a activitats que depenen estrictament del seu comportament o “rendiment” (com l’actuació a l’aula, la preparació de materials docents, la seva implicació amb el centre i les famílies, etc.). La majoria de sistemes implantats a Europa són d’aquesta mena. A continuació però, es consideren les avantatges i els inconvenients de sistemes de PPR “purs”, és a dir, vinculats només amb l’actuació dels estudiants.

    Avantatges

    • Els PPR poden generar millores reals en els resultats dels estudiants, tal i com mostra part de l’evidència empírica existent.
    • Els PPR usen indicadors objectius per avaluar l’activitat del professorat que ajuden a prendre decisions a les direccions dels centres, ja que si bé els directors detecten bé l’actuació dels millors i pitjors professors és més difícil analitzar el rendiment de la resta.
    • La docència és una de les professions amb menor dispersió salarial, de manera que es fa difícil incrementar la retribució dels docents més eficaços (o millors professors).
    • Un sistema d’incentius salarials pot incidir en la selecció i retenció dels millors docents a l’atraure professors més eficaços i fent abandonar als menys competents. A més, es poden incorporar individus que valoren la carrera professional en termes salarials.
    • Pot millorar la imatge dels centres públics a l’enviar un missatge a la societat de que es dona molta importància als resultats dels estudiants.
    • Els PPR són més cost-eficients que mesures vinculades amb dotar el sistema de més professors per alumne. És a dir, es poden assolir els mateixos objectius a un menor cost.
    • Si els incentius s’estableixen no de manera individual sinó de grup (no a un professor sinó a un centre o als professors d’un departament, assignatura, curs, etc.), poden fomentar la col·laboració entre professors. A més, es pot generar una cultura de millora continua i de participació dels docents en la presa de decisions.

    Inconvenients

    • Suposa que els resultats acadèmics dels estudiants depenen exclusivament de la tasca dels docents d’aquell curs. Els resultats depenen també de factors aliens als docents: per exemple, els estudiants poden esforçar-se de diferent manera en funció de la importància que té un determinat curs en el seu progrés acadèmic. A més, factors personals, familiars o d’altre tipus poden incidir també.
    • No té en compte que un professor pot ser important en l’aprenentatge futur dels estudiants (en altres cursos).
    • S’acostuma a basar notes en proves externes, però una prova només recull una part de l’aprenentatge. A més, no hi ha resultats de proves externes per a tots els alumnes de tots els cursos ni assignatures per aplicar aquests mètode d’incentius.
    • Els PPR poden generar estratègies en el professorat per millorar els resultats dels estudiants sense millorar l’aprenentatge: ensenyar per aprovar un examen (teaching to the test), seleccionar els alumnes que es presenten a proves, facilitar la còpia als exàmens, etc.
    • Si els incentius són individuals es pot reduir la cooperació entre professors. Així mateix, els incentius col·lectius poden generar problemes de no implicació d’alguns docents, en especial en centres amb molts professors, que esperen obtenir l’incentiu sense una participació activa.
    • La implantació d’un sistema de PPR pot no comptar amb la predisposició dels docents i generar una oposició sindical que porti al conflicte. La seva implantació requereix altes dosis d’informació i negociació.

    En definitiva un sistema educatiu ha de plantejar-se tres qüestions en relació a l’avaluació del professorat:

    • S’ha d’avaluar al professorat?
    • S’han d’atorgar incentius salarials derivats de l’avaluació?
    • L’avaluació ha de basar-se en sistemes de PPR?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació del professorat José Antonio Marina opinió Pagament per rendiment professorat salaris Teach to the test
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els nens miners de Cambodja
    Next Article Estrenem blog!
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025

    Opinió
    Com cuidem els mestres?

    juliol 1, 2025

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}