Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Llegir ens dóna vida

    Redaccióabril 20, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ja tenim Sant Jordi a sobre i el seu simbolisme de lectura i amor per a tothom. A Catalunya gaudim d’aquest dia amb entusiasme, comprant llibres i regalant roses, veient aquells i aquelles a qui estimem. Un dia com aquest mostrem els nostres sentiments amb més facilitat, doncs socialment s’afavoreix.

    Per nosaltres, la majoria, la festa només consta d’un dia però per múltiples professions, la nostra Diada, té una feina anterior de quasi sis mesos. Si parlem dels escriptors, de tot l’any, doncs és el dia que han de tenir algun exemplar de publicació recent, a les prestatgeries, de les llibreries conegudes. Quina diferencia amb aquells que el dia anterior pensem en quin llibre ens comprarem demà i ja està. Això, si som dels que ens comprem un llibre per Sant Jordi, perquè cada vegada llegim menys. I segons el nostre parer aquest és un greu error. Els llibres haurien d’estar més presents a la nostra vida, i amb ells la lectura. Una gran ignorada últimament. Sí, llegim i escrivim, estem comunicats tothora i arreu amb els nostres smartphone, però ens hem oblidat d’enfortir la nostra ment a través de la lectura de ficció.

    Alguna vegada us heu preguntat què passa quan llegim? Ja sabíem que llegir ens engrandeix, però descobrir aquests nous conceptes ens ha fet sortir corrents per comprar-nos més llibres d’històries fantàstiques i novel·les excitants. Us ho expliquem. Si llegim millorem la creativitat en tots els aspectes de la nostra existència, posant imatges als pensaments per elaborar nous projectes i línies de vida. Projectant futur, gaudint de noves creences per a que després ens aflorin les idees amb més facilitat. Les neurociències estan investigant sobre la quantitat de neurones i quines parts de la nostra ment s’activen quan llegim textos creatius, remarcant que el cervell treballa i s’estimula de manera significativa respecte als textos merament informatius. Llegint augmentem el pensament seqüencial i la capacitat d’atenció, millorant la visió del món i l’optimisme envers els altres i les nostres vides.

    També activem el llenguatge, a nivell lectoescriptor i les estructures neurològiques del cervell vinculades a les emocions i vivències experiencials. Llegint sentim el que els passa als nostres personatges i podem aplicar-ho a les nostres vides resolent conflictes propis. Augmentem el nostre reg sanguini, estimulant el sistema límbic fet que ens ajuda a ser més empàtics en les relacions amb els nostres i estranys, incentivant l’intercanvi i l’autoseguretat, així com l’autoestima. Per tant, llegir ens fa millors persones, més competents, augmentant les ganes de viure.

    I com podem transmetre als nostres fills i filles aquest hàbit tan saludable que tant ens nodreix? Primer de tot predicant amb l’exemple, si els adults llegim davant dels infants, els nostres petits també ho faran. També podríem gaudir de la lectura, llegint o explicant els contes d’abans d’anar a dormir; inventant-nos relats entre tota la família per després dibuixar-los i crear imatges mentals; llegint en veu alta -tant infants com adults- per millorar la dicció i la nostra estructura neuronal; gratificant les bones lectures amb petons i abraçades; escenificant les històries per augmentar més encara la creativitat, l’expressió corporal i la imaginació en grup; promovent que escullin els seus llibres per millorar el seu criteri propi i la capacitat d’elecció, davant la lectura i també la vida; parlant de les emocions que apareixen en els relats per poder exterioritzar les nostres i convertir-les en espais de reflexió familiar. Us animeu a fer-ho amb els vostres infants?

    Llegir és un plaer per tots els nostres sentits i estats emocionals, i ens ajuda a créixer amb imaginació i entusiasme. Per poder entendre la vida de forma constructiva i entomar els entrebancs, tenint més enginy i competències en la resolució de conflictes, augmentant la resiliència per poder seguir endavant. Qui s’anima a llegir-se un bon llibre aquesta setmana?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    lectura literatura infantil opinió Sant Jordi 2016
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La comunitat educativa recorda el professor Abel Martínez, mort ara fa un any
    Next Article
    Entrevista
    El pare de la cultura ‘maker’: “Quan la gent col·labora pot canviar el món”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}