Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El canvi educatiu al País Valencià necessita un impuls

    Redaccióabril 23, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació contra les retallades a València, 25 de febrer de 2012
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Manifestació contra les retallades a València, 25 de febrer de 2012 | Foto: iStock

    A diferència del govern espanyol, el Consell valencià ha gaudit d’estabilitat al llarg de la legislatura que ara conclou, una situació que ha permés revertir alguns atacs a l’ensenyament públic de l’etapa anterior. Les dues dècades de corrupció i balafiament, però, han passat factura als comptes públics. Amb aquests condicionants, la nova administració ha deixat pendents aspectes urgents i importants pels condicionants que representa la regulació estatal, les limitacions pressupostàries, el mal finançament o la manca de voluntat ferma de tirar endavant.

    El Consell ha recuperat unitats retallades en molts centres i els més de 5.000 docents suprimits en l’anterior legislatura han tornat a les aules. S’ha millorat en beques per l’alumnat i els materials escolars són ara gratuïts. S’ha avançat en la gratuïtat de l’escolarització a partir dels dos anys i s’ha començat a revertir –encara de manera incompleta– l’augment brutal de ràtios per aula. En canvi, el professorat no ha millorat significativament les seues condicions laborals sinó que, fins i tot, s’ha vist agreujat per un significatiu augment de la burocràcia i de les tasques derivades de les polítiques del Govern valencià, com Xarxallibres.

    La legislatura del Botànic ha coincidit amb la majoria absoluta de l’STEPV en les eleccions sindicals de 2014, una hegemonia revalidada en les darreres eleccions del 4 de desembre de 2018. Això ha permés avançar en determinades qüestions que, sense la insistència i la pressió del sindicat majoritari, encara estarien pendents: una part important del professorat de secundària té una reducció horària d’una hora lectiva; hi ha més administratius en els centres; s’han recuperat complements retributius retallats en alguns col·lectius; s’està treballant en la millora de la gestió de nòmines, s’ha regulat la jornada flexible, etc.

    Un aspecte que no ha comptat amb acord entre l’STEPV i la Conselleria d’Educació ha estat la gestió del professorat interí. Tot i que el conseller Marzà comparteix les tesis del sindicat majoritari sobre l’estabilitat i la consolidació d’aquest col·lectiu (vora del 30% del professorat), l’oferta massiva de places per a oposicions en quatre anys ha provocat la confrontació en les meses de negociació i en el carrer perquè es posa en risc la continuïtat laboral del professorat interí, sovint amb molts anys de serveis, si no supera les proves.

    Aquests aspectes de la gestió de la Conselleria d’Educació durant la legislatura ens permet afirmar que el seu resultat, especialment pel que fa a les condicions laborals de les treballadores i els treballadors, és agredolç. S’ha avançat en distints aspectes –no tant com volíem– però queda molt encara per assolir i millorar.

    Polítiques educatives

    La política educativa ha estat marcada per la coexistència temporal del govern central del PP –que va imposar la LOMQE amb una sèrie de mesures restrictives i de retallades a tots els nivells– i una Generalitat de signe polític oposat, condicionada per la normativa estatal. Això no ha impedit, però, desplegar iniciatives i esforços tendents a esquivar o forçar el marc legal imposat. Així, s’ha avançat per a dotar de més participació els claustres i els consells escolars dels centres, que la LOMQE deixa sense a penes capacitat de decisió en matèries com l’elecció de les direccions. En aquest mateix sentit, les avaluacions de diagnòstic ara són mostrals –i no censals– i s’ha reduït la càrrega lectiva de l’assignatura de religió.

    La Conselleria d’Educació ha pogut modificar el decret d’admissió d’alumnat, però no ha aconseguit fer de la xarxa de centres concertats subsidiària de la pública (s’han perdut diverses sentències propiciades per la titularitat de centres concertats). D’altra banda, el Consell no s’ha atrevit a derogar la normativa autonòmica que permet la concertació del batxillerat, una normativa en vigor des de 2007.

    Igualment, l’administració contempla que les direccions dels centres puguen definir perfils de professorat, una proposta que STEPV qualifica de molt perillosa. Durant la legislatura, a pesar dels compromisos previs, Educació s’ha negat a modificar la composició del Consell Escolar Valencià, feta a mesura de l’anterior govern per controlar-la i minimitzar les organitzacions i entitats crítiques amb les polítiques de l’administració. Sembla que el Govern s’hi troba còmode i és reticent a permetre que la comunitat educativa guanye en representació vers l’administració.

    Un dels eixos principals de la política educativa del Govern del Botànic ha estat les polítiques inclusives. En 2018 es va publicar un decret molt ambiciós, però sense una dotació de recursos i personal suficient, que pot limitar-lo a una declaració d’intencions. Tot i que està pendent el seu desenvolupament normatiu, hi ha en marxa accions formatives adreçades al professorat.

    El conseller Vicent Marçà havia anunciat l’aprovació d’una Llei Valenciana d’Educació consensuada amb la comunitat educativa que, finalment, s’ha quedat en el calaix de temes pendents.

    Política lingüística

    Pel que afecta l’educació, el debat entorn del model plurilingüe i al paper del valencià com a llengua vehicular ha centrat bona part de la legislatura. El model de la Conselleria va comptar amb les crítiques de l’STEPV i d’altres entitats que volem situar el valencià en el centre del model plurilingüe i que apostem per la immersió lingüística com un model pedagògic d’integració i d’èxit educatiu per a la població escolar i la societat valenciana. Però ni el decret inicial, ni molt menys la posterior llei –després de les sentències del Tribunal Superior de Justícia que van tombar el decret– s’ajustaven a les exigències plantejades. Segons l’administració s’ha avançat en l’ús vehicular del valencià en les aules, però encara insuficientment en un context de retrocés alarmant de la societat valenciana. En les comarques castellanoparlants no s’ha pres cap mesura per acabar amb la possibilitat que l’alumnat demane l’exempció a l’assignatura de valencià, una situació que condiciona la igualtat d’oportunitats d’aquests alumnes i els tracta com a ciutadans de segona.

    Mirar endavant

    Les eleccions del 28 d’abril per a elegir la nova Generalitat valenciana són clau per a la continuïtat de determinades polítiques i per a l’impuls d’un canvi autèntic, no només en matèria educativa. En matèria educativa i condicions laborals, el Govern del Botànic ha fet passos endavant però també ha frustrat expectatives del professorat i de sectors de la comunitat educativa que havien dipositat moltes esperances en el canvi polític.

    És impossible revertir en quatre anys les polítiques neoliberals i de retallades a l’ensenyament públic patits durant 20 anys, però no és menys cert que d’aquest Govern s’esperava més gestos i accions que es podien haver dut a terme.

    Si a partir del 28 d’abril es redita un Govern valencià de progrés, els reptes dels pròxims quatre anys seran encara més importants que els de la darrera legislatura. A més d’assentar les bases d’un sistema educatiu valencià i en valencià, de qualitat, laic, coeducador, inclusiu i gratuït, correspondrà al nou Consell refer la il·lusió de la immensa majoria de la comunitat educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’assignatura de religió té un cost per l’Estat de 700 milions anuals
    Next Article
    Actualitat
    ‘Discrepància benvinguda’: eines per afrontar debats controvertits a l’aula sense caure en un diàleg de sords
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}