Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Vull continuar sent mestra del Bilal i la Jenny

    Opinió
    Vull continuar sent mestra del Bilal i la Jenny

    Redacciójuny 14, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests cursos he tingut l’oportunitat de veure el sistema educatiu des de la proximitat, visitant centres, parlant amb moltes professionals, famílies i alumnat i a la vegada també he pogut tenir una perspectiva general participant de l’Assemblea Groga de Nou Barris, del MUCE (marc unitari de la comunitat educativa) i sent membre del Consell Escolar de Catalunya. Aquesta feina m’ha confirmat el que la Noemí, una mestra de Ciutat Meridiana, i jo mateixa –pels meus anys de docents a barris de la perifèria de diverses ciutats del nostre país– havíem observat, i és que un terç dels infants i joves de Catalunya no tenen les mateixes oportunitats que els altres dos terços i això només passa perquè tenen situacions vitals desfavorides socioeconòmicament.

    Ara fa dos mesos que vaig sortir escollida com secretària general de la federació d’educació de CCOO. Aprofitant aquest altaveu voldria reflexionar sobre aquesta situació, les desigualtats educatives i la segregació escolar, aquest fet és el problema més greu que té l’educació a Catalunya. La segregació escolar és la separació dels infants i joves en funció de la seva situació social, els nens i les nenes pobres no estan en les mateixes escoles que els infants que tenen una situació econòmica millor. No es vol que l’Ayoub vagi a la mateixa classe que el Daniel. Tot i que els infants com l’Ayoub parlen diferents idiomes, tenen experiències vitals que els possibiliten ser competents en molts sabers i això els comporta gaudir d’una riquesa personal i social d’un valor incalculable. No obstant, no volen que el Daniel convisqui amb alumnat amb aquestes experiències. Prefereixen que se separi a l’alumnat als centres educatius pel seu color de pell o pels diners que té la seva família al banc. I el que no saben és que estan perjudicant al Daniel, perquè el volen en una vitrina de vidre mentre estigui estudiant. I quan el Daniel busqui feina o parella? I quan vagi a una festa o al gimnàs? També voldran que només es relacioni amb persones com ell? Està tan normalitzat que de vegades ho oblidem. Estem segregats, estem separats. 

    Aquesta segregació també es dóna en altres espais educatius com el 0-3, on molts infants de famílies en situació vulnerable no accedeixen pel seu cost econòmic a aquesta etapa educativa tan important. Un altre àmbit és el lleure educatiu, segurament és l’espai no hi ha més desigualtats educatives i més diferències entre infants, ja que mentre uns estudien música, dansa, idiomes, pintura, esgrima… altres infants i joves juguen a futbol a patis amb unes pistes de fa quaranta anys on les xarxes de les porteries i les línies del camp no existeixen des de fa molt temps. Aquestes desigualtats agreugen greument les oportunitats d’aprenentatge i socialitzar-se en entorns enriquits cultural i artísticament. Aquesta separació també passa als cicles de grau superior i a la universitat. Tan sols el 28,3% dels fills de pares que no han anat més enllà dels estudis obligatoris arriben a entrar a la universitat. En canvi, entre els estudiants fills de progenitors llicenciats, aquest percentatge arriba al 82,6%. Són dades d’un informe que va elaborar l’Observatori del Sistema Universitari i que posa de manifest la composició social de la universitat: l’any 2017, el 47% de l’estudiantat de nou ingrés eren fills d’universitaris, quan aquest col·lectiu representava només el 26% dels joves de 19 anys. Tots aquests fets ens han de fer reflexionar com a societat per introduir polítiques educatives equitatives i de qualitat per canviar radicalment aquesta realitat.

    Invertim en els nostres fills i filles perquè la millor herència que els podem deixar és l’educació, però com a societat no ho fem, i això passa perquè les persones que gestionen els pressupostos pertanyen als dos terços que disposa de recursos

    En relació a tot això, voldria compartir també una altra reflexió a la qual fa temps que dono voltes. Perquè invertim tants diners en l’educació dels nostres fills i filles? Com, per exemple, en colònies d’estiu, llibres, portàtils, classes de repàs… Ho fem perquè creiem que la millor herència que els podem deixar és una educació i formació que els possibiliti tenir una trajectòria laboral i una vida plena. En canvi, com a societat no tenim aquesta mirada, no invertim els diners suficients. Ja ho diu el saber popular, “el pressupost que té un país demostra les prioritats que té”. Durant aquests últims cinc anys s’han deixat d’invertir en educació 8.600 milions d’euros. La nostra despesa en Educació és del 2,8% del PIB i la LEC (Llei d’Educació de Catalunya, 2009) legisla que ha de ser el 6%. El barri on visc, Torre Baró, em dona una visió privilegiada de la realitat, i em fa afirmar que aquesta contradicció es dona perquè les persones que han de gestionar els pressupostos, formen part dels dos terços que ja disposen de recursos i, per tant,  no necessiten, normalment, aquests serveis públics com l’educació o la sanitat. Crec que aquest és un dels motius pel qual no es realitza una aposta valenta per aquests serveis, que són els que realment són accessibles per a tothom.

    Tinc clar que vivim en una societat que no té cura dels seus i que els deixa a la seva sort. Per sobre de tot prima que cadascú es preocupi només de si mateix i de la seva família, evitant preocupar-se per la comunitat de veïns i veïnes o per la resta de la societat. Veig clarament que l’individualisme va guanyant. Per això cal cridar ben fort: prou segregació, prou pobresa, prou injustícies…

    Per acabar us vull explicar el perquè del títol d’aquest article “Vull continuar sent la mestra del Bilal i la Jenny”. I afegeixo: “des de la secretaria general de la federació d’educació de CCOO”. Perquè no vull oblidar-me mai d’on vinc i perquè sé que la feina que realitzaré aquests anys, amb els meus companys i companyes i amb molts i grans professional de l’educació, famílies i alumnat; contribuirà clara i fortament a que el Bilal i la Jenny tinguin l’oportunitat de formar-se i tenir un projecte laboral i una vida digna. Perquè és de justícia educativa.

    Només em queda donar les GRÀCIES amb majúscules a totes les professionals de l’educació, educadores, TEI, docents, monitores, integradores… per la feina que realitzen cada dia, i més en aquesta etapa de pandèmia, on han estat elles les que han intentat garantir el dret a l’educació i a la formació dels infants, joves i persones adultes amb condicions sanitàries molt difícils. També hem de ser conscients que aquestes professionals encara pateixen moltes de les retallades de la crisi de 2008, continuen amb ràtios molt elevades i no tenen els recursos necessaris per implementar amb garanties una educació inclusiva. Això sí, estan disponibles cada dia pel seu alumnat, sense ni tan sols el reconeixement social que mereixen. Cuidem-les. Son imprescindibles. Insubstituïbles.


    La nova Comissió Executiva de la Federació d’Educació de CCOO | Foto: CCOO
    El 14 d’abril Teresa Esperabé va ser escollida nova secretària general de la Federació d’Educació de CCOO, en substitució de Manel Pulido. De mare asturiana i pare català, Esperabé (Badalona, 1968) és mestra d’escola pública, educadora social i veïna de Nou Barris. Afiliada a CCOO des de 1992 i delegada de la Federació d’Educació des de 2013. Durant uns anys ha estat presidenta de la Junta del Personal Docent del Consorci, responsable de Polítiques Educatives a la Federació d’Educació del 2017 al 2021 i membre del Consell Escolar de Catalunya des de 2017. És cofundadora de l’Associació d’Agents Educatius de Zona Nord, 033educa, des del 2006 i vocal de l’AMPA de l’Institut Sant Andreu des de 2009.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO Educació opinió segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Fundació Bofill demana un nou full de ruta per al Pla d’Educació Digital
    Next Article
    Actualitat
    “Nous perfils i noves mirades” també a les direccions generals d’FP, professorat i atenció a la família
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Vocacions que arrelen: aportar valor diferencial des de l’aula

    desembre 19, 2025

    Opinió
    Ha tornat a passar

    desembre 18, 2025

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025

    1 comentari

    1. LouieIrrep on desembre 12, 2025 1:18 pm

      Reasons Property Owners Need to a Professionally Licensed Roofer in Coastal NC

      Homes in coastal areas, like Wilmington, face unique challenges concerning roof care. Hiring a certified roofing expert is crucial for managing these issues and maintaining the longevity of roofs.

      Highlighted are some reasons why real estate companies ought to consider hiring expert roofing solutions in Wilmington, North Carolina:

      Motivations Real Estate Companies Would Hire a Professionally Licensed Roofer in Coastal NC

      Residences by the ocean, like Wilmington, face unique challenges when it comes to roof maintenance. Hiring a professionally licensed roofer is essential for handling these problems and maintaining the longevity of roofing systems.

      Here are some reasons why homeowners ought to seriously consider engaging qualified roofing assistance in Wilmington:

      Hurricane Damage Restoration

      Oceanfront properties often experience harsh climates such as hurricanes, resulting in extensive harm to roofing systems. A qualified company can accurately assess and fix storm damage to avoid additional problems.

      Salt Air Oxidation Avoidance

      Salty air can cause rust of roof components, notably aluminum roofs. Regular inspections by an expert can identify beginning symptoms of rust and apply proactive solutions to extend the lifespan of the roof.

      Moisture Management along with Seepage Fix

      Seaside areas experience high humidity, which may cause moisture buildup under roofing materials, causing leaks and structural harm. A qualified company can address water-related concerns successfully and conduct required fixes to prevent further damage.

      Proper Venting Setup

      Adequate roofing airflow is essential for preventing dampness accumulation and keeping the integrity of covering substances. A certified expert can implement ventilation systems that match the particular requirements of oceanfront properties.

      Resource Knowledge plus Recommendations

      Qualified companies possess thorough understanding of suitable options for seaside conditions. They can advise options which are resistant to corrosion, moisture, and gust impacts, maintaining prolonged longevity for coverings.

      Knowing this information is vital since it can reduce costs over time. Proactive maintenance and prompt fixes can avert high-priced destruction and prolong the durability of the covering, guaranteeing the safety of the residence in seaside regions.

      beachfront properties are prone to extreme conditions including storms, that may cause great damage to coverings. A licensed roofer can correctly determine and restore tornado damage to avert consequent damage.

      Saline Breeze Oxidation Prevention

      Saline atmosphere can cause rust of roof supplies, notably metal roofs. Regular inspections by an expert can detect early signs of oxidation and employ preventive strategies to extend the lifespan of the roofing.

      Water Management plus Drip Restoration

      Seaside areas are subject to damp conditions, which might result in dampness below roof surfaces, resulting in drips plus interior issues. A qualified expert can manage dampness issues successfully to necessary repairs to avert subsequent issues.

      Adequate Airflow Installation

      good roofing airflow is essential for preventing dampness buildup and ensuring the condition of roof components. A approved expert can implement air-flow that fit the selected standards of oceanfront homes.

      Material Knowledge along with Advice

      Qualified companies possess thorough understanding of suitable options for seaside circumstances. They’re able to recommend materials that are resistant to oxidation, dampness, and wind damage, ensuring a longer lifespan for roofs.

      Knowing this information is vital since it is able to reduce costs eventually. Active maintenance and prompt fixes can counter really expensive deterioration and extend the toughness of the covering, maintaining the safety of the property in a coast area.

      https://portcityexteriorsroofing.wordpress.com/2025/12/02/leland-nc-roofing-tips/

      #link#

      https://portcityexteriorsroofing.blogspot.com/2025/12/benefits-metal-roofing-wilmington-leland-nc.html

      https://coastalstormroofingtips.tumblr.com/

      https://medium.com/@gotwebsite1/top-roofing-services-in-wilmington-leland-nc-what-homeowners-need-to-know-db5f1ba3fb92

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.