Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Síndic demana el tancament progressiu dels centres especials i la redefinició dels EAP

    Joan Domènechsetembre 14, 20218 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El Centre d'Educació Especial Virolai, de Cornellà de Llobregat.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola inclusiva no progressa adequadament. Així ho constata L’educació inclusiva a Catalunya, un informe de 88 pàgines elaborat en el marc del Pacte contra la Segregació Escolar que el Síndic de Greuges ha presentat aquest matí al Parlament de Catalunya. L’informe s’ha treballat en una comissió ad hoc creada en el marc del Pacte, amb la participació del Departament d’Educació, experts i representants d’entitats socials. I, malgrat que l’educació inclusiva afecta la totalitat de l’alumnat, s’ha volgut centrar en la situació dels prop de 30.000 alumnes que té Catalunya amb el que abans se’n deia necessitats educatives especials (NEE) i ara se’n diu necessitats específiques de suport educatiu (NESE) de tipus A. En síntesi, l’alumnat amb discapacitat o trastorn de conducta. La principal conclusió és que, malgrat que el decret 150/2017, d’escola inclusiva, va introduir un nou marc jurídic, el canvi de paradigma que havia de provocar en el sistema educatiu no s’ha donat.

    I per què no s’ha donat? L’informe s’apressa a deixar clar que la causa no són únicament els recursos econòmics. O, més aviat, afirma que la insuficiència de recursos és un gran obstacle, però al mateix nivell que “la necessitat d’un canvi cultural en el professorat i les famílies”. Apunta, per exemple, que el curs passat el sistema comptava amb el triple de SIEI (suports intensius a l’escolarització inclusiva, abans dites USEE) que deu cursos enrere: s’ha passat de 316 el curs 2010/11 a 895,5 el 2020/21. I que compta pràcticament amb el doble d’hores de personal auxiliar de suport (vetlladores), de 23.971 a 40.465. I que també s’ha incrementat la subvenció als centres concertats per atendre alumnat amb necessitats educatives especials. I que, en canvi, després d’aquesta injecció de recursos, pel que fa a la inclusió som on érem. Els centres d’educació especial estan més plens que mai i, malgrat que el 80% dels alumnes amb NESE A estan escolaritzats en centres ordinaris, n’hi ha molts que no estan inclosos. De fet, aquesta qüestió és el focus de moltes queixes individuals que el Síndic rep any rere any, i que han motivat l’informe.

    Els 12 obstacles

    Aquestes són els enunciats de “les 12 evidències de dèficits d’implementació del model d’educació inclusiva”:

    1. La consolidació de l’escolarització d’alumnat en centres d’educació especial
    2. La predisposició de famílies envers l’escolarització en centres d’educació especial i els dèficits d’acompanyament de les famílies per part dels centres ordinaris
    3. La interseccionalitat: la prevalença desigual de les necessitats educatives especials en funció del gènere i la sobrerepresentació de l’alumnat estranger als CEE
    4. La distribució desequilibrada de l’alumnat amb NEE a centres ordinaris i de mesures de suport als centres ordinaris
    5. La segregació interna de l’alumnat amb necessitats educatives en els centres ordinaris
    6. Els dèficits de formació del professorat i les dificultats per al desplegament de mesures que fomentin la personalització dels aprenentatges
    7. La concepció dels recursos de suport com a assignació individualitzada per cada alumne amb NEE i la feble integració en la plantilla dels centres
    8. La saturació dels EAP i la manca d’intensitat en la intervenció
    9. El desplegament encara insuficient dels recursos dels SIEI i la insuficiència de personal d’atenció educativa, malgrat el progressiu increment en els darrers cursos
    10. Els dèficits en el desplegament del suport dels CEE als centres ordinaris: la relació entre CEEPSIR i centres ordinaris
    11. La infrarepresentació de l’alumnat amb NEE als ensenyaments no obligatoris i les dificultats de continuïtat formativa més enllà de l’educació obligatòria
    12. Les desigualtats d’accés al lleure educatiu i la manca de suports educatius i de formació de personal educador.

    L’informe desenvolupa cadascun dels apartats, habitualment amb dades. Per exemple, aplicant l’índex de dissimilitud (la fórmula amb què es calcula el nivell de segregació, o de mala distribució, d’un sistema educatiu) arriba a la conclusió que s’hauria de moure el 25% de l’alumnat amb NESE A del seu centre per arribar a una distribució totalment equitativa i equilibrada. Això vol dir que hi ha centres educatius, públics i concertats, amb molt poca presència d’aquest alumnat, perquè els seus projectes educatius, més que inclusius, són expulsius. De fet, a l’informe s’esmenta que els centres de màxima i alta complexitat tendeixen a tenir el doble d’alumnat amb NESE A que la resta de centres (i sis vegades més alumnat NESE B, és a dir, amb necessitats educatives derivades de situacions socioeconòmiques).

    No es quantifica, però sí que s’apunten altres factors, com els dèficits de formació de professorat de l’escola ordinària, el qual tendeix a considerar que l’alumne amb necessitats educatives no és assumpte seu, sinó del personal de suport. Aquest és l’origen del punt 5è (la segregació interna), molt difícil de quantificar, però sobre el que al llarg de l’any arriben moltes queixes: alumnes separats de les dinàmiques del seu grup classe, bé perquè el SIEI es converteix en una aula on passen la major part de les hores lectives, o bé perquè a dins de l’aula ordinària segueixen activitats clarament diferenciades i al marge de la resta.

    17 recomanacions

    Per tot plegat, l’informe del Síndic aporta un total de 17 recomanacions, de les quals només unes poques es refereixen als recursos o a canvis normatius (es demana posar al dia el decret de serveis educatius, que data de 1994, i millorar la regulació en l’àmbit del lleure, a fi que es reconegui el dret de tots els infants per exemple a anar de colònies o a participar en activitats extraescolars). La major part de les recomanacions estan enfocades a provocar aquest canvi de paradigma que faci possible el model d’escola inclusiva. Per exemple, desenvolupar programes de formació sobre atenció a la diversitat que arribi realment a tots els docents, implementar un sistema d’avaluació del desplegament del model d’escola inclusiva, crear comissions territorials per a l’educació inclusiva en les quals participin tots els serveis que atenen infants i famílies (EAP, CREDA, CDIAP, CSMIJ, etc.); consolidació i desplegament dels CEEPSIR; reforç de les mesures universals i revisió de les metodologies i l’organització de recursos d’aula; etc.

    Entre les recomanacions, possiblement la que crida més l’atenció és que el Síndic demana un  “programa progressiu de tancament de centres d’educació especial” que no seria absolut. L’objectiu hauria de ser que dels aproximadament 7.500 alumnes actuals en aquests centres es passi a 2.500, per la qual cosa cal “un estudi real de recursos per saber quins CEE caldria mantenir per atendre quin perfil d’alumnat”, i “garantir la transformació dels CEE en proveïdors de serveis i recursos a l’escola ordinària”. I cal fer-ho “tot transmetent tranquil·litat” tant a les famílies dels alumnes com als treballadors dels CEE, i precisament per això no posa calendari a aquest objectiu. De fet, la LOMLOE ja estableix en una disposició addicional que els centres d’educació especial haurien de tancar en un termini de 10 anys, un punt que va desfermar una campanya en contra que alguns sectors polítics van instrumentalitzar aprofitant la por d’algunes famílies amb fills amb discapacitat. Cap CEE català es va sumar a aquesta campanya, malgrat que Catalunya és, de llarg, la comunitat autònoma amb més CEE.

    L’anàlisi territorial deixa veure que es tracta d’un objectiu possible. Hi ha comarques amb un percentatge elevat d’alumnes amb NEE escolaritzats en centres d’educació especial (per sobre del 9 per mil: Gironès, Barcelonès, Garrotxa, Bages, Baix Ebre, Conca de Barberà i Pla d’Urgell), i en canvi n’hi ha onze on no tenen cap alumne en CEE, senzillament perquè no hi ha cap CEE a la comarca: Alt Camp, Alt Urgell, Alta Ribagorça, Cerdanya, Moianès, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Pla de l’Estany, Priorat, Solsonès, Terra Alta i Vall d’Aran. ¿No neixen alumnes amb discapacitat o trastorn de conducta en aquestes comarques o és que els seus centres educatius són molt inclusius? El Garraf és un cas a part. En aquesta comarca tampoc hi ha cap CEE, perquè als anys vuitanta es va iniciar un pla pilot per escolaritzar tot el seu alumnat amb NEE en centres ordinaris. Aquesta tradició s’ha mantingut, si bé amb el pas del temps s’han generat altres problemes: com el dels centres ordinaris amb excés d’inclusió.

    Una altra recomanació té a veure amb la necessitat de redefinir el paper dels EAP (Equips d’Assessorament Psicopedagògic) i, en aquest cas sí, dotar-los de més recursos. L’informe adverteix, en el punt 8è, que els EAP no estan sent la palanca que ha d’activar el canvi de mirada dels centres, ni tampoc tot sovint fan l’acompanyament que necessiten les famílies. I això en bona part és a causa de la seva saturació: són relativament pocs i suporten una càrrega burocràtica excessiva. Malgrat que en els darrers anys han anat creixent en efectius, el curs 2019/2020 cada professional va haver d’atendre a una mitjana de 92,6 alumnes. I, com a totes les mitjanes, n’hi va haver que la superaven, en especial els dels serveis territorials de Lleida i Tarragona. Per això, es demana la “conversió dels EAP com a agents de transformació del sistema educatiu inclusiu i acompanyament de l’alumnat, les famílies i els professionals al llarg de la seva escolaritat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CEEPSIR centres d'educació especial Escola inclusiva Pacte contra la Segregació Escolar Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Memòria de Cassià Costal i Marinel·lo
    Next Article
    Actualitat
    Formació universitària ‘sènior’: una recepta per prevenir l’envelliment
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}