Ens han ensenyat a formar als nens i joves amb matèries externes a la persona, i amb això pensem que es podran desenvolupar com a adults. Però no ens han ensenyat a desenvolupar la vida interior, a conèixer-nos més a nosaltres mateixos. Les emocions, la respiració, escoltar el cos, tot això és una font de saviesa que també s’hauria d’ensenyar a l’escola i des de petits. És necessari créixer per dintre i per fora i aquest equilibri és el que ens permetrà sentir-nos segurs i amb una bona autoestima.
D’altra banda, vivim en una societat accelerada, de canvis constants: tecnològics, familiars, socials, educatius, i això crea, moltes vegades, tensions i estrès.
Pel que fa als alumnes, si mirem la seva jornada laboral (escola, activitats extraescolars…) veurem que necessiten tenir espai i temps per assimilar tota la informació que reben al llarg del dia, ja que, si no, pot acabar afectant el seu estat intern.
Com a mestres podem modificar els continguts i la forma d’ensenyar, obrint nous camins que ens portin cap a la societat del benestar.
L’objectiu del ioga a l’educació és desenvolupar les potencialitats dels alumnes i ajudar-los a créixer com a persones. Per aconseguir-ho, utilitza una sèrie de passos extrets del ioga clàssic (Els Yoga Sutras de Patanjali) i els adapta al context escolar. Aquests passos es poden incloure dins de les competències personal i social i les capacitats en el currículum escolar. També enllacen amb els Quatre Pilars de l’Educació en l’Informe Delors: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts, aprendre a ser.
Els passos que utilitza són:
Treballar junts i millorar les relacions amb l’entorn
El primer pas, serveix per despertar la consciència de ser un mateix sense deixar d’estar atent a l’altre, desenvolupant un esperit d’equip i de responsabilitat amb l’entorn. És necessari dedicar un temps a la reflexió, a compartir experiències, a treballar en grup, a respectar els companys; això els permetrà entendre que formen part d’un col·lectiu on ningú se sent exclòs.
Eliminar toxines i pensaments negatius
Els exercicis de desbloqueig, d’obertura i d’irrigació del cervell, formen part de la neteja del cos. Si els alumnes estan nerviosos, bloquegen l’energia i poden crear conflictes. D’altre banda, utilitzar el sentit de l’humor, el joc, la sorpresa, els motiva a aprendre i els fa sentir bé.
El ioga és una disciplina igualitària i integradora que ens ensenya a obrir la ment i el cor per acceptar les diferències entre les persones, a practicar la no violència, aspectes molt importants en una societat cada vegada més diversa i plural.
Adoptar una bona postura
A nivell físic, les postures de ioga els ajuda a prendre consciència del seu propi cos, a concentrar-se, a reduir l’estrès, repercuteixen en el bon funcionament de l’hipocamp i el desenvolupament de les funcions executives del cervell, que són bàsiques pel rendiment acadèmic. També desenvolupen la capacitat de resposta dels dos hemisferis cerebrals i ajuden a mantenir el seu equilibri.
Equilibrar l’energia a través de la respiració
El ioga considera que al respirar, a part d’aire, també es mobilitza energia. Les emocions es reflecteixen de forma immediata en la forma de respirar. És important ensenyar als alumnes a observar la seva respiració sense modificar-la. Més endavant es poden fer exercicis per calmar-los si estan nerviosos, activar-los si estan apàtics o equilibrar-los.
Aïllar-se dels sentits externs i relaxar-se
Els moments de relaxació serveixen perquè els alumnes vagin assimilant la informació que reben durant el dia. És important fer petites pauses i desconnectar dels estímuls externs. D’altra banda, cada gest que fem, cada sensació que experimentem, es relaciona amb una part del cervell. Si fem una relaxació nomenant diferents parts del cos, afavorim el massatge de tota la zona cerebral i els ajudem a relaxar el sistema nerviós.
Saber-se concentrar
La concentració esdevé quan podem mantenir una atenció sostinguda. Normalment demanem als alumnes que es concentrin, però no els ensenyem com aconseguir-ho. Els hem d’ensenyar a centrar la seva atenció en una sola activitat mental, deixant de banda els estímuls externs. Aquesta capacitat d’aïllar-nos de l’entorn no és innata, s’aprèn, “aprendre a aprendre”.
Ampliar la consciència a través de l meditació
La pràctica sistemàtica de la concentració ens porta cap a l’estat de meditació. Si tenim en compte que l’atenció dels alumnes és canviant, la meditació els serveix per contrarestar la quantitat d’estímuls que tenen, els ajuda a reduir l’estrès, afavoreix la creativitat, millora la memòria, afavoreix el rendiment escolar, ens fa viure el present.
El llibre recull l’experiència que he tingut al aplicar el ioga a l’escola durant vint anys i el resultat d’un projecte que vaig dur a terme amb mestres de diferents escoles que van introduir el ioga a les seves classes durant un curs escolar.