Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Joaquim Franch, l’educació en el lleure i els drets de l’infant (XIV Jornada Marta Mata)

    Opinió
    Joaquim Franch, l’educació en el lleure i els drets de l’infant (XIV Jornada Marta Mata)

    Eduardo Azumendinovembre 2, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Situem-nos a principis dels anys vuitanta del segle passat, quan en Joaquim Franch i en Joaquim Pèlach constitueixen un petit grup de mestres, sis o set, per obrir una reflexió i anàlisi sobre la pròpia pràctica de fer escola cada dia, sense cap pretensió d’elaborar un cos teòric, sinó de fer el possible per ordenar alguns dels problemes que planteja el funcionament de l’escola com a projecte d’intervenció en la societat.

    En la introducció del llibre Construir un projecte d’escola, editat per Eumo l’any 1986, ens diuen: “Pensem que una bona escola, oberta al futur, és aquella on es prenen decisions precises, on s’analitza la realitat en termes concrets i on l’organització s’adapta al diagnòstic que el claustre, al llarg del seu procés de reflexió i de contrast, va formulant sobre els problemes més urgents i les prioritats necessàries de la seva acció”.

    I com que l’escola és una institució viva i canviant, i la realitat que l’envolta molt més, una bona escola no pot ser aquella que per imperatiu legal té un projecte d’escola que va presentar a l’administració fa un temps, sinó aquella que cada curs de manera dinàmica l’analitza, el canvia i fa propostes d’organització a les necessitats de les persones i de la societat.

    La Fundació Marta Mata, any rere any, i ja anem pel catorzè, organitzem la Jornada Marta Mata i els drets dels infants, dedicant-la a una persona com a referent pedagògic. Enguany a dediquem a Joaquim Franch (1944-1987), que va ser un dels pedagogs catalans més polifacètics, innovadors i productius del segle XX: mestre, animador, formador de formadors, creador de materials, gestor, investigador…

    En el camp del lleure, on coneixem menys referents pedagògics, va escriure un excel·lent llibre, El lleure com a projecte, que va guanyar l’any 1985 el premi Artur Martorell concedit per la Generalitat de Catalunya. L’any 2018 Eumo editorial l’incorpora a la seva col·lecció de Textos Pedagògics, amb l’afegitó d’un darrer capítol “Ecos més llunyans”, que en Franch havia escrit com una actualització i balanç del treball premiat. Els responsables de l’editorial, i el professor Jaume Trilla, que ha tingut cura de l’edició, no dubten a catalogar Joaquim Franch com “un clàssic de la pedagogia catalana contemporània”.

    L’educació a l’escola i l’educació en el temps de lleure comparteixen uns mateixos valors, i els educadors, nois i noies, i els mestres i professors, homes i dones, ens hem de relacionar, doncs l’acció educadora es dirigeix en els dos casos cap els infants i joves.

    La jornada és el proper dissabte, 6 de novembre, i la inscripció es pot fer a la web de la Fundació Marta Mata.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fundació Marta Mata opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cinc modalitats i fins a tres anys per cursar el nou batxillerat
    Next Article
    Actualitat
    Front comú de les escoles de noves oportunitats catalanes per reivindicar-se com a part del sistema educatiu
    Eduardo Azumendi

    Related Posts

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025

    Opinió
    Com cuidem els mestres?

    juliol 1, 2025

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}