Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Cinc modalitats i fins a tres anys per cursar el nou batxillerat

    Joan Manuel del Pozonovembre 2, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les novetats curriculars segueixen. Després dels decrets estatals d’infantil, primària i secundària, ha aparegut el que regirà el batxillerat, almenys, en el percentatge que li toca al Ministeri d’Educació i FP. Això vol dir que el que apareix en el decret, en les comunitats amb llengua cooficial, suposa el 50%, mentre que en les altres serà el 60%. Tot això en relació als horaris de les matèries, per exemple, així com en la concreció de part del currículum de cadascuna d’elles o, en el seu moment, de la fixació de les assignatures optatives que cada administració decideixi.

    Entre les diverses novetats que es troben en l’esborrany de decret que regula el batxillerat és l’ampliació de les modalitats. En realitat, més que cinc, són quatre. A les d’Arts, Humanitats i Ciències Socials i Ciència i Tecnologia, que ja estan en vigor, s’hi suma una nova, el batxillerat general, que pretén ser una zona intermèdia entre ciències i lletres, per als qui no tinguin molt clar quin serà el seu itinerari posterior. La cinquena modalitat apareix de la subdivisió de la d’Arts, que tindrà una branca dedicada a les Arts Plàstiques, la imatge i el disseny, i una altra dedicada a la Música i a les Arts escèniques.

    Les matèries comunes a 1r de totes les modalitats són Educació Física (35 hores), Filosofia (70 hores), Llengua i Literatura (i Llengua cooficial i Literatura si fos el cas – 210 hores) i Llengua estrangera (210 hores). A aquestes se sumarien les matèries de cada modalitat i, a més, les optatives que fixarà en el seu moment cada comunitat autònoma. Entre elles, això sí, hi ha d’haver una de modalitat, oferir-se una segona llengua estrangera sí o sí, i la possibilitat que els centres creïn les seves pròpies optatives, que necessitaran del vistiplau de l’administració. Les comunes de segon serien Història de la Filosofia (70 hores), Història d’Espanya (70 hores), Llengua estrangera i Llengua i Literatura II (també la Llengua cooficial i Literatura II si n’hi hagués).

    Una altra de les novetats importants és la possibilitat, en funció d’uns certs supòsits, d’estudiar aquesta etapa en tres cursos en comptes d’en dos com fins ara. Això sí, és una opció bastant restringida a la qual podran acudir els qui estiguin cursant estudis d’ensenyaments professionals de música; esportistes que acreditin ser d’alt nivell o rendiment i també aquells estudiants amb necessitats especials de suport educatiu. Existeix una quarta opció, encara que queda a la discrecionalitat de les administracions públiques en funció de qualsevol altra circumstàncies que addueixi l’alumnat. A Catalunya, alguna d’aquestes excepcions al batxillerat convencional de dos anys ja existeixen.

    Pel que fa a l’obtenció del títol de batxillerat amb un suspens, l’esborrany estableix que haurà de comptar amb un informe de l’equip docent en el qual es contempli que l’alumne ha superat els objectius i les competències claus de l’etapa; a més, l’estudiant no ha d’haver incorregut en inassistències no justificades; ha d’haver-se presentat a totes les proves necessàries, incloses les extraordinàries, a més d’haver realitzat tots els exercicis per a la seva avaluació i, per últim, les notes de la resta de les matèries han de ser igual o superior a 5 perquè es pugui comptar amb la mitjana aritmètica de la matèria suspesa.

    Horaris

    Sobre els horaris de les matèries, el repartiment seria el següent entre les matèries obligatòries a qualsevol modalitat durant els dos cursos i les matèries de modalitat i optatives que es fixin:

    Primer curs
    • Educació Física: 35 hores.
    • Filosofia: 70 hores.
    • Llengua Castellana i Literatura (o cooficial): 210 hores.
    • Llengua Estrangera: 210 hores.
    • Per a cadascuna de les sis matèries de modalitat: 87,5 hores.
    Segon curs
    • Història de la Filosofia: 70 hores.
    • Història d’Espanya: 70 hores.
    • Llengua Castellana i Literatura (o cooficial): 210 hores.
    • Llengua Estrangera: 210 hores.
    • Per a cadascuna de les sis matèries de modalitat: 87,5 hores.
    • Religió: 70 hores (per a tota l’etapa).

    A això cal afegir que les comunitats autònomes amb llengua cooficial, segons explica el decret, disposaran, per a l’organització d’aquesta llengua d’un 10% de l’horari escolar total segons els horaris esmentats una mica més amunt. De fet, diu el text, podran llevar «de cadascuna de les matèries un màxim de la tercera part de l’horari assignat».

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat Lomloe
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘El buen patrón’ i ‘Petite maman’
    Next Article
    Opinió
    Joaquim Franch, l’educació en el lleure i els drets de l’infant (XIV Jornada Marta Mata)
    Joan Manuel del Pozo
    • Website

    Professor de Filosofia de la Universitat de Girona.

    Related Posts

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    març 14, 2025

    Opinió
    Carta oberta a Esther Niubó sobre l’educació científica

    febrer 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}