Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Infància i pantalles: la cara oculta del ‘nadiu digital’

    Joan Domènechmaig 9, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Coincidint amb el Dia d’Internet (17 de maig), dilluns vinent dia 16 es presenta a Barcelona el Manifest Infància i Pantalles 0-6, promogut per un grup d’experts i que neix amb un nombre considerable d’adhesions d’entitats de l’àmbit de la salut i l’educació, entre les quals cinc col·legis professionals (Metges, Doctors i Llicenciats, Pedagogia, Psicologia, i Dietistes i Nutricionistes), tres associacions de famílies (Affac, Fapel i CCAPAC), la Plataforma d’Infància de Catalunya, la Societat Catalana de Pediatria, etc. El manifest detalla els greus efectes que té sobre la salut de l’infant l’exposició a les pantalles, especialment accentuat en els entorns amb més vulnerabilitat, i s’adreça a institucions de tota mena perquè treballin conjuntament per crear una major conscienciació social.

    Aquests efectes contraproduents els divideix en tres categories: desenvolupament cerebral, salut física i salut emocional. Pel que fa al primer, diu el manifest que “l’exposició continuada a pantalles es relaciona amb menor grau d’aprenentatge, efectes negatius en l’adquisició i expressió del llenguatge i menor capacitat lectora als 6-7 anys”. Pel que fa als efectes en el desenvolupament físic, recorda que “les pantalles en mans de la petita infància afavoreixen un estil de vida sedentari i una alimentació menys saludable”, la qual cosa es tradueix amb sobrepès, major risc cardiovascular, problemes musculoesquelètics i s’associa a trastorns del son i cefalea. I pel que fa als efectes en la salut emocional, observa que l’infant necessita una relació positiva amb els seus cuidadors principals, i que quan el cangur és la pantalla hi ha més risc de patir estrès, problemes de conducta, TDAH, aïllament social i simptomatologia depressiva.

    “El concepte nadius digitals, que es va acceptar de manera acrítica i generalitzada, defensa la idea que els petits que han estat en contacte amb les tecnologies des de les primeres etapes de la infància saben utilitzar-les de forma espontània o instintiva. Aquesta creença és molt discutida en els entorns acadèmics i professionals”, diu el manifest, que ha estat impulsat per la mestra i pedagoga Anna Ramis (promotora de la campanya #de0a3PantallesRES); la neurocientífica Marta Portero; la sociòloga i experta en cultura digital Liliana Arroyo; el psicòleg infantil i formador Vicenç Arnaiz; l’educador social i pedagog Roger Llopart; o la pediatra i especialista en educació emocional Sílvia Urraca, entre altres.

    En l’última part es detallen tot un seguit de propostes, en els àmbits de la recerca, la regulació i la divulgació, que s’adrecen a tota mena d’institucions: Departaments d’Universitats i de Salut, ajuntaments i altres administracions locals, associacions per la regulació publicitària i control audiovisual, autoritats reguladores del contingut audiovisual, empreses de comunicació, creadors de software, proveïdors públics i privats de serveis i productes de lleure, professionals que treballen directament amb la petita infància, etc.

    Per exemple, el manifest demana que els serveis socials incloguin “l’abús de pantalles com a indicador de risc a l’hora de fer les valoracions de possibles situacions de risc d’infància amb l’objectiu d’incloure’l en els plans de treball amb les famílies”, que les empreses de hardware i software incloguin en els seus productes descriptors amb els quals adverteixin que el consum dels seus productes es desaconsella als menors de tres anys, o que els mitjans de comunicació “posin especial cura en no fer servir mai imatges on hi hagi menors de 6 anys fent servir una pantalla en cap situació ni context”.

    Adolescents: tres quarts del mateix

    El manifest coincideix amb l’informe El impacto de la tecnología en la adolescencia, presentat fa uns dies per Unicef, i que s’ha fet a Espanya amb la participació de 50.000 adolescents de 265 centres educatius. La principal conclusió d’aquest estudi és que “un de cada tres adolescents fa un ús problemàtic de les xarxes socials i les pantalles associades a la tecnologia i que un de cada cinc està enganxat als videojocs”.

    L’edat mitjana en la qual un menor rep el seu primer mòbil amb internet és als 10,96 anys, sis de cada deu dorm amb el mòbil i un de cada cinc es connecta a internet més enllà de la mitjanit, “la qual cosa té una repercussió molt gran en els seus hàbits d’higiene i descans”, segons el responsable d’Educació d’Unicef España, Nacho Guadix. El mòbil, afegeix, “és un dels sortidors emocionals més potents als quals s’agafen” els adolescents, una via per trobar emocions positives com l’alegria o el plaer i que no obstant els exposa a perills com el ciberassetjament o l’abús sexual.

    A banda, també diu l’informe que el 50% juga a videojocs no aptes per la seva edat, que el 4,4% ho fa durant més de 30 hores setmanals, i que s’estima que més de 70.000 estudiants d’ESO a tot l’Estat han apostat diners en alguna ocasió en alguna plataforma online.

    En la presentació d’aquest informe que es va fer fa uns dies a Barcelona hi van participar també el director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, que va advocar per trobar solucions de forma conjunta entre administracions, entitats i experts; la directora de l’Affac, Lidon Gasull, segons la qual cal ajudar les famílies que tenen un menor coneixement a l’hora de limitar l’ús de les tecnologies, o el psicòleg i coordinador del Comitè d’Infància i Adolescència del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, Roger Ballescà, el qual va advertir de la vinculació entre la tecnologia i els trastorns d’ansietat, depressius i de conducta alimentària, entre altres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació digital Emocions Estrès infantil Pantalles Salut infantil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cap a on va la transformació en verd de l’escola
    Next Article
    Actualitat
    El TSJC no ‘compra’ la resposta de Cambray i l’urgeix a complir la sentència del 25% en 15 dies
    Joan Domènech

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.