Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’Affac denuncia que el sistema segueix excloent cinc anys després del decret d’inclusiva

    Joan Domènechoctubre 20, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cinc anys després de l’aprovació del decret 150/2017, continuen havent-hi infants que passen bona part del seu temps escolars en “el SIEI”, concebut com una aula d’educació especial i no com un recurs per a la inclusió. Continuen havent-hi infants amb NESE que són convidats a no anar al centre per la tarda. O a no quedar-se a dinar perquè no hi ha monitors de suport. Altres són convidats a passar a una escola especial un cop han acabat la primària (o abans). Continuen havent-hi d’altres que no poden participar en una activitat complementària, com una sortida d’un dia o unes colònies, perquè no tampoc es troba el suport o perquè les seves famílies no es poden permetre el cost de l’activitat. I continuen havent infants que no poden fer les extraescolars del centre amb els seus companys perquè tampoc hi ha previst cap suport o adaptació.

    Tot això segueix passant, assegura l’Affac, i ho saben perquè són desenes i desenes les queixes i consultes que els arriben al respecte, segons ha explicat aquest matí la presidenta de l’entitat, Belen Tascón. I per això, esperonades per un grup de famílies de Barcelona, aquest matí han presentat la campanya Jo també hi vull anar, amb la qual es vol recordar que hi ha molts infants que encara no poden participar en les mateixes activitats que la resta dels seus companys i companyes, així com conscienciar el conjunt de la societat que, en paraules de Tascón, “l’educació que no és inclusiva no és educació”.

    “L’educació inclusiva ha de deixar de ser una lluita individual de cada família, sinó que s’ha de convertir en una prioritat per a la resta de famílies i per a la societat en general”, ha apuntat la presidenta de l’Affac, visiblement contrariada amb la recent creació de l’anomenada TAPSEI (Taula de participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu): “Ara volen organitzar una taula de debat i reflexió, però que no hem reflexionat prou? Hi ha una norma i el que s’ha de fer és complir-la i no esperar més”.

    La campanya compta amb un vídeo promocional i s’anirà desenvolupament de forma indefinida en accions arreu del territori, segons ha explicat la directora de l’entitat, Lidón Gasull, que també ha explicat que està oberta a adhesions. La primera d’aquestes accions té lloc avui mateix, amb una carta de protesta que les AFA del Maresme entreguen als seus serveis territorials després d’una campanya de recollida de signatures. El Maresme és on es va fer la presentació oficial de la TAPSEI.

    El moll de l’os del decret

    Caterina Rilo, responsable de l’àrea jurídica de l’Affac, assenyala com a grans mancances el fet que no s’hagin desplegat en reglaments els articles 8 al 12 del decret, en els quals es parla de les mesures de suport a l’alumne, que es divideixen en universals, addicionals i intensives. Aquests articles descriuen què s’entén per cada concepte, però segons Rilo cal un desplegament reglamentari perquè “les escoles i les famílies puguin tenir clar amb quins recursos humans, materials, metodològics, formatius i tecnològics poden comptar en cada cas”. “Això és el moll de l’os del decret i encara no està desplegat”, assegura aquesta jurista.

    En els últims temps, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, afirma que en aquests moments el Departament d’Educació destina a educació inclusiva molts més diners dels que preveia el decret. L’últim cop que ho va dir va ser precisament en la presentació de la TAPSEI. Per Tascón, en canvi, això és un brindis al sol. “En els pressupostos del Departament no hi ha cap partida que posi escola inclusiva, o sigui que poden dir que hi inverteixen 5 o 100, senzillament és impossible de saber”, afirma. Al seu costat, Lidón Gasull reiterava que “no són tant els recursos com la forma d’invertir-los, i si ho fas posant més mesures de contenció en comptes de codocència estàs llençant els recursos a la brossa”.

    A la presentació de la campanya hi ha assistit també Clara Edo, mare d’una nena amb autisme i una discapacitat del 75% i grau 3 de dependència, com a representant del grup de famílies que, a títol individual, s’han estat coordinant amb l’Affac els últims mesos per analitzar el tipus de problemàtiques amb què es troben. Edo ha lamentat que situacions com les descrites a l’inici (no poder fer colònies, sortides, extraescolars, menjador…) són el pa de cada dia de moltes famílies i que habitualment les viuen en solitud i impotència, i que per una família amb un fill o filla amb discapacitat les teràpies que s’ha de pagar fora de l’horari escolar “són una hipoteca”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Són les xarxes socials un agreujant per a la salut mental?
    Next Article
    Opinió
    Dessegregació escolar a Salt: Tenim pressa!
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Neix La Pública, una plataforma en defensa de l’educació pública a Catalunya

    març 11, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}