Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    Fusió de matèries científiques, menys hores d’optatives i menor pes del treball de recerca, entre els canvis principals
    Ana Basantaabril 16, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Departament d’Educació i Formació Professional ha presentat les adaptacions que es duran a terme en el currículum de batxillerat a partir del curs 2026-27 per adaptar-lo a la llei estatal aprovada el 2020.

    Les matèries comunes mantindran les mateixes hores, mentre que es reforçaran les de modalitat en detriment de les optatives. Així, en el cas de les matèries científiques, a primer de batxillerat de ciències i tecnologia, es fusionaran Física i Química i tindran 4 hores setmanals, mentre que ara sumen per separat 6 hores a la setmana.

    També s’ajuntaran biologia amb geologia i ciències ambientals, que tindran 4 hores, mentre que ara en tenen 6.

    El setembre de 2026 entrarà en vigor una adaptació del currículum de la modalitat de ciències i tecnologia de 1r de batxillerat, per garantir el dret de l'alumnat a l'homologació del seu títol i potenciar la funció orientadora.

    T'expliquem com quedarà la distribució horària. pic.twitter.com/H48peyJuQl

    — Educació (@educaciocat) April 16, 2025

    La secretària de Millora Educativa, Pepín Beltran, ha destacat que no es tracta d’una pèrdua d’hores sinó d’”unir els sabers comuns de les matèries”. L’objectiu d’aquestes modificacions, destaca el Departament, és que l’alumnat català pugui homologar els seus títols en cas de mobilitat geogràfica arreu d’Espanya, i remarca que les adaptacions són les “mínimes” per adequar el currículum a la normativa vigent.

    A partir del curs 2026-27, les matèries de modalitat, com literatura o matemàtiques, passaran de 3 a 4 hores setmanals. En canvi, les hores d’optatives que tria cada estudiant i que actualment són 9, passaran a ser de 6 hores setmanals. En el cas de les matèries científiques que es fusionen, hi haurà noves optatives que puguin ser complementàries: Física+, Química+, Geologia+ i Biologia+.

    Un altre dels canvis confirmats és el pes del treball de recerca, que ara suposa un 10% de la nota final de batxillerat i amb el nou currículum serà com una assignatura més, de manera que comptarà aproximadament la meitat del que significa ara.

    A més, en el cas del batxillerat d’humanitats i ciències socials, només es podrà cursar l’assignatura de matemàtiques aplicades a les ciències socials, i no les de l’itinerari científic com es fa actualment.

    Hi haurà canvis en el nom d’algunes assignatures: llengua i cultura greges es dirà Grec, i llengua i cultura llatines es dirà Llatí. A més, Funcionament de l’empresa i disseny de models de negoci passarà a anomenar-se Empresa i disseny de models de negoci.

    Polèmica amb docents

    El desembre del 2024 es va anunciar que hi hauria canvis en el batxillerat per tal d’homogeneïtzar els currículums, tal com demana el Ministeri d’Educació. Si bé es va comentar que Literatura catalana i castellana podrien passar a ser una assignatura optativa a primer de batxillerat, el que va fer aixecar la veu de la comunitat educativa, i la consellera Esther Niubó va assegurar que continuarien com a matèries modals a segon de batxillerat.

    Plataformes de docents com Ciències en Perill s’han posicionat des del principi en contra d’aquestes modificacions perquè consideren que van en contra dels sabers científics i que suposa una retallada d’hores d’aquestes matèries. Arran de l’última reunió amb la Conselleria aquesta setmana, de forma virtual, han emès un comunicat segons el qual qualifiquen la trobada de “presa de pèl, pèrdua de temps i insulta a la intel·ligència” perquè, asseguren, no va ser un diàleg sinó un monòleg.

    En aquest sentit, afegeixen que la Conselleria d’Educació “ha decidit donar l’estocada final a la formació de les ciències al nostre país, que, recordem, ja van patir una retallada d’hores lectives fa escassament tres anys”. Per tot això, es reafirmen en l’amenaça de no corregir els exàmens de selectivitat: “Si no hi ha marxa enrere en tot aquest despropòsit, no es podrà garantir la correcció de les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) en les matèries científiques”.

    També des de DocentsCAT i DocentsCAT-CAST per la 3a hora han emès un comunicat conjunt en el qual mostren el “descontentament” dels docents de les matèries de Llengua i literatura catalana i Llengua i literatura castellana amb el Departament d’Educació per no incorporar la tercera hora de llengua al batxillerat. Consideren que això “perjudica greument l’adequada formació lingüística de l’alumnat” i és un “menyspreu” a les llengües.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adaptacions curriculars batxillerat Currículum Currículums Departament d'Educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Crònica dels nefastos anys cinquanta al franquisme
    Next Article
    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Zuhal Sherzad: “La prohibició d’estudiar fa molt més mal a les dones afganeses que la de cantar o portar pintallavis”

    juliol 3, 2025

    Anàlisi
    Les zones educatives com a model de governança escolar: reptes i consensos per al seu desplegament al context català

    juliol 2, 2025

    Anàlisi
    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    juliol 1, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}