Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, expressem la nostra més contundent condemna a l’agressió que ha patit un docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs, i denuncia la inseguretat que viuen alguns dels Centres Educatius que estan en entorns socioeconòmics desfavorits.
No es pot permetre que els docents, orientadors/res i, per extensió, tot el personal educatiu i de serveis dels Centres treballin sota la pressió de l’amenaça i d’agressions verbals i, com en aquest cas físiques. Vingui d’on vingui, de l’alumnat, de les famílies o de l’entorn.
Els mestres, professorat, professionals de la pedagogia i psicologia, han de poder desenvolupar la seva tasca educativa amb seguretat i dignitat, i es mereixen ser respectats com agents que tenen encarregada la tasca d’educar als infants i adolescents i de vetllar per la seva seguretat i benestar dins del Centre.
Estem segurs que al Departament d’Educació i formació Professional és un tema que el preocupa i que han posat -o posarà- en marxa els mecanismes per a protegir tant als docents, orientadors/res i personal d’atenció educativa, com als alumnes. Però cal que sigui un tema urgent a l’agenda, per part del COPEC tot el suport que calgui per sumar i ajudar a erradicar la violència en els nostres Centres Educatius.
Els mestres, professorat, professionals de la pedagogia i psicologia, han de poder desenvolupar la seva tasca educativa amb seguretat i dignitat
A la vista de les diferents opinions que s’han vist als mitjans de comunicació, com a Col·legi que representa als pedagogs/gues i als psicopedagogs/gues cabdals al sistema educatiu, manifestem que als Centres no els calen noves figures que vinguin a “salvar el sistema”. Des d’altres col·lectius aprofiten l’oportunitat per reclamar que “són la solució” desmereixent als professionals que estan preparats acadèmicament i competencialment per afrontar aquestes problemàtiques i d’altres que es puguin produir en el Sistema Educatiu, com són els docents i els professionals de la pedagogia i la psicologia.
No ens equivoquem! El que cal és augmentar la dotació de mestres i professorat -baixant ràtios encara més- i plantejar-se la codocència en aquells Centres Educatius on aquesta situació de violència és quotidiana.
No oblidem que els PEDAGOGS/GUES I PSICOPEDAGOGS/GUES -junt amb els companys de psicologia- donen suport als equips docents i a la direcció, per a detectar, prevenir i posar en marxa els protocols i les accions que siguin necessàries envers l’alumnat i les famílies, per la bona convivència, benestar, procés d’ensenyament i aprenentatge i seguretat del Centre Educatiu.
No pensem en “salvadors”, mirem dins del Sistema Educatiu i augmentem el nombre de pedagogs i pedagogues perquè puguin -des d’infantil, primària i secundària- fer la seva tasca i treballar conjuntament amb els equips docents i la direcció per assolir que els Centres Educatius siguin entorns segurs, lliures de violència.