Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A poc a poc i amb bona lletra alguns somnis es fan realitat

    Jaume Celanovembre 19, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al costat dels llibres que expliquen una recerca, llibres més teòrics, amb més o menys contacte amb la realitat, llibres que expliquen la història de la infància, de l’educació, de l’escola, de les metodologies de treball… Llibres que ens presenten la vida i les opinions dels grans pedagogs o pedagogues… doncs al costat de tots aquests gèneres, hem de situar les experiències de vida, memòria del passat que s’inscriu en el present i es projecta en el futur. Celebro, doncs, poder presentar quatre llibres.

    El primer es diu Històries que he viscut. L’ha escrit Pilar Torno. La Pilar ens relata la seva vida a les diferents escoles on ha treballat. El relat està amanit amb algunes cançons i poemes que donen sentit a la visió que té ella del que ha de constituir el pinyol de l’acció educativa. Fixeu-vos com respon a la pregunta: “Quina és la millor pedagogia?” La resposta és: “Una relació no dominant entre les diferents propostes ens permet dialogar amb elles des de l’atenció a la necessitat del que tinc davant, des de la mirada atenta al moment que em pertoca viure”. Aquesta és una bona pregunta que tot mestre, que tota mestra ha de mirar de respondre i que és bo que se la faci al llarg de la seva vida, perquè possiblement les respostes siguin diferents. Però encara n’hi ha una altra que ve a continuació: “Què faré amb vosaltres?” Si la primera ens portava a la reflexió, aquesta segona ens situa al bell mig de l’acció. Doncs el llibre de la Pilar està ple de qüestions que ens interroguen. Tot un encert.

    El segon llibre  es titula L’educació i el somriure dels infants, de Maria Teresa Mas i Adell, que al llarg i ample de la seva vida professional ha fet tots, o gairebé, els papers de l’auca i sempre amb un compromís insubornable amb els seus i les seves alumnes. El seu relat reivindica la importància de l’afecte, de la necessària estimació vers els nens i les nenes, les noies i els nois que tenim davant i a qui hem ajudar a construir el seu projecte de vida. L’estimació ha d’estar a la base de qualsevol acció educativa. El recorregut que fa la Maria Teresa sempre té present aquesta pregunta que resumeix bona part del que ella creu que hem de fer: “Podríem parlar de l’educació dels somriures?” La seva resposta és que sí i el seu llibre és l’intent de compartir amb tots nosaltres el camí que ella ha fet i un relat sobre les lluites que ha hagut de mantenir en temes molt diversos, però tots essencials.

    El tercer llibre és Amb contes he remat, d’Elisabet Abeyà, una mestra amb una gran experiència que també mira de compartir amb tots nosaltres i centra molt la seva mirada en un tema que domina amb molta competència: la tradició de l’expressió oral. De fet, l’autora, en una brevíssima introducció, expressa que la seva intenció per escriure aquest llibre és: “Per si pot inspirar els que ara mateix fan de mestres i d’adults prop dels infants… per confiar en els contes com a mitjà de comunicació i sobretot per confiar en els infants mateixos. I també com a testimoni del meu temps”. Puc dir que els dos objectius queden assolits, ens fem una idea del temps que li ha tocat viure a l’Elisabet i la defensa que fa de la narració oral és brillant, perquè al tinter no hi deixa cap dels elements que donen raó del bellíssim art de narrar històries, les històries que ens han ajudat a construir la nostra humanitat. Els tres llibres, que comparteixen època i una mateixa passió pel bell ofici d’educar, han estat publicats per Rosa Sensat, a la col·lecció “Testimonis”.

    I el quart llibre és d’un mestre que encara li queda molt recorregut abans que li arribi la jubilació. Parlo de Xavier López, director de l’escola pública Octavio Paz. El llibre, publicat per Columna, es titula Mestres d’un mestre. En Xavier fa un recorregut per la seva vida i s’atura per parlar d’aquelles descobertes, reflexions –moltes expressades en negreta– i d’aquelles persones que s’han convertit en els seus mestres, la majoria a partir d’un  testimoniatge positiu, el testimoniatge de qui l’ha ajudat a formar-se i, sobretot, a ser una persona que viu el seu ofici amb un gran compromís, amb tendresa i passió, a parts iguals. Tan clara és la idea de trajecte que les dues primeres pàgines trobem el dibuix del recorregut que ha fet per arribar al final amb una emotiva carta que adreça als seus pares. La màxima que proclama que ens cal honrar pare i  mare vol dir que sempre els portem a dins i en Xavier els hi porta, al costat dels mestres, dels amics i amigues, de les famílies i sobretot dels infants que ben segur el reben cada dia amb moltes ganes d’aprendre i d’estimar-lo.

    Els tres primers llibres expliquen bona part del que jo he viscut també. El darrer, el d’en Xavier, tot i que em reconec en les seves paraules, perquè aún estoy en el camino, com canta el poeta,  em desvetlla una sensació que intensifica la tan necessària esperança, aquella noieta –imatge de Péguy– fràgil però que té la fortalesa que només tenen les coses fràgils, com l’itinerari d’un aprenent de mestre que sap que sense els altres poca cosa podrà ser.

    Apa, doncs, teniu, si així ho voleu, lectura per estona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés aprova la Lomloe per la mínima: quines són les grans novetats de la llei?
    Next Article
    Actualitat
    La UB dedica una setmana a divulgar recerca vinculada a la covid des de múltiples mirades
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}