Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A poc a poc i bona lletra… però amb pas ferm!

    Ignasi Bau Giménezabril 21, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    També, potser, després d’un mes i escaig, és moment de fer balanç i començar a pensar seriosament amb eines i estratègies conjuntes per continuar en aquest procés incert i desconegut que hauria de dependre únicament de l’evolució d’aquest maleït virus i no de decisions imprecises i precipitades d’uns i altres.

    La meva intenció, i donada la meva (de)formació professional, és parlar de Pedagogia, parlar d’Educació. Per això, crec que hem de tenir clar que les directrius de quan sortim, com ens retrobarem i quines són les mesures preventives a tenir en compte depèn de la veu dels experts i especialistes en salut, que n’hi ha, a casa nostra, de molt bons!

    Ha quedat clar doncs que, com educadors, no ens hem de capficar en els continguts, no hem d’imaginar-nos que estem a classe (sense ser-hi), seguir el mateix horari (sense seguir-lo), etc. Per sort, tampoc s’ha donat el curs per acabat i regalat un aprovat general a tothom!

    El repte com a pedagogs, psicopedagogs i educadors és no tant el què, sinó el com. Sembla que estem incloent noves paraules en el nostre vocabulari quotidià: intel·ligència emocional, ser creatius, propostes competencials… Paraules que haurien de ser fets i que haurien de formar part ja del Pla Educatiu de tots els centres. Per tant, com deia, és moment de reflexionar però també de reaccionar. Ens diuen sovint que grans catàstrofes, grans crisis provoquen grans canvis, acceleren processos que potser estaven en ment però que no trobàvem el moment de fer-los. Aprofitem l’avinentesa i fem, de veritat, la revolució educativa que necessita el nostre sistema educatiu, que necessitem tots, però, sobretot, els nostres alumnes.

    Estem parlant ja d’un possible desconfinament esgraonat i que els primers a sortir seran els nens i nenes (què bé!) i encara no hem resolt el home-schooling i l’assistència virtual en la seva totalitat als nostres alumnes… Potser estem pensant en un treball seqüenciat, primer una cosa i després l’altra, però tenim diferents fronts oberts que, ben organitzats, podem (i hem) d’atendre paral·lelament:  famílies – alumnes – docents.

    És clar que la tornada no serà mai el mateix que abans, però ara ja res no és pràcticament igual que abans… Les relacions socials (no ens podem abraçar), la manera de comunicar-nos (virtualment) , com treballem (teletreball – si encara conservem el nostre lloc de feina!), el cercle d’amistats i l’estructura familiar (persones malaltes, a la UCI o que, lluitant però amb impotència, ens han deixat).

    Estem parlant d’emocions, de sentiments, de com estem… des de la Pedagogia i l’àmbit educatiu centrem-nos en això doncs, donem estratègies i preparem plans d’actuació immediats que ens permetin analitzar l’estat anímic de la persona, que ens ajudin a ajudar en aquest imperiós i necessari acompanyament emocional.

    Tres àrees d’actuació clares, tres pautes per a cada una d’elles:

    Alumnes

    Tant ara, virtualment, com quan comencem a sortir i retrobar-nos, cal provocar espais de trobada, espais on els alumnes puguin compartir amb els seus iguals i amb els seus mestres les seves vivències, els seus sentiments de por, de ràbia, d’angoixa o alegria. Aquestes xerrades obertes ens permeten conèixer altres situacions, compartir aquest moment i també ens ajuden a trobar solucions entre tots, a mantenir el sentiment de pertinença al grup, etc.

    La lectura i l’escriptura, i, en edats primerenques, a través del dibuix, són unes eines potentíssimes d’expressió d’emocions aprofitant un personatge imaginari, una història inventada o fent servir aquells colors que més em vénen de gust en aquell moment.

    Descoberta de noves competències i habilitats, així com aprofundiment en altres valors que ens ajuden a créixer com individus, com a societat, com a persones. Estan florint noves i intenses habilitats socials, de comunicació. Cal treballar, de veritat, la solidaritat entre nosaltres (que comença en la nostra pròpia família i els nostres veïns) i altres com l’empatia, saber-nos posar en el lloc de l’altri.

    Famílies

    No hem convertit als pares i mares en professors… i tampoc els hi hem demanat! Per tant, ens cal reconduir també aquest aspecte. Tornem a la necessitat de treballar conjuntament i a la capacitat d’adaptació a la situació. Hem de proposar horaris (amb certa flexibilitat i rutines). La rutina, que sovint ens sembla sinònim d’avorriment, és clau en aquests moments per tal de mantenir una estructura del dia, una estructura mental necessària per a tots.

    Fer-los participants actius de les propostes educatives. Estem vint-i-quatre hores junts i estem, en molts casos, coneixent-nos… Aprofitem-ho! La col·laboració dels pares i mares en el procés educatiu on line ha de ser formant part d’alguna de les propostes. Per exemple, si hem de teatralitzar Sant Jordi… fem-ho amb qui tenim a casa, no? Inventem, creem… cal enviar-ho? S’ha de gravar? Ho hem de penjar a les xarxes? No cal, i la informació ens pot arribar de moltes maneres… pensem-hi també en això. Potser no és tan gran la bretxa digital si enginyem altres maneres de fer arribar la informació a les cases.

    Espais de trobada… i no parlo dels grups de whatsapp (o sí, però ben gestionats). Tots n’estem aprenent, però nosaltres en som els especialistes, per tant, donem-los eines perquè puguin gestionar bé situacions complexes que es produeixen fruit de l’espai i de la convivència continuada. Ells també, de manera individual o en grup, han de poder compartir les seves vivències, les seves pors i les seves angoixes.

    Docents

    Qui cuida al cuidador? Aquesta situació sembla que els sobrepassa i, sí, dic sembla, perquè és una percepció (de vegades massa real) però a la que, com a professionals s’hi han de sobreposar, endreçar i, també, ser rigorosos amb les rutines de treball.

    Els hem de dotar d’eines, no de continguts. Han de poder gestionar i tractar les situacions i les necessitats alienes a les purament acadèmiques (responsabilitat també presencial!). Aprofitar l’escenari i facilitar el creixement integral de la persona, reforçar les bases ètiques i morals del comportament humà, individualment i en societat. Acompanyar en la pèrdua, en el dol, en definitiva, altra vegada, en les emocions.

    Oferir moments de compartició. Tot docent, tot treballador, és, abans de res, persona i, com tal, sotmès al seu entorn i a les seves circumstàncies. També han de poder tenir el seu espai per poder compartir amb la resta de l’equip, amb els seus coordinadors, el seu estat anímic, les seves experiències i enfortir-se mútuament.

    Ara és el moment, i l’hem d’aprofitar. Pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, docents, Departament d’Educació, regidories, companyies de telefonia, editorials, organitzem-nos, (pre)ocupem-nos i ocupem-nos, treballem conjuntament, a poc a poc i bona lletra, amb pas ferm, amb idees clares, amb objectius assequibles… junts, podem fer-ho!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El futur de moltes escoles bressol privades penja d’un fil
    Next Article
    Opinió
    A contracorrent!
    Ignasi Bau Giménez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}