Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A totes les escoles i instituts

    Redacciójuliol 7, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Encara avui, quan els estudis universitaris oficials en Educació Social són a punt de complir 30 anys d’implementació, hi ha qui no acaba de tenir clar el paper de la nostra professió en aquesta societat. És encara més trist quan el desconeixement i el menysteniment venen des del propi sector educatiu: d’antigues companyes i antics companys de facultat, per dir-ho de manera simple.

    L’educadora social no hauria de ser una figura desconeguda per al món educatiu del segle XXI, quan el discurs imperant parla d’una visió global del fet educatiu, que abasta tots els àmbits de la persona i no se centra en els aspectes purament formals i de continguts curriculars. Catalunya porta un endarreriment important respecte altres països i altres comunitats autònomes, que sí que han confiat en aquesta professió per a les escoles i instituts. Aquí s’han incorporat 75 educadors i educadores socials per a tot Catalunya i veiem que passats aquests dos primers cursos no se n’ha assegurat el finançament, ja no només per poder estendre la figura al conjunt de centres escolars, sinó tampoc per poder mantenir aquesta xifra tan reduïda de professionals.

    El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya es va prendre aquesta incorporació com un pla pilot i no ha parat de demanar al Departament que també s’ho prengui com a tal i no com una situació extraordinària fruit d’unes aportacions econòmiques externes per pal·liar les conseqüències de la pandèmia de la Covid-19.

    A les administracions públiques els costa deixar d’encasellar-nos en l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat, malgrat que siguem una professió per al conjunt de la població, tot i que no ens desentenem de qui es troba en una situació complicada, al contrari. La nostra és una feina que es veu a mig i llarg termini i que no es regeix per la immediatesa; ens cal un sosteniment en el temps, una pertinença estructural en el sistema. Tot i això, la pràctica totalitat de les direccions de les escoles i instituts on ja s’ha incorporat la nostra figura professional demanen tenir aquesta figura educativa de manera permanent.

    La nostra feina es veu a mig i llarg termini, no es regeix per la immediatesa; tot i això, les direccions dels centres on ja s’ha incorporat la nostra figura professional demanen tenir-la de forma permanent

    Jo mateixa he treballat com a educadora social a una escola de primària de Tarragona i no entenc la situació que estem vivint. Ens cal posar en joc els diferents perfils professionals que tenim a l’abast i es fa urgent el fet de construir un veritable equip socioeducatiu a les escoles. De fet, no entenc com és que no portem molts anys al nostre sistema escolar, amb educadores socials a totes les escoles i instituts de Catalunya.

    Les educadores socials fem feina per la transformació social, fent aflorar les potencialitats de les persones, aportant la nostra mirada global, transversal, que va més enllà dels continguts dels currículums escolars. Som imprescindibles per a la protecció a la infància, pel treball amb les famílies i amb la comunitat, per la convivència en els centres i per una educació en valors, lluny de tota forma de violència, que integri la perspectiva de gènere, la sostenibilitat, la diversitat i la inclusió. De veritat encara no veuen que som essencials a totes les escoles i instituts?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceesc Educació social opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per una pedagogia del compromís davant la barbàrie: les vides negres sí que importen
    Next Article
    Actualitat
    Ministeri i CCAA tenen any i mig per certificar a 560.000 docents en competència digital
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}