Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Acabar P5 llegint i escrivint?

    Josep Maria Cornadódesembre 23, 20197 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

     

    Parlem sobre l’edat que els nens i les nenes han de llegir i escriure sense que s’arribi a un consens, a una idea clara i acceptada per la comunitat educativa. I sempre s’acaba comparant que si al Regne Unit comencen a llegir i a escriure als 5 anys, a la Xina als 3, a Polònia als 4, a Àustria als 6, i a Finlàndia… La qüestió, però, no va únicament d’això, encara és més complex, i segons meu criteri, l’arbre no ens deixa veure el bosc. No m’estendré sobre com ha de ser el procés de lectura i escriptura, perquè això ja ho fan els experts, però sí proposo una reflexió al voltant de dos aspectes que em semblen directament relacionats i que sovint s’ometen.

    El  primer, els infants. Està clar que cada nen i nena segueix un ritme maduratiu diferent. Hi ha qui comença a caminar als 10 mesos i qui ho fa als 14 o 15 o fins i tot als 19. Això per què? Doncs les condicions genètiques, ambientals, de personalitat, etc… influeixen en cada individu. Una escola inclusiva i respectuosa ha d’entendre que els processos cognitius no es produeixen de forma simultània en tots els individus del grup (sobretot si aquests s’han organitzat només amb un criteri cronològic).

    No tots segueixen el mateix ritme de maduració neuronal, i tampoc tenen la mateixa actitud davant la vida i els aprenentatges: no és igual ser inquiet que tranquil, reservat que obert, observador que dispers, nascut al gener o al desembre, nen que nena… i l’entorn també influeix: hi ha qui a casa té un ambient estimulador i també qui no. La capacitat cognitiva i d’atenció, la memòria i la concentració són factors determinants i molt diferents en cada persona.

    El segon, els mestres. Aquesta diversitat en els ritmes de maduració, d’interessos i d’aprenentatge, sovint provoca un dany col·lateral: la pressió que han de suportar les mestres d’infantil (sobretot les de P5) davant d’aquesta situació i que influeix en la pressa de determinades decisions pedagògiques,

    En alguns casos, aquesta pressió interfereix en l’essència i finalitats d’aquesta etapa. Condiciona la selecció de les activitats que es planifiquen, l’ús dels materials, dels espais i del temps, ja que la mestra sovint se sent observada i jutjada. El treball de lectura i escriptura, sobretot en aquells infants que presenten més dificultats, pot provocar-li una certa angoixa… i esdevenir obsessiu en l’activitat diària. La dedicació més intensa a determinades tasques va en perjudici d’altres que es deixen de fer, perquè el temps i l’espai no és elàstic i és obvi, mentre es fa una activitat, no se’n pot fer una altra.

    No sé si m’explico. Hi ha com un neguit… un rau-rau, un cert remordiment a mesura que avança el curs i la mestra comprova que encara hi ha que no han arribat aquesta fase madurativa i/o no mostren l’interès, atenció i motivació que “caldria esperar”.

    Aquesta pressió on te l’origen?  Qui l’exerceix?

    Depèn, de vegades és la mateixa mestra per tradició escolar o per una errònia interpretació de la seva responsabilitat, altres cops són les companyes de nivell, de cicle, de l’escola, o l’equip directiu, la inspecció i fins i tot en alguna ocasió les famílies.

    A l’escola, sobretot l’equip de cicle ha de reflexionar en profunditat respecte del procés de lectura i escriptura, i considerar una idea que ha de transmetre a tothom de forma clara i unívoca: no tots els infants acaben P5 llegint i escrivint. Hi ha qui ho fa i hi ha qui no. De la mateixa forma que no tots els infants acabaran mantenint l’equilibri 20 segons sobre una cama o dibuixant una figura humana completa.

    Alguns infants reclamen aprendre a llegir i a escriure ben aviat i no se’ls pot aturar, i en canvi altres no tenen interès i no se’ls pots forçar, o millor dit, no és una bona idea fer-ho. Les conseqüències poden ser nefastes.

    La precocitat o la lentitud, en principi, no són garantia de res bo ni dolent. Els nens i les nenes que comencen més aviat a caminar, en general, no són necessàriament més coordinats o millor esportistes que els que s’inicien més tard. Doncs amb els aprenentatges instrumentals com el procés de lectura i escriptura passa alguna cosa similar.

    Per altra banda, l’assoliment del procés de lectura i escriptura no és l’objectiu fonamental, primordial, bàsic… No! Els infants al final de l’etapa han d’haver assolit unes capacitats establertes al currículum: han d’identificar-se com a persones, haver progressat en l’autonomia personal, participar activament d’activitats socials, gaudir de les relacions i establir-les de forma positiva, observar i experimentar amb curiositat i interès el que els envolta, conèixer històries i símbols de la pròpia cultura, expressar-se mitjançant el joc, comprendre les intencions comunicatives dels iguals i adults mitjançant la paraula i el gest, desenvolupar habilitats de comunicació a través de diferents llenguatges, i finalment “iniciar el procés d’aprenentatge” de la lectura i l’escriptura i de les habilitats matemàtiques bàsiques…

    El mateix currículum ho recorda:

    “A la nostra societat, l’entorn immediat de l’infant és ple de lletra impresa. L’infant té curiositat i interès per descobrir per a què serveix i com funciona. Es tracta d’encaminar aquest interès perquè s’iniciï i s’impliqui en el procés de descoberta i comprensió del funcionament del codi escrit. Les situacions de comunicació real en què intervenen la lectura i l’escriptura són les més idònies per a aquest aprenentatge. L’ús funcional i significatiu de la lectura i de l’escriptura ha de portar, doncs, amb la intervenció educativa pertinent, a l’inici del coneixement i característiques del text escrit, adquisició a què s’arribarà en el cicle inicial de l’educació primària”.

     

    Quina ha de ser doncs, la responsabilitat de la mestra respecte la lectura i l’escriptura? En el meu criteri la mateixa que en altres àmbits de l’experimentació i aprenentatge. Bàsicament ha de estar encaminada en quatre direccions:

    • Estimular la curiositat i la motivació dels infants per aprendre.
    • Provocar dubtes i reptes que puguin resoldre.
    • Donar-los estratègies per superar les dificultats que es presentaran al llarg del procés.
    • Partir del que els infants saben per anar avaluant els seus progressos, més que no pas el que saben en un moment puntual.

    A partir d’aquí, tenir clar que l’inici del procés de la lectura i l’escriptura, com de les habilitats matemàtiques, forma part de tot un procés global d’aprenentatge.

    L’escola ha de potenciar que els infants siguin més autònoms, es comuniquin, siguin curiosos, vulguin descobrir i experimentar sense por a equivocar-se, entenguin i respectin el món que els envolta, desenvolupin una bona autoestima, s’estimin, siguin creatius, i sobretot ha de potenciar les ganes d’aprendre i que l’escola esdevingui un espai de benestar. Si va en aquesta direcció, el procés de lectura i escriptura deixa de ser un fi sí mateix i passa a ser un instrument, un magnífic mitjà, per assolir tot l’anterior.

    Dedicar més temps del que toca a aprendre a llegir i escriure, va en detriment d’altres activitats que es deixen de fer, i això és un error. A cada nivell maduratiu van associades unes conductes i unes activitats i accelerar aquests processos pot tenir en alguns infants conseqüències irreversibles. Hi ha nens i nenes que de ben petits ja van amb la llengua fora perquè el seu ritme no és el que es marca des de fora.

    Respectar l’infant i el seu desenvolupament també afecta als aprenentatges instrumentals, i això no vol dir que no siguin importants, que ho són i molt. És precisament per això que s’han de viure de forma respectuosa, natural i saludable des de l’escola i des de casa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aprendre a llegir Lectoescriptura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Los dos Papas’ i ‘El joven Ahmed’
    Next Article
    Actualitat
    Aurora Michavila: «Aprendre a parlar en públic connecta els nens amb el seu potencial i evita pors en el futur»
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}