Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Acompanyar

    Jaume Carbonellagost 23, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El verb acompanyar és el que hem de conjugar a tot arreu i en qualsevol moment. Perquè educar vol dir això: acompanyar processos i projectes de vida, teixir relacions pròximes i establir vincles sòlids d’inclusió i pertinença a una societat lliure, justa i democràtica. Se sosté que aquesta educació –així es proclama reiteradament en tots els fòrums– s’ha de garantir al llarg de tota vida. És realment així? Existeix, en general, una acurada atenció pedagògica durant l’escola Infantil i Primària; també hi és a la Secundària, encara que aquí creixen les dificultats en tractar-se del període més complicat; i és totalment absent en l’alumnat que abandona els estudis i en totes les persones alienes a qualsevol espai d’educació formal o no formal. Vaja, que una part de la ciutadania, en diferents moments de les seves vides, queden a la intempèrie, sense acompanyament ni educació.

    Aquest buit educatiu afecta de manera més sensible l’adolescència i la joventut en tractar-se de les etapes de major vulnerabilitat i fragilitat, on es busca l’exploració de nous camins i se succeeixen canvis continus a la recerca d’identitats que donin sentit a les seves vides. ¿Sempre ha estat així? Sens dubte. Però ara s’hi afegeix una diferència qualitativa: tot va més de pressa i els canvis són més bruscos, les transicions al món laboral són més lentes, dificultoses i precàries; l’oferta de majors estímuls vitals i virtuals, amb l’ús massiu de les xarxes socials, obren les portes a una realitat incontrolable; i la complexitat d’un món amb tantes incerteses –Edgar Morin ho explica molt bé– genera processos de socialització nous, diversos i fins a cert punt desconeguts.

    Ja ho veieu, no dic res de l’horror causat pels atemptats de Barcelona i Cambrils: s’ha dit gairebé tot. Ni de Ripoll, perquè, com va dir Sòcrates, “només sé que no sé res”. Encara que potser el que plantejo pot tenir alguna cosa a veure amb aquests luctuosos successos. Però tornem al poder educatiu del verb que ens convoca. Acompanyar ens serveix per escoltar, per tenir cura, per conversar, per compartir, per reflexionar, per conèixer i per encertar amb les millors respostes. En dues paraules: per prevenir. Però acompanyar també ens serveix avui per expressar el dolor mitjançant la solidaritat: per estar al costat de les víctimes, la comunitat musulmana, injustament estigmatitzada i culpabilitzada, i amb tot el poble de Ripoll, profundament consternat.

    Acompanyar concerneix també a la cura i la defensa de la DEMOCRÀCIA, així en majúscula, i a la cura de les nostres vides per seguir endavant. I acompanyar suposa, finalment, unir-se al crit de “No tinc por” en la gran manifestació convocada dissabte a Barcelona i a altres ciutats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Plantar cara al terror amb més i millor educació
    Next Article
    Actualitat
    “Barcelona som tots” o una reflexió sobre la tolerància i la llibertat
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.