Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Acord entre Catalunya i l’OCDE per millorar el sistema educatiu en l’horitzó de quatre anys

    Ana Basantagener 8, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “A vegades, l’èxit no consisteix en fer més, sinó en ensenyar menys coses, però amb més profunditat, i poder aprofitar al màxim els recursos”. Així s’ha expressat el director d’Educació i Competències de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, en el marc de l’assignatura d’un acord amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, per millorar el sistema educatiu català que està previst que doni els seus fruits en quatre anys.

    Després de visitar l’escola pública Marta Matas del districte barceloní de Nou Barris, Schleicher ha esbossat algunes de les característiques que, a parer seu, ha de tenir un sistema educatiu sòlid, i ha posat com a exemple el mateix centre educatiu visitat. El director d’Educació de l’OCDE ha parlat d’un equip directiu inspirador, d’un professorat que, a més de ser especialista en la seva assignatura, actua com a “pont mentor” amb l’alumnat i d’unes famílies participatives i interessades en el projecte de l’escola. “El que volem aconseguir a Catalunya és que totes les escoles siguin grans escoles”, ha afirmat.

    A hores d’ara, ha remarcat, no és possible dir què s’ha de fer perquè cal una anàlisi acurada, però si ha promès posar a l’abast l’experiència d’altres llocs per aconseguir atraure el millor talent docent i explicar com fer servir els millors recursos: “A Catalunya hi ha totes les eines necessàries per posicionar-se com a líder dins del món de l’educació”.

    Schleicher, coordinador de les proves PISA, ha subratllat que les experiències de cada lloc depenen del seu context i no sempre són extrapolables, però ha fet referència a dos reptes comuns al món, la immigració, amb la nova diversitat que representa, i les noves tecnologies. Per això, ha apostat per aprendre els uns dels altres a través d’una feina conjunta, no només de cooperació, ha indicat, sinó d’”un grup d’amics que treballen per aconseguir donar la millor educació per al futur de l’alumnat”.

    Illa: “Hi ha un camí de millora”

    Per part seva, Illa també ha posat en valor l’indret escollit per signar l’acord, que en poques setmanes es formalitzarà en conveni: una escola pública i d’alta complexitat que segueix la línia pedagògica de Marta Mata, posant l’alumnat al centre del projecte educatiu, juntament amb les famílies i l’entorn. Aquest centre, ha sostingut el president, “és un servei públic del barri”.

    Illa ha volgut donar un missatge de “confiança en el sistema educatiu català” i en la professionalitat i la vocació dels agents educatius, especialment dels docents. No obstant aquestes bones pràctiques, ha advocat per no caure en el conformisme ni en el cofoisme i reconèixer que “hi ha un camí de millora”, tal com indiquen les proves PISA i TIMSS, per exemple, que situen l’alumnat català a la cua d’Espanya i dels països de l’OCDE.

    Aquest Govern confia en el sistema educatiu català. Tenim bons docents i escoles excel·lents, però no ens podem conformar, hem de continuar millorant.

    És per això que avui signem un acord de col·laboració en matèria educativa entre la Generalitat i l'OCDE.#ElGovernDeTothom pic.twitter.com/85JXn7A58l

    — Salvador Illa Roca (@salvadorilla) January 8, 2025

    El president de la Generalitat ha explicat que l’acord subscrit aquest dimecres no suposa una “còpia mecànica” de l’experiència d’altres països, perquè cada context és diferent, però en sintonia amb les paraules de Schleicher, ha dit que sí que hi ha elements en comú i pràctiques de les quals es pot aprendre. Aquest acord no busca resultats per “demà passat” ni “miracles”, sinó que té un horitzó de quatre anys, en què el 2025 hi haurà un exercici de diagnosi, el 2026 s’implementarà i es farà seguiment, el 2027 es consolidarà i el 2028 es farà difusió.

    Illa ha destacat que, a més de la Generalitat i l’OCDE, intervindran docents, alumnes, famílies i administracions locals, entre altres agents, per tal de dialogar, escoltar i prendre decisions. “Hi ha coses urgents, però que l’urgent no ens faci perdre de vista el que és important”, ha considerat. Ha demanat reflexió i anàlisi i ha fet una crida a comptar amb el conjunt de forces polítiques de Catalunya.

    Identificar mesures concretes

    Aquesta col·laboració de la Generalitat de Catalunya amb l’OCDE ha de permetre: identificar les mesures concretes orientades a millorar el sistema educatiu; disposar, atenent a l’expertesa de l’OCDE que incorpora les bones pràctiques apreses en altres països amb experiències rellevants, d’assessorament continuat per afavorir la presa de decisions al llarg de la legislatura; acompanyar el desplegament de les reformes de manera estratègica i identificar les mesures que es poden implementar a curt, mitjà i llarg termini; rebre orientacions concretes en els àmbits educatius on el Govern de la Generalitat és competent, i destacar aquells en què pot liderar les millores de manera coordinada amb el Govern d’Espanya, amb d’altres comunitats autònomes i amb el món local.

    Els primers informes de part de l’OCDE està previst que arribin el setembre del 2025, quan es presentarà un diagnòstic d’alt nivell per a ús intern de les autoritats educatives de Catalunya, on s’oferirà una visió estratègica dels aspectes clau i ajudarà a plantejar les polítiques educatives més immediates.

    Segons el conveni que se signarà en les properes setmanes, l’OCDE elaborarà un informe integral que proporcionarà tant un diagnòstic del sistema educatiu com recomanacions de polítiques educatives concretes (document que es publicarà); un document intern anomenat ‘Prioritats per a l’acció’; un informe de seguiment complet a final de 2026 i 2027, i un informe final que sintetitzarà els resultats del projecte.

    El director d’Educació de l’OCDE, Andreas Schleicher, la consellera Esther Niubó i el president Salvador Illa a l’escola Marta Mata de Barcelona | Rubén Moreno

    Alhora, el Departament també compartirà les mesures a diversos agents del sistema educatiu català per tal de vetllar que aquestes mesures promoguin l’equitat i la inclusió, abordin les desigualtats i garanteixin que tot l’alumnat tingui accés a oportunitats educatives de qualitat, per, finalment, assolir la reversió dels resultats educatius a Catalunya.

    Schleicher i Illa han estat acompanyats de consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, i de la directora de l’Escola Marta Mata, Paloma Martínez, entre altres autoritats, que han fet un recorregut pel centre, han conversat amb alumnes i han conegut els projectes que estaven duent a terme a classe.

    USTEC denuncia “ingerència”

    Un cop finalitzat l’acte, el sindicat USTEC·STEs ha lamentat que el president de la Generalitat es reuneixi abans amb els representants de l’OCDE que amb el sindicat majoritari d’educació. Segons ha expressat en un comunicat, l’OCDE fa “ingerència” en les polítiques educatives catalanes, per la qual cosa rebutja l’acord i exigeix una reunió amb Illa i Niubó.

    “No és l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic qui ha de marcar el rumb del sistema educatiu del país. Som els professionals de l’educació i la comunitat educativa, que coneix de primera mà les seves necessitats i peculiaritats, qui l’ha de dissenyar” ha afirmat la portaveu del sindicat, Iolanda Segura.

    La portaveu ha afegit que “l’OCDE ha estat històricament l’eix impulsor de polítiques neoliberals materialitzades en reformes educatives basades en la competitivitat, l’estandardització i la mercantilització de l’educació, ignorant la diversitat i les especificitats dels sistemes educatius locals. En aquest sentit, és especialment preocupant que el govern català opti per externalitzar l’assessorament en polítiques educatives en comptes de confiar en els professionals de l’educació, en les universitats públiques i en les organitzacions sindicals i associacions pedagògiques que coneixen de primera mà les necessitats del sistema educatiu català”. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    OCDE PISA sistema educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Mestres de la República: Ensenyar i lluitar
    Next Article
    Opinió
    Com negociar als centres educatius
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}