Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Ajudar a gestionar els deures a aquells qui són també el futur d’aquest país

    Víctor Sauramarç 31, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Conxita Cots amb una alumne a Can Puiggener | Foto: Fundació Pere Tarrés

    Conxita Cots és una mestra jubilada de Sabadell que des de fa dos anys és voluntària en el programa d’acompanyament educatiu de la Fundació Pere Tarrés. Dos cops per setmana es desplaça a l’Espai Jove de Can Puiggener, on durant dues hores ella i una monitora ajuden a un grup de joves a fer els deures de l’institut. Cots és llicenciada en Químiques, durant 33 anys va donar classe de pràctiques de laboratori i tecnologia química a l’Escola Municipal de Treball de Granollers, un centre d’FP, i per tant té la mà trencada a l’hora de tractar amb alumnes amb dificultats, i de veure com nanos que altres havien donat per perduts aconseguien tirar endavant “perquè per primer cop a la seva vida a l’FP eren ben tractats i algú els deia que se’n sortirien”.

    Reconeix, però, que ara la situació és fins i tot més complexa, perquè s’hi afegeixen qüestions culturals. “Aquests nois i noies són una part del futur d’aquest país i no els podem obviar, han vingut per quedar-se i necessiten una preparació –comenta Cots–. Tant de bo hi haguessin més fent això que fem nosaltres, perquè a aquesta gent se l’ha de cuidar; tant si ho volem veure com si no”. Amb ells fan els deures, repassen la lliçó d’allò que no han entès i preparen els exàmens de qualsevol matèria. “Entre el que un recorda de l’escola i el que posa als llibres de text ens en sortim”, afegeix.

    “Estan convençuts que són els pitjors de la classe”

    El Programa d’Acompanyament Educatiu es va posar en marxa el curs 2014-15, i per tant es troba ara en el seu cinquè any de vida. Es du a terme a 40 seus diferents (normalment escoles que cedeixen un espai durant la tarda, però també centres oberts, espais joves, biblioteques o centres cívics) i aplega alumnes de primària i secundària. El curs passat van ser un total de 557 infants (una xifra que ha anat augmentant any rere any), els quals van rebre en conjunt 5.552 hores de reforç “que en realitat és més educatiu que escolar”, explica Montse Sòria, coordinadora de Programes d’Acció Social de la Fundació Pere Tarrés. “Va més enllà de fer els deures, sobretot volem treballar els hàbits, l’organització del temps, les tècniques d’estudi, el treball cooperatiu, etc.”, afegeix.

    “Veiem molt necessari també el treball de la part més emocional, ja que alguns d’aquests infants i joves tenen l’autoestima molt baixa. Estan convençuts que són els pitjors de la classe i que facin el que facin ho faran malament, tenen l’etiqueta molt apresa”, comenta Sòria.  Per això, el programa està dividit en tres blocs: Aprendre a aprendre (orientació acadèmica, tècniques d’estudi, gestió del temps, etc.); Fem els deures (acompanyament en les tasques escolars, seguiment educatiu individualitzat, etc.); i Aprenem junts! (club de lectura, jocs, espais de cultura i art, gestió d’emocions).

    El I Congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies i infància en situació de vulnerabilitat pretén abordar metodologies i estratègies que contribueixin a la millora d’aquesta intervenció per acompanyar les famílies en situació de risc o d’exclusió social. No només des de l’àmbit escolar, sinó també del treball, la salut, les violències (de gènere o filo-parentals), els processos migratoris, etc.

    El 93% considera que ha millorat

    Fa uns mesos la Fundació Pere Tarrés va presentar l’estudi de valoració que els mateixos usuaris havien fet del Programa d’Acompanyament Educatiu, i la valoració era molt bona. El 93% responia que el reforç escolar l’havia ajudat molt o bastant (el restant 7% deia poc o gens), i també obtenien percentatges similars preguntes sobre si havien millorat els resultats a l’escola, si havia après a fer els deures o si considerava positiu el fet de treballar conjuntament amb altres companys i companyes. També un 45% manifestava que ara llegia molts o bastants més llibres que abans de passar pel programa, mentre que el restant 55% afirmava que, de llibres, pocs o gens.

    L’enquesta és molt positiva, però també molt freda. A la Conxita Cots li agradaria saber com els va anar als joves de 4t d’ESO amb els quals va estar treballant el curs passat. El programa agafa tota l’etapa de l’ensenyament obligatori, dels 6 als 16 anys, i per tant 4t d’ESO és l’últim curs. “Trobo a faltar que ens expliquin si al final es van treure el graduat o no”, comenta. De tota manera, alguna pista té. Fa uns dies es va trobar pel centre de Sabadell a un d’aquests antics alumnes, que ara és a 1r de Batxillerat, i li va demanar si podia tornar a assistir a les tardes de Can Puiggener perquè l’ajudi a finalitzar amb èxit el curs.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Congrés Internacional sobre intervenció socioeducativa Fundació Pere Tarrés reforç escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Anem d’excursió! 5 beneficis de les sortides escolars
    Next Article
    Actualitat
    Institut a Temps Complet, la beca menjador amb extraescolars de postres
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}