Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Alumnes d’Alcoi creen un projecte per «desmuntar els mites» de la Revolució del Petroli

    Ana Bisquert Salajuny 2, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La revolució del petroli a Alcoi l'any 1873
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa 150 anys, a Alcoi (Alacant), va esclatar la Revolució del Petroli, la insurrecció obrera espanyola més important del segle XIX segons la historiadora Clara E. Lida, la primera en estudiar amb profunditat la mobilització. Aquest fet transcendental per al moviment obrer espanyol va assentar un precedent en els drets dels treballadors que, malgrat això, ha sigut trepitjat en moltes ocasions a causa de mites, mentides i exageracions, fins al punt de no saber distingir entre allò que realment va passar i el que es va inventar.

    Amb la intenció d’acabar amb les dades falses i il·luminar l’esdeveniment històric, s’han dut a terme diferents projectes que busquen fer memòria i arribar a tots els públics. Un d’ells és el que han creat els alumnes del Batxillerat Artístic i de la Formació Professional d’Arts Gràfiques de l’Institut Andreu Sempere d’Alcoi. Es tracta d’una publicació il·lustrada que s’està exposant en la comarca, però també en València i Alacant, en la qual expliquen les causes, el desenvolupament i les conseqüències de la revolució.

    El projecte ha sigut guardonat per FPEmpresa i Dualiza Caixabank, sent un dels 30 projectes innovadors premiats de l’Estat, i s’ha dut a terme gràcies a la implicació dels professors Diego Fernández i Imma Bononad. L’Associació Industrializ@cció, l’Ajuntament d’Alcoi, que ha finançat el projecte, el Col·lectiu Revolta 1873 i la Universitat d’Alacant han preparat diferents actes al llarg de l’any per poder difondre aquest recurs.

    Ensenyar la història didàcticament

     «Els alumnes han fet seva la història», explica Diego Fernández, «l’han descobert des del punt de vista del patiment dels treballadors i treballadores, i no només la part històrica que sempre, com a professors, transmetem». Fernández, professor d’història de l’IES, coordinador del projecte i membre del Col·lectiu Revolta 1873, es va adonar de la necessitat de solucionar la carència de bibliografia sobre la Revolució del Petroli i que els alumnes havien de ser partícips de la seva divulgació.

    Presentació del projecte ‘1873, La Revolució del Petroli’ al Fòrum per la Memòria Històrica i Democràtica a Cocentaina (FòrumMHiDCocentaina) al Centre Cultural el Teular | Bernardo Reig

    Per a la creació, l’alumnat ha hagut de posar en pràctica el que aprèn a les aules. Així doncs, es va encarregar d’il·lustrar el projecte, imprimir-lo i enquadernar-lo. Juntament amb això, els alumnes d’FP van fer l’exposició on s’aprofundia més en la història. Les il·lustracions, de gran qualitat artística, són a càrrec d’un estudiant d’FP, qui actualment cursa el Cicle Mitjà d’Il·lustració.

    El projecte no ha suposat només ser conscients de la història. També ha sigut una manera de fer partícip a l’alumnat d’un projecte molt més gran, descobrint-los noves professions i fent que tinguin interès per temes que anteriorment ni s’havien arribat a plantejar. «Va haver-hi una xica que em va dir que ella pensava que no tindria cap futur laboral, però que amb aquest projecte havia vist que sí, que podia fer coses que tingueren un sentit i que la gent valorava», conta Diego.

    Aquest material, a disposició de tots i que es pot descarregar en valencià, castellà, anglès i francès, està pensat per a totes les edats. Juntament amb això, els integrants del Col·lectiu Revolta 1873 han elaborat un documental on es mostra l’esdeveniment de manera visual fent servir el material del llibre, i aconseguint així que siga més accessible per a adults i majors. «Volíem també que hi hagueren elements més estables per al suport a la docència, i per això vam fer el documental, que va molt bé per sintetitzar i desmuntar mites, ja que Alcoi té molta llegenda», declara Lluís Català, membre del Col·lectiu Revolta 1873 i professor de la Universitat d’Alacant.

    Treball interdisciplinari

    A més a més, aquesta feina ha suposat un treball d’investigació molt gran, en la qual els joves s’han assabentat de tot el context de la revolució. «Una xica havia de dibuixar un telegrama i va fer una recerca per saber com era. Em va dir que les tintes no eren del mateix color que les que s’utilitzaven ara, i va estar provant-ne diferents fins que en va obtindre un semblant al de l’època», afirma Diego. «Això ens dona peu a explicar l’evolució dels mitjans de comunicació, i tot són excuses per introduir nous temes a partir d’ací», comenta.

    Saber el context és una part fonamental perquè els alumnes entenguin el que va suposar en aquell moment una revolució d’aquesta envergadura i puguin contar-ho a altres alumnes en instituts de diferents llocs. Arran d’això, s’explica el tema dels moviments obrers i les seves mobilitzacions, la industrialització, les diferències entre els salaris de dones i homes i, per tant, les diferències de vida entre ambdós gèneres, segons conten des de l’IES. És d’aquesta manera com poden entendre i ser realment coneixedors de la repercussió que va tindre.

    Presentació del projecte ‘1873, La Revolució del Petroli’ al Centre Cultural el Teular | Bernardo Reig

    Tot això s’entén millor quan és explicat des de l’experiència, amb coneixement de les zones on va ocórrer i per les quals ara ells poden passar i observar. «Sobretot ho entenen en l’escenari, quan els passeges per la ciutat», raona Fernández. Juntament amb això, els resulta molt satisfactori contar-ho als menuts del poble. «Els alumnes de primer de Batxillerat em van acompanyar al col·legi de primària i van explicar la història a través d’un recorregut, on van tractar temes com el treball infantil a partir dels 6 anys, els accidents laborals, les condicions de vida… Aspectes que els arriben molt».

    El material, a disposició de qualsevol que vulgui portar a les aules la Revolució del Petroli, està pensat per donar una nova visió dels fets i que serveixi com a ferramenta divulgativa i pedagògica. D’aquesta manera, es busca posar el focus en la classe treballadora, «a la qual normalment se l’ha criminalitzat, i que nosaltres pensem que se l’ha de tractar amb justícia», explicava Rebeca Sanjuan en Cadena Ser, «per això considerem que la forma més efectiva de fer-ho és difondre aquest relat, divulgar-lo entre els més joves». Aquesta manera és com l’IES Andreu Sempere contribueix a difondre el coneixement d’un passat i d’una història més verídica, la nostra història.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    història memòria memòria històrica treball
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    IA: Tecnologia, neutra? No, gràcies
    Next Article
    Opinió
    L’educació mediambiental a l’escola bressol, peça clau per construir una societat més sostenible
    Ana Bisquert Sala

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025

    2 comentaris

    1. Francesc Sancho Blanquer on juny 2, 2023 6:43 pm

      El caníbal, el raig i Maisonnave:
      les mentides sobre la revolta obrera

      Van voler contar la història
      de la revolució del petroli
      amb exageracions i mentides
      fruit del post romanticisme.

      Buscaven una moralina
      que justificara l’horror
      i que donara una lliçó
      als quals es van rebel·lar.

      Així van inventar al caníbal
      que es va menjar l’orella d’Albors
      i que va morir pel càstig
      d’un déu venjador.

      Però com no va haver-hi raigs
      ni plagues ni terratrémols
      que castigaren els obrers
      per la seua gosadia i el seu coratge

      Van haver de recórrer
      a Maisonnave i la seua tropa
      que van entrar a Alcoi
      a sang i foc.

      I així van voler tancar
      la llegenda d’aquells dies
      en què el poble es va alçar
      per la justícia i per la Llibertat.

      Reply
    2. Vicent Requena i Albert on juny 3, 2023 7:23 pm

      molt interessant i sí és aclaridor millor. Cal demitificar i apropar la Història a les persones lluny de la construcció falsa i interessada construïda per un espanyolisme folklòric. Enhorabona…

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}