Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Ambients d’aprenentatge: espais de lliure circulació i què més?

    Josep Maria Cornadómarç 11, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Actualment, moltes escoles sobretot al segon cicle d’educació infantil, desenvolupen el treball per ambients o espais de lliure circulació, que és el que ara es porta. Dic el que “ara es porta” perquè hi ha certa tendència a deixar-se portar una mica per les modes. Si en el seu moment van ser els racons, els tallers, el projectes i abans moltes altres innovacions, ara són “els ambients” o ”espais de lliure circulació”.

    La seva aportació és interessant, això sí, amb mesura, com quasi totes les coses bones de la vida; amb moderació, calma i tranquil·litat, i sobretot adaptant les accions al context. No es poden portar a terme actuacions de la mateixa forma a una escola petita que a una gran, a una rural que a una urbana o de barri… amb un perfil, edat o formació de mestres o altres. La tipologia de les famílies també és clau.

    Les capacitats de l’etapa infantil busquen que l’infant aprengui a ser… cada cop més autònom, a pensar i comunicar, a descobrir i tenir iniciativa i també, a conviure i habitar el món. Doncs els ambients ho propicien: són espais d’aprenentatge, de relació i comunicació. Els nens i les nenes pensen, trien, expliquen, escolten, actuen, observen, experimenten, construeixen, imaginen, comparteixen, es relacionen i s’emocionen. Per tant, estem parlant d’una metodologia bastant completa a nivell cognitiu, afectiu, social, motriu, lingüístic, etc.

    Es fonamenta en la concepció constructivista, especialment en tres dels elements més importants: l’aprenentatge significatiu, els coneixements previs i la relació amb els iguals. L’infant es converteix en l’executor del seu propi desenvolupament a partir del joc, la investigació i les relacions amb els companys.

    Per una banda, és un model que facilita i potencia la creació de grups heterogenis pel que fa a edat, nivell de desenvolupament i interessos; afavoreix la interacció, cooperació i col·laboració; i es donen relacions d’ajuda mútua. Això és molt interessant!

    Per una altra, respon a una línia metodològica on, com és lògic, els espais són fonamentals i es va més enllà de l’aula tradicional i necessita que altres llocs de l’escola esdevinguin educatius, (passadís, hall, patis, jardins, sales, etc.) i així es dóna més vida al centre.

    Hi ha algunes preguntes que han de resoldre l’equip de mestres: quin ha de ser el seu rol en aquesta organització? Acompanyar? Intervenir? Observar i documentar? Què volen dir exactament aquestes paraules? L’elecció de l’infant s’ha de respectar sempre? I si hi ha alguns que cada dia repeteixen, què es fa? Hi ha un únic model d’ambients? Afavoreix als alumnes que presenten més dificultats d’aprenentatge? I els que són més influenciables?

    Aquestes qüestions les ha de reflexionar i respondre l’equip en funció del projecte d’escola, de la quantitat setmanal d’hores que es dediquen, de la composició dels grups, dels ambients que s’ofereixen, i sobretot, i per mi el més important, de les altres metodologies amb les quals es combinen. Poques escoles treballen tot l’horari per ambients, per tant, és important decidir quins altres models didàctics s’utilitzen, i com es treballa la resta de l’horari.

    Des del punt de vista d’un infant de 2, 3, 4 i 5 anys, una cosa és el que li agrada i una altra el que li convé. De vegades pot ser coincident però d’altres no. Si es dedica un temps determinat a treballar unes capacitats, probablement va en detriment d’unes altres. El temps és limitat, i tot alhora no es pot desenvolupar… Si es realitzen activitats que desenvolupen l’atenció sostinguda, probablement no es potenciarà la psicomotricitat alhora. Si més no, és complicat.

    Imaginem que una escola valora posar en marxa un projecte d’espais de lliure circulació per al curs 2020/21. Es planteja el treball per ambients per tres tardes a la setmana… aleshores es deixaran de fer altres activitats que fins ara es feien? Les hores que es dedicaran a aquesta nova organització d’on es trauran? Com es compensaran? Al segon cicle l’horari és de 25 hores setmanals i inclou el temps d’esbarjo. Si es dediquen al voltant de 6 hores setmanals (3 tardes) pel treball d’ambients és un 25% del temps educatiu.

    L’equip de mestres de cicle ha de reflexionar, planificar, avaluar pros i contres, i per últim explicar-ho bé a les famílies a la reunió d’inici de curs. També cal pensar com es farà el pas al cicle inicial de primària. Si els infants tenen l’hàbit de treballar per ambients tres tardes a la setmana, a primer de primària dedicaran temps per continuar? I a segon?

    La preparació dels ambients, com en qualsevol organització, requereix una dedicació intensa per part del mestre, que planifica amb responsabilitat i selecciona els recursos i materials necessaris. La distribució dels espais i materials en els ambients està pensada perquè els infants se sentin emocionalment segurs i els convida a la interacció amb l’entorn i amb els companys, i els permet ampliar destreses i coneixements.

    Són una fantàstica estratègia metodològica amb riques aportacions igual que en el seu dia ho van ser altres. El més interessant és que tots aquests recursos acaben deixant la seva petjada a l’escola i els mestres… Replanteja la forma de programar i avaluar, la llàstima és que en la majoria dels casos, com moltes de les metodologies innovadores, molts cops només es queda a educació infantil.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ambients d’aprenentatge: espais de lliure circulació i què més?
    Next Article
    Actualitat
    Tanquen tots els centres d’Igualada i un altre del Prat a causa del coronavirus
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?

    maig 5, 2025

    Opinió
    És l’hora de tornar a l’àgora humana

    febrer 24, 2025

    No hi ha comentaris

    1. laura on març 11, 2020 11:01 am

      Totalment d’acord, normalment es posen en marxa mesures innovadores sense pensar en el seu cost, i el tema dels projectes només per fer projectes n’és una mostra a cursos superiors

      Reply
    2. Opositar és Fàcil on març 11, 2020 11:56 am

      Article més que excel·lent!!!!!!!!!! Ets el millor Josep maria! 🙂 Encantats de tenir-te entre nosaltres!!

      Reply
    3. Anna N. F. on març 12, 2020 7:49 am

      Gran article!!!!! Ens falta, massa sovint,la reflexió. Perquè fem ambients? Quin és el nostre objectiu? Les modes són molt perilloses i ara toca fer ambients.

      Reply
    4. Eduard on març 13, 2020 12:51 pm

      Com a docent vaig “sofrir” aquest experiment de “ambients” a una escola. La experiència va ser depriment. Els mestres deprimits, els alumnes que varen poder van marxar.. Però és clar, com tothom aprova totohm content.

      Reply
    5. Eduard on març 13, 2020 1:06 pm

      S’ha DE DIR QUE “ELS AMBIENTS” s’aplicaven a tota la primària i tot el temps lectiu, no només a Infantil… Un desastre… Al mes d’octubre encara no existiea sitema d’avluació… El millor del cas és que la posen d’exemple !!! I els mateixos alumnes em deiem: “jugam molt però no aprenenm res de res…”

      Reply
      • Anna on març 28, 2021 4:41 pm

        Bona tarda Eduard! Em pots explicar una mica més com funcionava el tema a aquesta escola i per què creus que no va donar resultats?? M’agradaria fer formació al respecte però abans vull fer un recull d’experiències, gràcies!!

        Reply
    Reply To laura Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}